Shaper Origin - frezen kopen - CNC

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Heeft iemand van de bezoekers hier ervaring met het bestellen van cnc-freesjes voor de Shaper Origin?
Ik heb via de school waar ik lesgeef toegang tot een Shaper Origin. Ik ben fan! Maar ben ook op zoek naar 'betaalbare' freesjes voor dit toestel.
De drie meegeleverde freesjes: 1 van 3mm, 6mm en een graveerstift beginnen te verslijten.
De standaard meegeleverde spantang kan frezen van 8mm schacht aan. Ik heb ondertussen van Festool een spantang besteld zodat er ook freesjes met een schacht van 6mm in kunnen. Het zou interessant kunnen zijn om ergens goedkope freesjes te kunnen bestellen zodat de cursisten deze dan kunnen aanschaffen voor persoonlijk gebruik.

Ik weet dat degenen die shaper zelf aanbieden spiraalfrezen zijn. Het gaat om cnc-frezen want de frees moet zich in het hout kunnen laten zakken (boren) om dan pas heen en weer te gaan snijden. Maar daar houdt mijn kennis van freesjes op zodat ik het aartsmoeilijk vind om ergens online de juiste freesjes te bestellen....
Kan iemand van jullie eens een licht laten schijnen op het gebruik van freesjes in dit apparaat wat eigenlijk een handgestuurde cnc-machine is?

Ben benieuwd naar jullie suggesties!

Hierbij een link naar hun pagina: Origin + Workstation = Your Precision Workshop
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Mooi apparaat. Een soort zelfcorrigerende bovenfrees?

In de metaalwereld heten frezen die kunnen boren spie(baan) frezen. Die term kan misschien helpen met de zoektocht naar betaalbare frezen.

Nu ben ik niet bekend met dergelijke frezen voor in hout of voor particulieren. Maar €25,- (bedrag van hun site) voor een kleine HSS (Hoge Snelheid Staal, of snelstaal) frees is in de metaal geen gek bedrag. Is zelfs goedkoop te noemen.

Al gekeken of je de frezen ergens kunt (laten) slijpen? Dat zal ook schelen, en dan is de noodzaak de studenten voor de frezen te laten betalen ook minder groot. ( Ga er voor het gemak van uit dat het een financiële overweging is).

Als je geen houtfrezen kunt vinden zou je een metaalfrees kunnen overwegen, maar ik vermoed dat de snijhoek dan te 'bot' zal zijn (en de prijs niet veel gunstiger). Ipv. Snijden zal de frees het materiaal dan eerder weg slaan. Met een lelijk oppervlak als gevolg.

In elk geval succes met je zoektocht!
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterVanhove

jorisvh

Post veel
Bij Herzlich willkommen bei SystemShop24.de, der Onlineshop für Werkzeug vind je een groot assortiment frezen van goede kwaliteit: sistemi klein,, guhdo, … maar ook huismerk, voor een goeie prijs.
Ik heb goeie ervaringen met een spiraal up/downcut frees van het huismerk voor frezen van melamine, multiplex, gefineerde plaat (geen uitbrekende vezels in onder noch bovenkant doordat de frees van buiten naar binnen snijdt).
geen idee of dat hij de shaper nuttig is maar je vindt vast ook een gewone upcut of downcut spiraalfrees bij hen voor een kleine 20€.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim H en PeterVanhove

PeterVanhove

Actieve deelnemer
16 nov 2019
30
10
Bij Herzlich willkommen bei SystemShop24.de, der Onlineshop für Werkzeug vind je een groot assortiment frezen van goede kwaliteit: sistemi klein,, guhdo, … maar ook huismerk, voor een goeie prijs.
Ik heb goeie ervaringen met een spiraal up/downcut frees van het huismerk voor frezen van melamine, multiplex, gefineerde plaat (geen uitbrekende vezels in onder noch bovenkant doordat de frees van buiten naar binnen snijdt).
geen idee of dat hij de shaper nuttig is maar je vindt vast ook een gewone upcut of downcut spiraalfrees bij hen voor een kleine 20€.
ZIet er mij een prima site uit. Aangezien ik echt een beginner ben in cnc-freesland vind ik het een hele zoektocht tussen dat immense aanbod.

Zoek ik dan naar een spiraalfrees met :
UPCUT = betekent dat het hout naar boven wordt afgevoerd?
Er wordt ook gesproken over Z1, 2 of 3
Links en Rechtsdraaiend
Als ik op de shopsite van Shaper kijk naar de frezen die zij aanbieden, dan staat er dit:
  • Overall Length: 50 mm
  • Shank Diameter: 8 mm
  • Cutter Diameter: 6 mm
  • Cutter Length: 21 mm
  • Geometry: Upcut, Spiral, 2 Flute
  • Material: Solid Carbide

Zij spreken dus over UPCUT en SPIRAL en dan het nummer 2 (twee) FLUTE. Zou die twee dan op Z2 slaan? En wat betekent dat precies.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
De Z waarde slaat inderdaad op het aantal (spiraal) snijkanten.
Z1 is één snijspiraal
Z2 is twéé snijspiralen
Z2R is twee snijspiralen met chip breaker
Z2 + 1 is twee snijspiralen met één (plunge cut) snijpunt.

CMT Orange tools heeft hele duidelijke documentatie bij de verschillende frezen die ze aanbieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterVanhove

jorisvh

Post veel
UPCUT = betekent dat het hout naar boven wordt afgevoerd?
Klopt, maar beter gezegd is: naar de freesmachine toe want als je je freesmachine ondersteboven in een router table hangt wordt het naar beneden.
Er wordt ook gesproken over Z1, 2 of 3
Aantal snijkanten. Z van Zahn = tand in ‘t Duits. In ‘t Engels spreken ze over flute.
Links en Rechtsdraaiend
Is hetzelfde als up/down. Up= rechts / down = links.
Als ik op de shopsite van Shaper kijk naar de frezen die zij aanbieden, dan staat er dit:
  • Overall Length: 50 mm
  • Shank Diameter: 8 mm
  • Cutter Diameter: 6 mm
  • Cutter Length: 21 mm
  • Geometry: Upcut, Spiral, 2 Flute
  • Material: Solid Carbide
Dit is volgens mij het (dichtste) equivalent:
Systemshop24 VHM Spiralnutfräser Z2 S8mm D6mm AL22mm GL65mm - Systems, 16,66 €
Of een totale lengte van 65mm ipv 50 en een snij lengte van 22mm ipv 21mm dicht genoeg is om in de shaper te passen kan ik niet zeggen.
Goeie uitleg in deze YT:

aanvulling:
Voor de shaper is het allicht ook belangrijk dat je de frees in het materiaal kan laten zakken (zoals een voor) en niet enkel kanten kan frezen.
Ik denk dat dat bij alle spiraal frezen het geval is, maar toch voor de zekerheid checken.
Voor de frees hierboven alvast oké
zum Eintauchen/Einbohren geeignet
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterVanhove

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb zelf een Shaper origin. Ik heb al een aantal freesjes besteld bij freesjes.nl . Op de site staat echter al een tijdje dat er vanwege ziekte momenteel niet geleverd kan worden. Voor de rest wel goede kwaliteit en snelle levering. Aan de doosjes te zien waar de freesjes inzitten komt dit veelal uit China.
Daarom ook al een paar keer rechtstreeks bij Alie expres besteld. Als dit moreel voor jouw geen belemmering is dan is dit de meest goedkope manier. Kwaliteit is gewoon goed. Zoeken op cnc router bit.
Wel inderdaad freesjes gebruiken die zelfborend zijn. Dat hoeven geen spiraalfreesjes te zijn. Rechte feesjes zijn er ook in zelfborende uitvoering.
Upcut betekent dat de spaanafvoer naar boven is bij gewoon gebruik van een bovenfrees ( niet in een tafel).
De minder mooie snede zit dan ook aan de bovenkant.
Downcut is precies andersom. Hierbij moet je wel opletten dat er zich geen materiaal gaat ophopen omdat dit naar beneden gedrukt wordt en moeilijker afgezogen wordt.
Er bestaan ook freesjes die up en downcut combineren. Ook wel aangeduid als compressiefrees.
Als je fijn inlegwerk wil doen met de Shaper is het ook de moeite waard om de 3.175 mm (1/8) mm spantang te kopen. Het aanbod freesjes wordt dan nog groter.

Nog meer vragen over de Shaper, laat maar horen.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.