Shopping List Handgereedschappen?

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Hier een beginnende 'houtbewerker' die het graag in de vingers wil krijgen. Naast de Powertools, Elektrische gereedschappen en afzuiging, wil ik nu langzaam aan de handgereedschappen compleet gaan maken. Heel eerlijk, er is zoveel dat ik niet weet waar te beginnen ... en ik wil geen overkill hebben aan tools die ik zelden of nooit ga gebruiken. Gisteren naar de Hornbach geweest, maar daar hebben ze zoveel dat ik alleen terug kwam met een Wolfcraft Universele winkelhaak 5206.

Als ik de YouTube filmpjes voorbij zie komen over het maken van een workbench, dan zie ik veel handgereedschappen:
  • Beitels
  • Vijlen
  • Afteken en markeerpennen met stalen punt
  • Verschillende soorten handzagen (lijkt me heel handig)
  • Precizie meet materialen (schuifmaat, passers, binnenmaat meters, ...)
  • Geleiderails
  • Handschaaf
  • Etc.
Zelf kom ik niet verder dan enkel benoemen van wat ik denk nodig te hebben, maar kan ik me zomaar voorstellen dat jullie zelf een aardige lijst hebben hangen in je werkplaats. Ik snap dat ik een beitel nodig heb, maar welke gangbare maten? Zelfde voor handzagen, wat is gangbaar en wat is handig ...

Ik ben heel benieuwd naar jullie set-up thuis, misschien zelfs met een fotootje erbij, dan krijg ik een indruk van waar ik naartoe zou kunnen werken over de komende maanden/jaren.

Mijn Powertool set is nu aardig compleet en bestaat uit een serie van Bosch Professional en Festool, afzuiging van Starmix (AS A 1232 EH+). Zal later wel eens een fototje delen met jullie.

Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen! Als er al een topic is over dit onderwerp, dan hoor ik het graag. Heb gezocht maar niets kunnen vinden...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Zeg..... Je gaat naar een gereedschap winkel en komt Met 1 ding thuis?? Dat is niet de manier om je gereedschap te verzamelrn hoor. Dat heb je nooit te veel tenzij je heel veel van het zelfde heb. Ik mis in ieder geval de lijmklemmen in je lijstje👍
Handzaag is handig maar cirkel en decoupeerzaag zal je vaker gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno en woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Ik zou kopen wat je voor een project nodig hebt. Bij een volgend project koop je dan weer bij wat je mist. Anders ben je bezig met duur behang. Hoewel dat ook een leuke hobby is.

Mee eens, maar ik zoek zeg maar een gangbare handgereedschappen lijst...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
vertel eens wat je precies denkt te gaan maken. dan verzinnen wij het gereedschap erbij.

We weten allemaal wat we perse moeten hebben, niet dat we het allemaal nodig hebben je kan namelijk nooit te veel hebben.

Wat ik belangrijk vind is een goede kruishout zou er 2 nemen en een afschrijfmesje.

Enne vergeet niet de winkel te controleren op de haaksheid !!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je hand gereedschap gaat verzamelen en je budget is toereikend zou ik zeggen houd je niet in en koop wat je leuk vind.

Zoals eerder gezegd kan je beter bij je eerstkomende project een goed plan maken en dan de benodigde gereedschappen (van een goede kwaliteit) aanschaffen.

Je kan wel beginnen met meet en afteken gereedschap, die heb in ieder geval nodig.
Je heb al een winkelhaak, daarnaast is een kleintje heel handig,
Schuifmaat,
Metalen liniaal kort en lang,
Rolmaat,
Waterpas lang en kort,
Automatische centerpunt,
Kapzaag met verstekbak,
Enz.

Succes mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

jpikkert

Nieuw lid
16 mei 2020
2
1
Je gereedschap 'compleet' krijgen, mooie uitdaging, maar het is nooit compleet genoeg! ;)
wat Chevy66 zegt, vooral per project kijken wat je nodig denkt te hebben. Lijmklemmen is inderdaad een musthave en daar kun je nooit genoeg van hebben. Wat misschien meer onder elekstrisch gereedschap valt, maar wat ik wel handig vind is een dremel. Ideaal voor kleine werkstukjes zagen, schuren whatever!
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Dat is lastig. Wat wil je? Wil je zoveel mogelijk met de hand werken, dus meubels maken? Zo ja, dan zou dit een start kunnen zijn;
- accuboormachine. Deze gebruik ik het meest.
- handzaag (Duifje via Marktplaats voor €10 euro) kapzaag is daar lastiger te vinden, maar ik wil niet meer zonder.
- zaagvijlen (een zaag scherp maken is simpel)
- handschaaf nr 4. met wetstenen en zelfgemaakte leren strop
- duimstok, en roestvrijstalen linialen, zeker die van een 1 m (heb je niet vaak nodig maar is zeker handig) andere maat 30 cm.
- potlood, kan een timmermanspotlood zijn maar een 0,5 mm is ook een goede keus.
- passer
- blokhaak, is noodzakelijk, zweihaak soms.
- scherp mes
- beitels (Narex is een goed merk (niet al te duur), maar ook die van Lidl zijn goed) ik gebruik die van 18 mm (Nooitgedacht) het meest.
- spookschaaf (enkele keer en vooral voor niet rechte vormen)
- grondschaaf (gebruik ik regelmatig, zeker met pengat verbindingen)
- meubelmakersbankschroef
- houtlijm D2
- houtklemmen (zelf gebruik ik de snelklemmen het meest)

Wil je met plaatmateriaal gaan werken dan zou ook denken aan een cirkelzaag, een zaagtafel, een decoupeerzaag en een frees. Wat ik niet veel gebruik is een bandschuurmachine, want die vreet hout. wel een vlakschuurmachine.
Ik moet zeggen dat ik elektrische machine vooral gebruik om snel ergens te komen, zoals de elektrische schaaf.

Als je de ruimte hebt; een lintzaak een van diktebank, etc
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Koop wat je nodig hebt en hou je Vooral niet in. Mocht je spijt hebben van je aankoop dan kun je het altijd nog terugbrengen.
maar dit is meer van toepassing op mensen die al een basis set gereedschap hebben. Ik zou kijken naar accugereedschap of eventueel iets met een snoer. Planken met de hand zagen is meer iets voor professionals.
accuboor met bitjes en boren
Circelzaag
Decoupeer
schuurmachine
Blokhaak en potlood
Lijmklemmen
Verzinkboor
Schroevendraaiers
Handzaag (toch...)
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik zie ook vijlen op jouw lijst staan. Voor hout gebruik ik die niet en heb ze nooit gemist. Of ben ik daar uniek in? Gebruik alleen zaagvijlen om de zagen te vijlen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Mijn allerbeste aankoop ooit: Festool invalzaag met lineaal. Stofzuiger erbij en je kunt alles zagen. Dus met stip bovenaan: Accuboor en cirkelzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: jberends en woodandkilos

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik had nog een bestandje van het hmc. Dit is de kist waarmee leerlingen beginnen. Dus geen klemmen, Kruishout of trekzaag. Die zou ik er zeker bij kopen.
 

Bijlagen

  • Gereedschapskist AD 2018-2019.pdf
    71,3 KB · Weergaven: 171
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

WR1944

Oud hout
Als je veel handmatige houtbewerking wilt bedrijven zul je ook beitels en schaven gaan aanschaffen. Wil je daar echt plezier van willen hebben dan zou ik je sterk aanraden te investeren in spullen om je beitels vlijmscherp te houden. Met scherp gereedschap krijg je sneller betere resultaten. Ik heb dat ook door schade en schande moeten ervaren. Na verschillende experimenten doe ik het op de manier van Paul Sellers: drie stalen diamant platen van verschillende korrelgrootte.
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Wat je nodig hebt, hangt erg van je beoogde werkwijze af. Ik vind het leuk alles met de hand te doen, zonder elektriciteit. Dus handzagen (gewone en kapzagen) , beitels (6, 12, 18, 25 mm), handschaven (#4, #5, #7), booromslag met slangenboren, spookschaaf, grondschaaf. Dit alles 2e hands, via ebay, vlooienmarkten en kringloop. Nieuw aangeschaft en zeker essentieel: winkelhaak, lineaal, slijpmateriaal (ook ik gebruik systeem van Paul Sellers), zaagvijlen, kruisstaal en markeringsmesje. Verder gebruik ik raspen en vijlen . En natuurlijk lijmklemmen, van 15 cm tot 120 cm, veel!
 
  • Leuk
Waarderingen: woodandkilos

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
:love: dank je wel allemaal! Super blij mee en kan mijn lijstje zeker compleet maken nu. Ook de tips voor de opleidingen en PDF lijst, thanks! Het is me vooral duidelijk geworden dat lijmklemmen erg belangrijk zijn, zag ik ook al in de filmpjes.

Op Amazon en Wish hebben ze goede aanbiedingen, of is dit erg slecht van kwaliteit? Bij Hornbach veeal Wolfcraft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.