Sidetable verbouwen

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Ik ben gevraagd om een gekochte sidetable van notenhout in te korten. Hij is 195cm lang, 70cm hoog en 35 breed. Hij moet zeker de helft minder lang worden en van het hout wat over blijft, wil men eventueel een extra blad of deurtje ervoor. Of ik daarvoor genoeg overhoud, weet ik nog niet.

Ik kan zo mijn invalzaag in het blad zetten, maar de regel onder het blad is zo'n 10cm hoog en samen met het blad te dik om door te zagen.
Houden jullie hem helemaal uit elkaar zagen of alleen doorzagen wat nodig is? Hij is door een goede meubelzaak gemaakt, dus ik verwacht dat alles goed verlijmt is.
Hij staat nu mooi in de olie en als ik zo min mogelijk zaag, hoeft waarschijnlijk alleen de zaagkant van het blad opnieuw in de olie.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?

Schets:

1735821003141.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
plan A
A1) te lang afzagen
A2) blad omgedraaid op een formaatzaag leggen die voldoende hoog/diep zaagt (helaas woon je te ver van mij)

plan B
B2) met invalzaag op gewenste lengte inkorten
B3) uitrafeling bovenblad zachtjes met de hand afschuren
B4) op 90° gezaagd stuk plaat tot tegen het nieuwe uiteinde van het bovenblad leggen + klemmen
B5) met de japanse zaag langs het stuk plaat zagen
B6) indien onzeker over de uitkomst van het zagen in B5, iets langer afzagen + afschuren (na verplaatsen van het stuk plaat)

• Leuk
Waarderingen: twdi

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
290
102
Zou ook methode B doen en met de invalzaag en Japanse zaag aan de slag gaan. En goed kijken of er geen gefineerd plaatmateriaal gebruikt is, want dan zul je de open gezaagde kant ook af moeten werken.
De regel moet je korter dan het blad zagen als het blad op je staander ligt zoals op de schets.
En wanneer 1 zijde tegen een muur oid staat zou ik aan die kant inkorten.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.046
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
A) Naar Emmen komen
B) de bank omgekeerd op mijn lintzaag leggen
C) Nog wat extra hout eronder stapelen omdat waarom niet, het ding kan 40cm zagen
D) Schakelaar naar Ster en daarna driehoek, vingers aan de kant (bij voorkeur in de oren)
E) Daarna samen koffie drinken en over oud gietijzer lullen
F) Rit terug naar huis

Je mag ook mijn Makita cirkelzaag gebruiken, die haalt het ook wel, maar bovenstaande is leuker

• Leuk

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
plan A
A1) te lang afzagen
A2) blad omgedraaid op een formaatzaag leggen die voldoende hoog/diep zaagt (helaas woon je te ver van mij)

Dit is wellicht ook niet zo verstandig op de formaatzaag.
1 ) kun je 12 cm hoog zagen.
2 ) afsplintering aan zichtzijde / grote kans
plan B
B2) met invalzaag op gewenste lengte inkorten
B3) uitrafeling bovenblad zachtjes met de hand afschuren
B4) op 90° gezaagd stuk plaat tot tegen het nieuwe uiteinde van het bovenblad leggen + klemmen
B5) met de japanse zaag langs het stuk plaat zagen
B6) indien onzeker over de uitkomst van het zagen in B5, iets langer afzagen + afschuren (na verplaatsen van het stuk plaat)
Met invalzaag kun je toch ook eerst ondiep zagen en dan blad doorzagen ( voorritsfunctie )

Op zijkant eventueel idem. De plank eronder eventueel met handzaag doorzagen. Omdat poten nu onder blad zitten zag deze ook korter moeten worden maar dan kun je hem omdraaien en voorzichtig met hand of kapzaag zagen.
Of eerst omdraaien en proberen de lat er voorzichtig los te maken dmv voorzichtig demonteren.

• Leuk

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Dit is wellicht ook niet zo verstandig op de formaatzaag.
1 ) kun je 12 cm hoog zagen.
2 ) afsplintering aan zichtzijde / grote kans

Met invalzaag kun je toch ook eerst ondiep zagen en dan blad doorzagen ( voorritsfunctie )

Op zijkant eventueel idem. De plank eronder eventueel met handzaag doorzagen. Omdat poten nu onder blad zitten zag deze ook korter moeten worden maar dan kun je hem omdraaien en voorzichtig met hand of kapzaag zagen.
Of eerst omdraaien en proberen de lat er voorzichtig los te maken dmv voorzichtig demonteren.
Ik verwacht dat de lat wel goed gelijmd zit en er iets van domino’s gebruikt zijn

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
337
74
Oss
Ik verwacht dat de lat wel goed gelijmd zit en er iets van domino’s gebruikt zijn

Als je hem aan de delen tegen poot voorzichtig loszagen met Japanse zaag of multitool. Dan krijg je hem wel voorzichtig los los breken zagen dan is de rest stuk makkelijker.
Je kunt er eventueel nog spanning op zetten dmv lijmtang zonder risico is het nooit straat oversteken ook niet. Maar zou rest wel heel stuk makkelijker maken

• Leuk

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Gister is de sidetable naar ons gekomen. Ik bestel nog even een nieuw zaagblad voor mijn invalzaag en dan kan ik aan de slag. Het idee van Joris om het blad iets groter te zagen en de lengte van de regel de breedte te laten bepalen staat me wel aan. Ik heb alles nog niet opgemeten, maar ik schat het blad op 2.5cm dik dus dat moet met een trim bit wel lukken.

Het restant van het blad en de regel worden resp. een legplank en plint.

Bij gebrek aan een Dominomachine (te duur voor nu), ik kan er een losse pen in frezen om blad en poot weer te verbinden. Of deuvels, of ik doe mezelf nog een Dewalt/Makita Lamello machine'tje kado. Wat zou jij gebruiken als je geen domino hebt?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.864
3.471
Bovenblad aan de poot met een paar deuvels. De onderligger frees je een vaste pen aan, die je in de poot laat vallen in een gefreesde sleuf. Anders krijg je het spul volgens mij niet gemonteerd.

• Leuk

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.031
259
dik dus dat moet met een trim bit wel lukken.
Aan de ‘uitgaande’ kant voor de zekerheid een blokje klemmen tegen uitsplinteren.

Weet niet dik die poten zijn, maar eventueel zou je in de onderkant van de verstevigingsregel een pockethole kunnen boren.

en van het hout wat over blijft, wil men eventueel een extra blad of deurtje ervoor
Wanneer je iets meer dan de helft inkort houd je toch altijd genoeg over voor een extra blad. En wanneer nog een extra blad kunt maken wordt het aanzienlijk sterker en daarmee je verbindingen minder kritisch. Dat extra blad kun je er dan met deuvels tussen zetten.

• Leuk

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Wanneer je iets meer dan de helft inkort houd je toch altijd genoeg over voor een extra blad. En wanneer nog een extra blad kunt maken wordt het aanzienlijk sterker en daarmee je verbindingen minder kritisch. Dat extra blad kun je er dan met deuvels tussen zetten.
Ja dat is idd waar.

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Mooi resultaat! Hoe heb je de verbindingen nu aangepakt? Zo kunnen we meeleren van de ervaring.
Ik heb eerst het blad van de originele sidetable op iets minder dan de helft doorgezaagd. Daarna op zijn kop gelegd en met een Japanse zaag de originele regel er onder door gezaagd.

Toen bleek dat alles met deuvels in elkaar gezet was en met gepast geweld kon ik zonder te zagen de afgezaagde poot los halen. Het restant regel kon ik los zagen omdat mijn Japanse zaag er op een klein stuk precies onderdoor kon. Met dik papier en wat tape kon ik de regel loszagen van het blad. Wellicht dat een deuvelzaag geen krassen veroorzaakt maar ik denk dat het ook daarmee lastig is.

De regel die moest blijven zitten heb ik met de japanse zaag op maat gemaakt. Eerst een plank precies op maat gezaagd en die als geleider gebruikt voor het zagen. Die mal kon ik ook gebruiken om het onderste blad en de regel te zagen.

Daarna heb ik toch gekozen voor wat ik had, mijn deuvelmal van Wnew. Eigenlijk werkt die erg nauwkeurig. Dus alles zit met deuvels in elkaar. Ik had op het forum eerder gelezen dat iemand deuvels met schuurpapier dunner had gemaakt om koud te passen en dat werkt inderdaad super.

Moet bekennen dat het uiteindelijke lijmen toch weer genoeg stress opleverde. Ik had ten eerste mijn partner als extra handjes moeten vragen maar de deuvels zitten goed strak en door de lijm helemaal. Het was daarom tijdens het lijmen lastig om alles in elkaar te zetten en de klemmen erop te krijgen. Mijn bessey corpusklemmen vind ik dan weer niet zo handig om snel te verzetten,
De ervaring ontbreekt dan wellicht om de stress te beperken en een goed lijm plan te bedenken. Je ziet je mooie werk dan ineens verprutst worden als het lijmen zo stroef gaat.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie met de korte opentijd van het lijmen omgaan.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
Verlijmen gaat altijd een beetje stressen blijven.. Een droge testrun is een aanrader, zeker als je niet gewoon alles droog in mekaar tikt maar ook de klemmen al eens plaatst. Zelf gebruik ik dan domino's of deuvels die lichtjes afgeschuurd zijn zodat je de gaten geen fractie groter maakt.

• Leuk

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
290
102
Je hoeft niet alles in 1x te lijmen, en klemmen hoeft ook niet zo lang, zeker bij plaatmateriaal.
Als je dit meubel in stappen had willen verlijmen:
1. plint aan bodem lijmen
2. Bodem aan 1 zijde lijmen
3. Regel aan 1 zijde lijmen
4. Andere zijde er tegenaan lijmen
5. Dek op onderstel lijmen
Ik trek het nu even extreem uit elkaar, om aan te geven hoe je de stress uit je lijm proces kunt halen.

• Leuk

twdi

Post veel
15 jul 2019
750
122
Sterksel
Je hoeft niet alles in 1x te lijmen, en klemmen hoeft ook niet zo lang, zeker bij plaatmateriaal.
Als je dit meubel in stappen had willen verlijmen:
1. plint aan bodem lijmen
2. Bodem aan 1 zijde lijmen
3. Regel aan 1 zijde lijmen
4. Andere zijde er tegenaan lijmen
5. Dek op onderstel lijmen
Ik trek het nu even extreem uit elkaar, om aan te geven hoe je de stress uit je lijm proces kunt halen.
Dit was massief noten hout maar ik had het inderdaad mezelf gemakkelijker kunnen maken.

En zo leer ik nog steeds van elk project :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.