Silicone gietlaag op werkbank. Goed idee?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste werkbank gemaakt van vurenhout met het idee later een mooie te maken van beter hout.
Nu, 2 jaar later, ben ik tot inkeer gekomen. Ik gebruik mijn werkbank te intensief om er duur hout voor te gebruiken.
Ik knoei veel met lijmen en verven.
Ik wil nog wel eens te hardhandig te werk gaan zodat er krassen en kuilen in het blad komen.
Ik los dit op door om de zoveel tijd de schuurmachine te pakken en een paar mm weg te schuren.

Het gaat om dit ding:
EB00C54D-F12A-488E-B6B5-D2FDA507028C.jpeg

Het probleem is mijn creatieve oplossing van de bankschroeven.
Het ijzeren gedeelte was eerst perfect uitgelijnd met de rest van het werkblad maar steekt nu een halve cm uit.

De makkelijkste oplossing is een dik stuk mdf erop te gooien. 😏
Maar ik haat mdf. Vind het smerig spul.

Ik heb nu bedacht dat een silicone toplaag wel erg handig zou zijn.
Lijm blijft er niet opplakken. Het beidt veel grip en het kan tegen een stootje.

De hardheid van silicone wordt gemeten in SHORE:
596A9963-C59B-406F-BE11-5BB88029501B.png

Ik heb het volgende gevonden: Polytek PT Flex 85 Flexibele Polyurethaan
Giet silicone hardheid Shore A85. Dus iets harder dan een schoenzool.

Is het een goed idee om mijn werkblad te voorzien van een maximaal 5mm dikke toplaag van dit spul? 🤔

Edit: Ik kan er nog vulstof bij mengen om het eindresultaat nog harder te maken.
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Siliconen van die hardheid veert en bij 5mm merk je dat.
Siliconen is niet slijtvast, het zet over op je hout. Dat kan gevolgen hebben voor de afwerking.
Bij gelijke hardheid heeft siliconen niet de zelfde eigenschappen als rubber. De kans is groot dat je er snel stukken uit slaat.

De simpelste oplossing is een rol papier aan de achterkant van de bank ophangen en uitrollen wanneer nodig. Je kunt ook kiezen voor papier met een PE (of pp) coating waar lijm ook niet of amper aan hecht. Je hoeft het gebruikte stuk dan niet meteen weg te gooien.

Een ander alternatief is een plaat betonplex. Op dat oppervlak hecht ook niet veel en wat er op zit is redelijk makkelijk af te steken. Eventueel een speciaal schaafje voor gebruiken.

Nog een alternatief is (bijen)was of paraffine. Korrels op de bank strooien en dan met de verf-afbrander smelten en "uitsmeren". Ook hier kun je last van overzetten op het werkstuk hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Silicone en verf gaat niet samen alles wat Silicone aan raakt daar gaat haast geen verf meer op
Een gelaagd plaat er op van 4a5 mm dikte , op zo manier vast zetten dat het ook weer te verwijderen is mocht het Er slecht uit gaan zien,
Of de slijptol over het ijzer en af vlakken
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Silicone en verf gaat niet samen alles wat Silicone aan raakt daar gaat haast geen verf meer op
Een gelaagd plaat er op van 4a5 mm dikte , op zo manier vast zetten dat het ook weer te verwijderen is mocht het Er slecht uit gaan zien,
Of de slijptol over het ijzer en af vlakken
Ik gebruik soms van die siliconenrubberen matten die gebruikt worden als onderlegger voor lijm projecten.
Zoals: silicone mat Rockler - houtlijm - houtbewerking

Ook raar dan dat veel van die lijmkwasten ook van siliconen gemaakt zijn dan?

Nu verf ik niet veel. Meestal gebruik ik Danish oil. 😅
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb meer dan 10 jaar in een spuiterij gewerkt we mochten zelfs niet thuis hobbyen met silicone kit,
Als materiaal ophanger,
Thuis ook mee gemaakt met een trap schilderen , er waren plekken waar de verf gewoon weg bleef/ dreef,
Mischien is door de jaren heen ander silicone ontwikkeld?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Hmmm, 10 jaar ervaring zegt natuurlijk wel wat. 😅

Ik ga dan maar eens op zoek naar een siliconen vrij alternatief.
Want ik heb nu eenmaal in mijn hoofd gehaald dat ik iets wil gieten op mijn werkblad.


Edit: Bevat PU altijd siliconen?
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Als je er nou een plak leer op legt?
kun je olien dan plakt er niks aan.
Of gewoon je werkbank waxxen dan plakt er ook niks aan.
Of koop een rol papier en leg dat onder je lijmwerk.
Ik heb zelf een MDF medite blad met lijn olie.
Dat is nog best mooi.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Ik zou er een blad van masonite opleggen. Watervasthardboard. Hier kan je alles opsmeren ook epoxy of siliconen en dan hou je je werkbank netjes.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Ik ga lekker eigenwijs zijn en een polyurethaan coating gieten.
Is het niks kan ik er altijd nog een lelijke plaat op leggen. 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jorisvh

Post veel
Ik ga lekker eigenwijs zijn en een polyurethaan coating gieten.
Is het niks kan ik er altijd nog een lelijke plaat op leggen. 😊
als je, zoals bij PU gietvloeren, een 2K product gaat gebruiken dat je dus moet mengen, zorg dan dat je een ontluchtingsroller hebt.
er komen onvermijdelijk luchtbellen in bij het mengen.
anders moet je een lelijke plaat op een lelijke coating leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.