Shaper Origin

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Beste Allemaal,

Wie heeft hier een shaper origin en wat zijn de ervaringen hiermee?

Ik denk erover na er zelf een aan te schaffen maar zit nog met een aantal vragen.

Houdt de machine bijvoorbeeld rekening met het feit als je een logo wil uitfrezen dat groter is dan het draagvlak van de machine?

En er passen meer frezen op dan dat shaper verkoopt. Welke frezen ondersteund de machine en welke Nederlandse winkel is hier in thuis?

Alvast bedankt.

Mvg
 

StefanV

Actieve deelnemer
Ik heb sinds kort de shaper orgin, heb hem nog niet zo veel gebruikt. Maar tot nu toe is het een hele handige en preciese machine. Heel veelzijdig en neemt in een kleine werkplaats weinig ruimte in.


Het werkstuk wat uitgefreesd moet worden kan groter zijn dan de machine, als het tape op het werkstuk geplakt word scan je met de machine het oppervlak. Hierdoor onstaat er 1 beeld van het oppervlak, waarna je het ontwerp van bijvoorbeeld een logo er op kan plaatsen en precies kan positioneren (Hier zitten goeie functies voor ingebouwd). Dit werkt ook goed bij veel kleine vormen op een groter oppervlak.

20220117_155431.jpg

Enigste wat wel van belang is dat er voldoende tape op het werkstuk zit, en dan zou zelf een ontwerp uit en hele plaat multiplex frezen geen probleem zijn.

20220117_145657.jpg

Met het workstation is het ook heel goed mogelijk om stukken te frezen die kleiner zijn dan de machine. Dus is eigenlijk ieder formaat te frezen.

20220404_144637.jpg




In principe kunnen alle frezen er in gebruikt worden. Alleen frezen met een kogellagertje kunnen niet gebruikt worden omdat deze de machine met bewegen in de wegzitten. En bij invallend werk is het handig als het freesje een ondersnijdende frees is of een spiraalfreesje

Er zijn verschillende spantangen te verkrijgen, dus kunnen freesjes vanaf 1mm gebruikt worden. Dit tot een mm of 20 veel groter zou ik niet doen inverband met het vermogen van de machine.


De machine is in europa alleen bij Shaper zelf te krijgen op de website. Deze leveren vanuit duitsland

Qua frezen verkoopt gereedschapspro een aardig assortiment spiraalfrezen en baptist heeft voor de normale frezen ook een leuk assortiment
 
Laatst bewerkt:

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Bedav
Ik heb sinds kort de shaper orgin, heb hem nog niet zo veel gebruikt. Maar tot nu toe is het een hele handige en preciese machine. Heel veelzijdig en neemt in een kleine werkplaats weinig ruimte in.


Het werkstuk wat uitgefreesd moet worden kan groter zijn dan de machine, als het tape op het werkstuk geplakt word scan je met de machine het oppervlak. Hierdoor onstaat er 1 beeld van het oppervlak, waarna je het ontwerp van bijvoorbeeld een logo er op kan plaatsen en precies kan positioneren (Hier zitten goeie functies voor ingebouwd). Dit werkt ook goed bij veel kleine vormen op een groter oppervlak.

Bekijk bijlage 117504

Enigste wat wel van belang is dat er voldoende tape op het werkstuk zit, en dan zou zelf een ontwerp uit en hele plaat multiplex frezen geen probleem zijn.

Bekijk bijlage 117505

Met het workstation is het ook heel goed mogelijk om stukken te frezen die kleiner zijn dan de machine. Dus is eigenlijk ieder formaat te frezen.

Bekijk bijlage 117506




In principe kunnen alle frezen er in gebruikt worden. Alleen frezen met een kogellagertje kunnen niet gebruikt worden omdat deze de machine met bewegen in de wegzitten. En bij invallend werk is het handig als het freesje een ondersnijdende frees is of een spiraalfreesje

Er zijn verschillende spantangen te verkrijgen, dus kunnen freesjes vanaf 1mm gebruikt worden. Dit tot een mm of 20 veel groter zou ik niet doen inverband met het vermogen van de machine.


De machine is in europa alleen bij Shaper zelf te krijgen op de website. Deze leveren vanuit duitsland

Qua frezen verkoopt gereedschapspro een aardig assortiment spiraalfrezen en baptist heeft voor de normale frezen ook een leuk assortiment
Bedankt voor je info.

Wat betreft het gefreesde deel wat groter mag zijn dan de machine snap ik wat je bedoelt met de foto.

Ik bedoel alleen dat het geheel gefreesde deel groter kan zijn dan de machine dus als je bijvoorbeeld een cirkel uit moet frezen die stukken groter is als de machine. Dan zou je de cirkel kunnen uitfrezen als je bovenaan begint en je weg naar beneden maakt. En dan als laatste de randen netjes maakt. Houdt de machine dus rekening met zijn eigen draagvlak.
 

StefanV

Actieve deelnemer
Nee, de machine houdt geen rekening met zijn eigen draagvlak met het weghalen van materiaal.

Bij grotere uitsparingen, kwam ik toevallig deze metode tegen in een filmpje van shaper. De randen met de shaper nauwkeurig uitfrezen, en daarna met een normale bovenfrees met een grotere slede er onder het midden uitfrezen.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Die Shaper Origin.. wauw! Ik zag het ding al eens voorbij komen maar wilde het niet zo serieus nemen. Nu ik lees dat TTS (waar Festool ook bij zit) Shaper heeft gekocht heeft het weer mijn aandacht getrokken.

Wie in NL hebben inmiddels zo'n Origin in gebruik en wat is jullie conclusie? Ik zie slechts een aantal gebruikers en weinig die het erover hebben hier op het forum. Te duur, te veel minpunten, te onbekend nog?
 
  • Leuk
Waarderingen: Torro

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb hem nu twee jaar en nog geen moment spijt gehad. Ik maak er dingen mee die in het verleden niet konden of teveel tijd in beslag namen. Mijn gewone bovenfrees gebruik ik veel minder vaak dan vroeger. Sinds ik hem heb zijn er bovendien nog diverse updates geweest waardoor hij nog veelzijdiger is geworden.Vingerlassen en zwaluwstaart verbindingen bijvoorbeeld. Er is sinds november een nieuwe versie uitgekomen met o.a. een verbeterde camera. Daarnaast is er net als hier een uitgebreid forum aktief (shaperhub) waar ook de mensen van Shaper meelezen en reageren. Problemen met updates of wensen en suggesties voor de toekomst worden daadoor vrij snel opgepikt. Dus technisch en veelzijdig een top apparaat.
Dan blijft er natuurlijk de prijs over. Of je dat er voor over hebt of niet is vrij persoonlijk. gebruik je hem professioneel of alleen hobbymatig, past het in je budget, etc.
Naast de basismachine zijn er ook nog diverse accessoires te koop, zoals de Workstation en Shaperplate. Niet nodig maar wel heel makkelijk. Dan is er natuurlijk de dominotape die je nodig hebt om hem te gebruiken zonder Workstaion Of Plate. Daarmee ben je in principe afhankelijk van Shaper, hoewel hier ook alweer alternatieven voor bedacht zijn waarmee je je eigen domino's kan printen.
Een ander punt is dat je voor ontwerpen die je niet on tool kunt maken of op Shaperhub kunt vinden een (gratis) tekenprogramma moet gebruiken. Ben je een volkomen digibeet dan kan dit een probleem zijn.
Ook is er een discussie op het forum over betaalde plugins. De vingerlas plugin zit bijvoorbeeld standaard in de software. De Autopass plugin (even googelen) moet echter gekocht worden. Deze is niet perse nodig maar wel makkelijk in gebruik. Ontwikkelen van software kost natuurlijk geld, en zal uiteraard terug verdient moeten worden.
Een heel verhaal ondertussen. Mijn ervaring is in ieder geval positief. Mocht je hem een keer in aktie willen zien, of zelf proberen, dat kan altijd wel geregeld worden.

Gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en Champ

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Ik heb hem nu twee jaar en nog geen moment spijt gehad. Ik maak er dingen mee die in het verleden niet konden of teveel tijd in beslag namen. Mijn gewone bovenfrees gebruik ik veel minder vaak dan vroeger. Sinds ik hem heb zijn er bovendien nog diverse updates geweest waardoor hij nog veelzijdiger is geworden.Vingerlassen en zwaluwstaart verbindingen bijvoorbeeld. Er is sinds november een nieuwe versie uitgekomen met o.a. een verbeterde camera. Daarnaast is er net als hier een uitgebreid forum aktief (shaperhub) waar ook de mensen van Shaper meelezen en reageren. Problemen met updates of wensen en suggesties voor de toekomst worden daadoor vrij snel opgepikt. Dus technisch en veelzijdig een top apparaat.
Dan blijft er natuurlijk de prijs over. Of je dat er voor over hebt of niet is vrij persoonlijk. gebruik je hem professioneel of alleen hobbymatig, past het in je budget, etc.
Naast de basismachine zijn er ook nog diverse accessoires te koop, zoals de Workstation en Shaperplate. Niet nodig maar wel heel makkelijk. Dan is er natuurlijk de dominotape die je nodig hebt om hem te gebruiken zonder Workstaion Of Plate. Daarmee ben je in principe afhankelijk van Shaper, hoewel hier ook alweer alternatieven voor bedacht zijn waarmee je je eigen domino's kan printen.
Een ander punt is dat je voor ontwerpen die je niet on tool kunt maken of op Shaperhub kunt vinden een (gratis) tekenprogramma moet gebruiken. Ben je een volkomen digibeet dan kan dit een probleem zijn.
Ook is er een discussie op het forum over betaalde plugins. De vingerlas plugin zit bijvoorbeeld standaard in de software. De Autopass plugin (even googelen) moet echter gekocht worden. Deze is niet perse nodig maar wel makkelijk in gebruik. Ontwikkelen van software kost natuurlijk geld, en zal uiteraard terug verdient moeten worden.
Een heel verhaal ondertussen. Mijn ervaring is in ieder geval positief. Mocht je hem een keer in aktie willen zien, of zelf proberen, dat kan altijd wel geregeld worden.

Gr Ed
Bedankt voor de info en wie weet meld ik mij een keertje voor een demo. :)

Je gebruikt de bovenfrees minder. De Origin is dus niet meteen een vervanger?

Als je geen van 2 zou hebben is een Origin aanschaffen dan handig?

Een Festool bovenfrees zal na een val nog wel werken, bij de Origin heb ik dat vertrouwen niet zo. Terecht?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De origin is niet meteen een vervanger van de bovenfrees. Bijvoorbeeld even de kanten van een werkstuk afronden gaat met een bovenfrees en afrondfreesje natuurlijk veel sneller. De origin heeft bovendien altijd zijn domino patroon nodig. Een sponning aan de rand van een plaat maken gaat ook sneller met een bovenfrees en geleider. Maar bijvoorbeeld een gaten patroon maken (MFT) is veel makkelijker en nauwkeuriger met de origin.
Ook inlegwerk, waar je normaal met mallen en kopieerringen werk gaat veel eenvoudiger.
Uiteraard zal de schade bij het vallen van een origin vermoedelijk dramatischer zijn dan bij een bovenfrees vanwege de camera's en het touchscreen..
Maar dat is ook zo bij het vallen van een smartphone van 300 euro of een spiegelreflex camera die 10 keer zo duur is.
De origin wordt ook gepromoot voor werkzaamheden bij klanten, iets wat cnc machines niet kunnen. Maar je moet dan geen werknemers hebben die hem 's avonds achter in de bus gooien tussen de handzagen en emmers met schroeven ;);) .

Gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ en Champ

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mijn interesse voor de Shaper Origin groeit met de dag en het spaarpotje begint ook te vullen. Maar nu heb ik wel nog enkele vragen om een idee te krijgen hoelang dat potje nog moet groeien. Hopelijk kunnen jullie wat helpen:

- De Plate en de Workstation, ik veronderstel dat er DYI alternatieven zijn? Zijn die evenwaardig genoeg?
- Als ik het goed voor heb zit er een 8mm spantang in het pakket, lijkt mij wel dat je bij een "CNC" wel meerdere spantangen kan gebruiken door de verscheidenheid in bit diameters? Bestaan hier eventueel goedkopere alternatieven voor?
- Ik was over AutoPass aan het lezen en kan de meerwaarde wel zien, maar de doorwinterde gebruikers zullen wel weten of dat effectief zo is?
- Zijn er eventueel nog andere zaken/kosten waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mijn interesse voor de Shaper Origin groeit met de dag en het spaarpotje begint ook te vullen. Maar nu heb ik wel nog enkele vragen om een idee te krijgen hoelang dat potje nog moet groeien. Hopelijk kunnen jullie wat helpen:

- De Plate en de Workstation, ik veronderstel dat er DYI alternatieven zijn? Zijn die evenwaardig genoeg?
- Als ik het goed voor heb zit er een 8mm spantang in het pakket, lijkt mij wel dat je bij een "CNC" wel meerdere spantangen kan gebruiken door de verscheidenheid in bit diameters? Bestaan hier eventueel goedkopere alternatieven voor?
- Ik was over AutoPass aan het lezen en kan de meerwaarde wel zien, maar de doorwinterde gebruikers zullen wel weten of dat effectief zo is?
- Zijn er eventueel nog andere zaken/kosten waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt

Ik zal een poging doen tot beantwoording

Ik vind de Workstation wel prettig maar vooral voor de kopse kanten van hout en kleinere werkstukken. Voor zwaluwstaarten echt superhandig (heeft wel beperkingen aan de maximale breedte).
Ik heb de plate niet omdat ik die veel te duur vind (gelukkig is de rest heel goedkoop :eek:). Als je vaak scharnieren en en gekkigheden in wilt frezen dan zou dit een goed hulpmiddel kunnen zijn maar ik geloof niet dat ik hem ooit gemist heb.

Ik gebruik zelf alleen de 8mm spantang en kan daar prima mee uit de voeten. Ook hier is weer erg afhankelijk waar je hem voor wilt gebruiken en of je veel frezen hebt met andere diameters

Mijn versie van de Shaper heeft geen AutoPass en ik heb begreopen dat dit op de nieuwe machines een optie is. Ik heb laatst op de workshop bij Jaap de AutoPass getest met een nieuwe Shaper en moet zeggen dat het echt wel handig is. Maar of ik dat nou de meerprijs van 200 euro waard vind? buiten het feit dat ik het belachelijk vind dat dit niet gewoon standaard op de Shaper zit (is gewoon software) eigenlijk niet. Maar goed ik ben het gewend om na iedere freesronde de diepte zelf bij te stellen.

Als je overgaat op de koop, koop dan direct voldoende tape en evt. frezen. scheelt verzendkosten als je moet bijbestellen.

Verder zou ik zeggen, gewoon doen! Ik heb hem een paar jaar en hij bevalt mij prima!

Succes met de keuzes :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor de workstation staan op de Shaperhub diverse DIY alternatieven. Ik heb mijn Shaper toen ook zonder workstation gekocht en er in eerste instantie zelf een gemaakt. Vrij snel daarna heb ik alsnog een originele workstation gekocht en er geen moment spijt van gehad.
Achteraf had ik ze samen moeten kopen omdat dit goedkoper zou zijn geweest.
Of de plate net zo"n waardevolle aanvulling is ligt inderdaad aan de toepassing.
Ook ik vond in eerste instantie de kosten voor Autopass te hoog. Vooral omdat het lijkt dat je alleen maar een beetje tijdwinst boekt. Voor een hobbyist niet echt een issue.
Ik ben uiteindelijk toch gezwicht en heb Autopass erop gezet.
Ook geen moment spijt van. Ik gebruik het bijna continu. Omdat je normaal na elke cyclus de diepte met de hand moet wijzigen heb je af en toe de neiging om de stappen vrij groot te nemen, waardoor je frees behoorlijk moet werken en het bewegen van de Shaper ook zwaarder gaat.
Vanwege het gemak en de tijdwinst met Autopass maak ik nu een paar stappen meer waardoor alles veel soepeler gaat en mijn freesjes minder slijten.
Extra kosten zijn eigenlijk de shaper tape en dubbelzijdig plakband als veel werkt zonder Workstation.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Izzy

Nieuw lid
9 sep 2022
11
14
Izegem
Is een toestel dat zeer hoog op mijn verlanglijst staat. Realistisch gezien zal het eind 2024 van toepassing zijn om hem te kopen.

Al zeer vaak filmpjes van gezien, lijkt me echt geweldig.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Vanuit Woodworking.nl gaan we nog een aantal dagen (mits er belangstelling is) workshops Shaper houden bij Festool in Waddinxveen. Enige tijd geleden hebben we dat in het Houtmuseum in IJlst gedaan.
Ik ben bezig de data af te stemmen.
Zijn er forummers die dat nog voor de zomervakantie zouden willen, dan denk ik aan de 1e of 2e week juli. Anders gaan we dat vanaf september doen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: FcindyF, avos en arjaano

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Vorige week woensdag heb ik dag met Shaper staan demonstreren op een bijeenkomst van VMBO praktijk leraren. Er zijn al veel scholen die er eentje aangeschaft hebben.
Daar werd ook een workshop gehouden om bestanden vanuit Sketchup te gebruiken met de Shaper. Vandaar ook mijn interesse in Sketchup.

En dit is een nieuwe optie die over een paar dagen beschikbaar wordt, een contour fotograferen met de mobiele telefoon en er dan een .svg bestand van maken voor de Shaper. Niet alleen voor de Shaper, ook interessant als je een laser etc hebt.

jaap

 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Vanuit Woodworking.nl gaan we nog een aantal dagen (mits er belangstelling is) workshops Shaper houden bij Festool in Waddinxveen. Enige tijd geleden hebben we dat in het Houtmuseum in IJlst gedaan.
Ik ben bezig de data af te stemmen.
Zijn er forummers die dat nog voor de zomervakantie zouden willen, dan denk ik aan de 1e of 2e week juli. Anders gaan we dat vanaf september doen.

jaap
Ik zou dat best willen doen.
Echter ik kan iet op een doordeweekse dag (ben ook maar een werknemer).
Datum zou voor mij niet uitmaken
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Zijn er in Belgie ook dergelijke workshops?
ik heb Shaper Duitsland gevraagd wanneer ze een vertegenwoordiging in Belgie zouden hebben en dit is hun antwoord:
Thank you for your question. Currently there are no plans for dealers in Belgium.

You can simply take advantage of our 30-day return guarantee and try Origin risk-free for 30 days. If you are not satisfied within the first 30 days, you will receive a return ticket and a full refund.

Buy Origin

Greetings Jakob”
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.