Shopping List Handgereedschappen?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nou, je hebt wel wat losgemaakt, ha,ha.
Uit je openings post maak ik op dat je een verzameling powertools hebt, zodat ik aanneem dat je wel enige ervaring hebt met houtbewerking.
Maar misschien niet met houtbewerken met handgereedschap?
Het is het handigst om een concreet projectje te nemen. Bijvoorbeeld een vogelhuisje, of een bank voor in de tuin, of een opklaptafeltje voor een balkon. Maakt niet uit.

Wat wil je het eerste gaan maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Nou, je hebt wel wat losgemaakt, ha,ha.
Uit je openings post maak ik op dat je een verzameling powertools hebt, zodat ik aanneem dat je wel enige ervaring hebt met houtbewerking.
Maar misschien niet met houtbewerken met handgereedschap?
Het is het handigst om een concreet projectje te nemen. Bijvoorbeeld een vogelhuisje, of een bank voor in de tuin, of een opklaptafeltje voor een balkon. Maakt niet uit.

Mijn Powertools heb ik in een vlaag gekocht eigenlijk 🙈 (enkele maanden terug). Het was een setaanbieding van Bosch professional (8 toolkit). Daarbij heb ik een Festool 1400 EBQ+ gekocht en heb ik wat los handgereedschap.

Wat wil je het eerste gaan maken?

Een op maat gemaakte workbench voor in mijn schuur thuis. Lijmklemmen zijn een must heb ik ontdekt ;) Nog even uitvogelen hoeveel precies en welke gangbare lengtes dan goed zijn. Op Wish en Amazon heb ik mooie sets gezien.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Als leerlingtimmerman op de LTS in 1970 begonnen we met het volgende:
Ruwschaaf Nooitgedagt
Zoetschaaf Nooitgedagt
Duimstok + timmermanspotlood
Winkelhaak
16 inch afkortzaag Duifje
22 inch schulpzaag Duifje
Nijptang Knipex
Enkel kruishout Nooitgedagt
Dubbel kruishout Nooitgedagt
Klauwhamer van Stirrup-Brand
Steekbeitels van Nooitgedagt (6mm, 13mm, 18mm, 25mm)

Hier betaalde mijn ouders NLG 96,00 voor. Dat was toen wel duur, maar ik denk dat je dat nu niet meer redt ;)
Wat ik toen al mistte was een booromslag met boren. Maar we konden ons daar goed mee redden.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
+1 voor de koffie :D

Maar f serieus, je hebt een behoorlijke investering gedaan voordat je de wat eenvoudigere essentiele spulletjes hebt gekocht :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Zo'n potlood achter je oor is waardeloos met oorkleppen op en dingen om je nek in een werkplaats hebben ze me 35 jaar geleden al afgeleerd. En koffie drink je voor je aan het werk gaat en met dit weer doen we bier als het werk gedaan is. Maar die gratis reclame koffiemokken blijven handig voor potloden, viltstiften, brillen, centerpunten, kraspennen, fittingschroevendraaiers enzovoort. Er staat er zelfs een op het dashboard van het busje. Daar zit ook nog een fruitmesje in.
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Ik ben zelf echt compleet blij met mijn gereedschapskist met 3 laden.
Als ik ergens 'n hekel aan heb dan is het dat al m'n gereedschap onder het zaagsel zitten als ik weer eens een mislukt experiment met 'n electrische tool heb gedaan.

Ik heb er twee van deze:


Zit zelfs een slotje op, en een handvat aan de bovenkant en aan de zijkanten.

Wat daar dan vervolgens allemaal in zit wat ik nog het heb voorbij zien komen:
- Gradenboog
- Schuifmaat (electrisch of gewoon analoog)
- Stropping pastablokjes
- Deuvelprikkers (gat boren, prikkertje erin, hout op elkaar duwen en daar vervolgens weer gat boren)
 
  • Leuk
Waarderingen: Smith96 en woodandkilos

J. Ster

Nieuw lid
10 aug 2020
6
13
Zuid-Holland
Als je echt puur naar handgereedschap wilt gaan kan je ook overwegen om het boek The Anarchist Toolchest aan te schaffen van C. Schwarz. In dit boek omschrijft hij welke gereedschappen volgens hem essentieel zijn, maar ook waar je op moet letten bij de aanschaf van gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos en Aeolos

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Alles van Schwarz is lezenswaardig hieromtrent. Z'n laatste boek, The Anarchist Workbench (nieuwe versie) is zelfs gratis te downloaden vanaf de website van Lost Art Press, zijn uitgeverij: The Anarchist's Workbench
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Leuk topic. Ik ben een jaar (en duizenden euro’s) geleden begonnen met het uitrusten van mijn werkplek.
wat ik nog in de lijstjes mis:
- silicone placemats (kan je lekker knoeien met lijm)
- meerdere easypull papierrol houders (ik knoei echt veel met lijm.)
- kluskleren (in Brabant heb je daar de Cranenbroek voor)
- extra kliko
- goede bankschroeven
- pleister dispenser
- mooie diamant platen om je beitels en schaven scherp te houden
- ga hout verzamelen. Niks lekkerder dan het materiaal voor handen te hebben
- rollen afplak tape. Handig bij talloze projecten
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Inmiddels enorm geholpen met alle feedback! Ben al flink aan het klussen geslagen en mijn 18m2 overkapping is bijna klaar! Is mijn eerste serieuze project en heb de smaak goed te pakken. Veel kunnen experimenteren met het gereedschap, zo ook de voordelen en tekortkomingen van 18V gereedschap. Daarom ook een nieuwe vraag, maar zal even een apart bericht plaatsen. Thanks allemaal!
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
zo ook de voordelen en tekortkomingen van 18V gereedschap.

Mijn tip : 220V schroefboormachine (DF0300). Nooit meer een lege batterij op het verkeerde moment, compact, licht en krachtig, maar met gemak van schroef/boormachine. Kun je een goedkope accuboor bewaren voor ergens het schilderijtje. Ik heb mijn DF0300 in bijgeleverd holster aan de gereedschapswand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.