Shinko AH200 vlakbank

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Iedereen nog steeds tevreden over de Shinko? Ik overweeg hem ook aan te schaffen.

Zou eigenlijk een grotere willen maar ik heb niet heel veel plaats en zal hem ook niet heel vaak gebruiken. Dit
lijkt me een mooie tussenoplossing...
Ja, gebruik hem bijna wekelijks en hij doet het prima.
Uiteraard kun je hem niet vergelijken met de grote jongens.

minpunten: lengte aan/afvoerblad, schaafbreedte van 15cm, motorvermogen
pluspunten: afmetingen, fijnafstelling aanvoerblad, schaafbeeld, losse wisselmesjes, prijs

De schaafbreedte is voor mij geen probleem, maar moet je wel rekening mee houden.
Motorvermogen is een kwestie van niet te veel willen afnemen.
De afmetingen zijn voor mij het argument geweest voor aanschaf, heb nu eenmaal weinig plek.

Zou hem niet aanraden voor dagelijks gebruik, maar af en toe een paar plankjes en balkjes werkt perfect.
Overigens gebruik ik hem in combinatie met de Makita 2012NB vandiktebank.
Deze 2 machines schuif je zo onder de werkbank, perfect voor mijn kleine werkplaats!
 

estone

Nieuw lid
20 jun 2014
19
1
Bedankt voor je reactie Ruben!
Ja, voor mij gelden zo ongeveer dezelfde argumenten.
De AH200 heeft schaaft wel iets breder toch? 20cm dacht ik. Maar heeft niet meer vermogen, dat is jammer. Maar door niet al te veel af te nemen per keer is dat prima op te vangen.

Ik heb ook een losse vandiktebank; de metabo dh330, dus inderdaad vullen ze elkaar mooi aan.

Een tijdje terug stond er een mooie Jet vlakbank van een woodworking lid te koop ook met spiraalmessen. Helaas te lang getwijfeld en toen was hij weg.

Waar heb jij hem gekocht? Bij Dictum is de AH200 niet leverbaar momenteel.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Deze week heb ik mijn AH200 binnen gekregen met aluminium tafels. Bewust voor de aluminium tafels gekozen i.v.m. gewicht en levertijd. In mijn kleine schuur (6x2m) moet ik creatief zijn met de ruimte. Daarnaast waren de gietijzeren tafels pas medio juni leverbaar.

Gisteren heb ik de vlakbank geïnstalleerd en gebruikt, en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de bouwkwaliteit van dit apparaat. Uit de doos was de aanslag perfect haaks, het bed en de uitschuifbare geleiders verdiende nog wel de nodige aandacht. Maar dit is allemaal zeer eenvoudig en precies te verstellen. Natuurlijk is het niet te vergelijken met een professionele machine, en heeft de machine door zijn omvang en vermogen beperkingen. Maar voor mij als hobbyist met een kleine werkruimte is dit een ideale oplossing.
IMG_0657.jpeg

De handleiding wordt alleen in het Duits meegeleverd, dus foto in Google Translate per pagina en je hebt ineens een leesbare handleiding.
IMG_0658.jpeg

De meegeleverde messen zijn niet van al te beste kwaliteit, eigenlijk was daar het beste na een aantal planken schaven al vanaf. Eens uitzoeken waar ik het beste vervangende messen kan kopen. Heeft iemand nog tips daarvoor?

IMG_0663.jpeg
3AC94382-8EC4-44FF-863A-BDB53526B1D3.jpg
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
368
286
's-Hertogenbosch
De meegeleverde messen zijn niet van al te beste kwaliteit, eigenlijk was daar het beste na een aantal planken schaven al vanaf. Eens uitzoeken waar ik het beste vervangende messen kan kopen. Heeft iemand nog tips daarvoor?
Mooi machine!
De messen zullen wel niet top geslepen zijn geweest, dat is vaak zo bij dit soort kleinere banken, dus ik zou ze in ieder geval eens goed laten slijpen.
Zo te zien heb je eiken geschaafd en dat is voor zo'n kleine bank zwaar werk heb ik op mijn bankje ook gemerkt :)
Zelf heb ik vervangende messen (voor mijn Kity) gekocht op Amazon.
Gewoon even zoeken op de juiste maat via google dan moet er wel een en ander te zinden zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooi machine!
De messen zullen wel niet top geslepen zijn geweest, dat is vaak zo bij dit soort kleinere banken, dus ik zou ze in ieder geval eens goed laten slijpen.
Zo te zien heb je eiken geschaafd en dat is voor zo'n kleine bank zwaar werk heb ik op mijn bankje ook gemerkt :)
Zelf heb ik vervangende messen (voor mijn Kity) gekocht op Amazon.
Gewoon even zoeken op de juiste maat via google dan moet er wel een en ander te zinden zijn.
Het is een spiraal as met verwisselbare mesjes, standaard zitten er HSS messen in. Ik heb nu de TCT variant besteld bij Dictum: TCT Inserts - 10pcs

Misschien zijn ze nog wel ergens tegen een gunstiger tarief te krijgen, als iemand de gouden tip heeft hou ik me aanbevolen :).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ik heb de indruk dat de wisselmesjes behoorlijk zwaar belast worden omdat de ordening niet echt 'spiral' is. De 150-uitvoering heeft 12 'cutters' & je kunt in de plaatjes niet goed zien of die verdeeld zijn in drie of vier per zijde van de as. Maar dan zijn er dus maar drie (of vier) die tegelijk in het hout hakken gedurende een vrij lange periode (alles relatief natuurlijk).
Dat zegt mijn gevoel — misschien hebben beter onderlegde medeforumers hierover meer kennis…

Het lijkt erop dat die wisselmesjes voor een breed scala van machines hetzelfde zijn. Het zou onlogisch zijn om voor één specifieke machine een aparte uitvoering te laten maken. Dwz dat je bij Ali en consorten wellicht veel goedkopere kunt vinden.

EDIT: De auto-correctie zit me ontzettend dwars. Van 'zien' maakt die 'zijn'. Moet een Westfries zijn die dat geprogrammeerd heeft…
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.