Sieradenkist, verjongen met bolfrees?

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Voor mijn 2de telg ga ik een sieraden kistje maken.
Nu kwam ik dit idee tegen, als ik het goed begrijp word de verjonging aangebracht met een bolfrees met een r van 30. Vervolgens gezocht op een bolfrees met een radius van r. nou vergeet het. Dus of het wordt geen bolfrees genoemd of r30 bestaat niet of ik snap de radius versus de bolfrees niet <- sterk het vermoeden dan dit het is. Dat de radius van 30 niet hetzelfde is als een bolfrees met een radius van 30.
 

Bijlagen

  • IMG_0914.jpeg
    IMG_0914.jpeg
    140,9 KB · Weergaven: 98
  • IMG_0915.jpeg
    IMG_0915.jpeg
    45,3 KB · Weergaven: 98

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Flumessen op de spilfrees. Je kan ook je hout onder een hoek over je zaagtafel voeren.
 

jorisvh

Post veel
voor de bovenfrees(tafel): CMT gaat tot R25,4mm
Sistemi Klein tot R25mm
wellicht dicht genoeg om hetzelfde effect te creëren maar dit zijn forse frezen, schacht S12mm of S1/2”, en prijzig.

het zijn geen kilometers dus met handgereedschap is het ook wel te doen, lijkt mij.

als je een top hebt: in profielmessen 50mm hebben nr 544 en nr 563 R30mm. de 2de lijkt mij handigste omdat je de overgang naar recht hebt.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Stap 1 was het wetten van de beitel. Geen idee hoe je een bolle beitel wet dus naar eigen idee de beitel gewet.
Daarna een plankje uit het schap gepakt en schaven maar. Nou ja schaven maar, het leek wel een ‘onbestuurbare kano’. Ook ik overdrijf flink, wennen aan het gebrek aan kader. Dus een lijntje op de plank gezet en dat is uitdagend om gecontroleerd in de buurt van het lijntje te komen. Ja de beitel iets minder diep zetten. En oefenen, nog meer oefenen. Voor nu was de werkplaats tijd al weer op.

Achteraf gelezen dat je de beitel eerst niet laat uitsteken, spie vastzet en met een metalen hamer de beitel een tikje geeft, schaaft en indien nodig tikje geeft en schaaft. Of als ie al goed gaat gaat schaven.

Holschaaf
Er bestaan dus ook holle schaven? Kan er weinig over vinden op het www. Ik kom al snel uit bij profiel schaven.
 

Bijlagen

  • IMG_1009.jpeg
    IMG_1009.jpeg
    124,8 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
je kan ook beginnen met een groef of ploegschaaf
of voorzagen dan is recht blijven makkelijker
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Met voorzagen bedoel jij, op de lijn tot waar de holling loopt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
daarmee bedoel ik dat je een groef maakt die geleiding geeft aan je schaaf.

uiteraadt kan je ook de hele uitholling grof in vorm zagen door de zaaghoogte steeds even te verstellen van je zaagtafel
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Als je een freesmotor hebt kun je hem in een schommel zetten of, als je het hele profiel in een keer wilt doen, met een kleinere bolfrees op een kopieermal.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Met een houten schaaf werken is in het begin wel een kleine uitdaging.
Waarom heb je een holle schaaf nodig?.Bovenkant kistje aan de binnenkant?
Goed aftekenen en met een blokschaafje lukt dit ook wel.
Holle schaven bestaan zeker wel en anders 1 zelf maken.
Ook een mooie uitdaging.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
69
Zo gepiept, kijk dat wil ik lezen (y)
Idee is om het gehele kistje met de hand te maken. Net nu ik meer ervaring met machines heb.. ;-)

Morgen een begin maken. Tekening is er nog niet*, eerst verder oefenen met de schaaf. Idee is om houten scharnieren toe toepassen, aan de binnenkant van het kistje.

*Zal eens wat gaan krabbelen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Het is goed te doen met handgereedschap,ziet er niet extreem moelijk uit.
Wat jij zegt over die houten scharnieren lijkt me nog het moeilijks.(met handgereedschap)
Zal ik ook eens een keer gaan maken.
Ben benieuwd naar het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.