Signalen van AI misbruik op het forum

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.931
1.162
Leeuwarden
De laatste tijd zijn er verschillende reacties gekomen op topics waarvan het lijkt dat die door AI worden gegenereerd. De bedoeling daarvan zou zijn dat op die manier informatie verzameld wordt om de AI database te verrijken. Dit gaat mogelijk ten koste van servergebruik van de forumbeheerder.

Als moderator grijp ik momenteel nog niet in, maar heb het vraagstuk bij @baas (Jaap) neergelegd. Hij beschikt over de analyse tools om e.e.a. te onderzoeken. Punt is echter dat hij momenteel op zijn vakantieadres zit en waarschijnlijk de prioriteiten anders liggen. Ook zal hij daar minder netwerkcapaciteit tot zijn beschikking hebben. Jaap is op de hoogte van de meldingen en zal wanner het lukt daar aan werken.

Fons, Moderator.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
Beroepshalve ben ik heel wat met AI bezig en hoewel ik dat bij mijn houtbewerkingshobby nog maar heel sporadisch inzet en bij woodworking.nl juist de persoonlijke kennis en ervaring zo op prijs stel, leek het me toch wel leuk om even met zo een LLM (Large Language Model) aan de slag te gaan om juist de voordelen aan het gebruik van AI op houtbewerkingsforums te bekijken. Hier gaan we:
  1. Snellere en Nauwkeurige Antwoorden
    AI kan snel antwoorden vinden op vaak gestelde vragen, waardoor de wachttijd voor forumbezoekers een stuk minder wordt
  2. Automatische Moderatie
    Mits op de juiste manier "getraind", kan AI bijdragen aan het modereren van het forum door ongepaste inhoud, spam en trolgedrag sneller en accurater te detecteren en meteen ook te verwijderen. Dat leidt tot een heel wat veiliger en aangenamer forum
  3. Personalisering
    AI kan aan de hand van eerdere interacties gepersonaliseerdere antwoorden geven, verwijzen naar relevante projecten en tutorials - en natuurlijk ook gepersonaliseerde aanbevelingen doen voor artikelen.. Dit leidt meteen tot een grotere betrokkenheid van de houtbewerkingsgemeenschap.
  4. Kennisbeheer
    AI is heel goed in het structureren van informatie, daardoor kan de grote hoeveelheid informatie en de willekeurig verlopende discussies beter gecategoriseerd worden. Het wordt dan voor forumbezoekers een stuk makkelijker om relevante informatie (of oude discussies) terug te vinden
  5. Leermogelijkheden
    AI-gestuurde analyses kunnen forumbezoekers helpen om van trends en patronen in de houtbewerkingsgemeenschap te leren - populaire technieken of veelvoorkomende problemen en oplossingen kunnen efficiënter gebruikt worden
  6. Projectassistentie
    Eigenlijk zou AI als extra forumfunctie toegevoegd kunnen worden om forumgebruikers te helpen bij het plannen en uitvoeren van hun projecten - planning, gedetailleerde instructies, tips en zelfs virtuele simulaties komen dan opeens ook binnen bereik van hobbyisten.
Leun even achterover en geniet, dit is niet bedoeld om aanstoot te geven, ik begrijp natuurlijk heel goed welke vervelende gevolgen bots hebben op forums die juist voor menselijke interactie bedoeld zijn, maar in afwachting van de terugkeer van @baas Jaap... (dit moest ik er van mijn menselijke opdrachtgever bij zetten)
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Mijn invalshoek,
het is een onpersoonlijk middel dat ongrijpbaar blijft.
Het werken met mijn handen en in het bijzonder hout is een verademing om weg te zijn van de digitalisering van letterlijk alles om mij heen.
Ook mijn werk is onderhevig aan de opkomst van dit AI gebeuren, en ik zie geen enkel voordeel.
Het is killing voor de creativiteit en soms (steeds meer) voor de mening vorming.
Bovendien het meest onpersoonlijke wat je maar kunt bedenken.
Een algoritme die bepaalt of mijn bericht wel of niet toegestaan is?
Of die mij een grijze muizen antwoord geeft op een vraag?
En laten we niet naïef zijn, wie bepaalt uiteindelijk de leercurve en de denkrichting van zo'n algoritme?
Ik heb graag met echte mensen te maken.
Heb ondertussen al genoeg 'geweldige' ervaring om te weten dat ik een dergelijke richting niet kan toejuichen.
Juist op dit forum waar de menselijke maat nog leidend is!
Wat in digitaal forumland een unicum is.

Peer76

Guest
reacties gekomen op topics waarvan het lijkt dat die door AI worden gegenereerd.
Dit gaat mogelijk ten koste van servergebruik van de forumbeheerder.
Ik snap de link tussen beide citaten niet. Een door AI gegenereerde antwoord kost toch geen extra servergebruik, even ervan uitgaande dat het een gewoon forumlid is die via AI een antwoord zoekt en hier plaatst.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb hand in hand met AI een vraag van een kersvers forumlid beantwoord. Eerlijk gezegd wist Edge Copilot een beter antwoord te geven dan ik zelf had gekund.
Moet ik nu weg? :cry:

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
601
925
Zuid West Drenthe
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb hand in hand met AI een vraag van een kersvers forumlid beantwoord. Eerlijk gezegd wist Edge Copilot een beter antwoord te geven dan ik zelf had gekund.
Moet ik nu weg? :cry:
Dat was te verwachten:sneaky:
Wat mij betreft is het net zo als met dat nepvlees, daar is het argument dat je geen verschil proeft.
En dus is het oké!?
Mij gaat het niet om hoe het proeft, maar om de bron van de inhoud.
Is het echt of nep, is het authentiek of napraterij.
Voor iedereen ligt de grens op een ander punt, maar voor mij is AI een flinke stap te ver.
Heb ook erg het idee dat vooral de voordelen omarmt worden zonder de enorme gevaren in te zien.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Nee, Kor van mij hoef je niet weg. Ik zeg met verstand gebruiken. Soms krijg je antwoorden van ai die kant nog wal raken. Ik gebruik het soms wel eens voor mijn mailingen. Radius afdeling Achterhoek Twente.
Scheelde me heel veel tijd. Al moest ik wel de vraag in het Engels stellen, want in het Nederlands kreeg ik geen antwoord. Ja, ai laten vertalen terug naar het Nederlands ging heel goed. Al moest ik wel enkele technische termen aanpassen.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.286
637
@Ruben houtklusser Het was slechts een experimentje, geen geloofsbelijdenis.

Cynisme en scepsis zijn me niet vreemd en ik ren niet gauw ergens achteraan om "erbij te horen". Ter illustratie: ik heb wel een moderne telefoon maar geen facebook / whatsapp / twitter / X / linkedin / .... Daar kan ik prima zonder. De navigatie-app en vooral de zaklamp :LOL: op mijn GSM zijn daarentegen bijzonder handig.

Ik was gewoon benieuwd wat AI voor ons zou kunnen betekenen als je het zelf activeert en gericht gebruikt, in plaats van het ergerlijk gebrabbel waarmee onuitgenodigde inschrijvers ons lastigvallen. Zoals gezegd, het antwoord viel me niet tegen.

@Wim Kluck We zijn het eens.

Onderzoekt alles en behoudt het goede...

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Zoiets opzetten is één ding. Dit is een redelijk groot forum, maar of het 'large' genoeg is om als basis te dienen voor een LLM waar je iets aan hebt vraag ik me af. Het materiaal moet dan eerst nog gefilterd worden. Wie gaat dat doen? En wie beslist welk antwoord 'goed' is en welk anttwoord 'fout' ?
En als het er eenmaal is, dan is daarna bijhouden en bewaken weer iets héél anders.

Volgende vraag is natuurlijk of de auteurs van de posts toestemming geven om hun tekst voor zo'n model te gebruiken.

Last but not least: dit zien we al te vaak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.