Set japanse zagen

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Even een vraag voor de liefhebbers van Japanse zagen. Ik zoek een leuk setje met de meest gebruikte zagen (schulp/afkort/vlak?) om cadeau te doen. Heeft iemand tips voor een setje dat gewoon goed en duurzaam is voor een nette prijs?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf een Ryoba (tweezijdige) zaag, die bevalt me zeer goed. Hierbij heb je in 1 zaag zowel een zaag voor afkorten als voor schulpen.

Daarnaast heb ik een Gyokucho deuvelzaagje voor afzagen van verbindingen en deuvels na het lijmen; hiermee kan je tot bijna vlak op het hout zagen zonder dit te beschadigen, en het blad is zeer flexibel.

Naast deze 2 zagen gebruik ik geen andere zaag meer (ook op de cursus is de eerstgenoemde Ryoba altijd mijn favoriet geweest, ondanks een rek met veel verschillende soorten zagen gebruikte ik daar alleen maar die. Ik heb nu nog wel een westerse zaag in de schuur hangen, maar ik geloof niet dat ik die nog heb aangeraakt sinds ik heb leren zagen met die Ryoba...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Er is een budget van meerdere honderden euro's, maar er zijn meer wensen, dus op komt het toch wel. Het gaat om een leuke set (dus meerdere zagen) die je iemand met fatsoen cadeau kunt geven zonder gelijk de top of the line te zijn, want het gaat niet om een gevorderde houtbewerker. Meer iemand die het weer op wil pakken omdat hij wat meer tijd krijgt.
Vlak bedoel ik zonder tandzetting en flexibel om pennen, deuvels e.d. af te kunnen zagen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Als set wordt vaak een Dozuki, Kataba en Royoba aangeraden. Ik zou daar nog een flush trim zaag bij doen. Ik heb wel goede ervaringen met Z-Saw. Ze hebben een breed assortiment en kosten €30 - €45 per zaag. O.a. GereedschapPro en Dictum verkopen die.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het gaat om een leuke set (dus meerdere zagen) die je iemand met fatsoen cadeau kunt geven zonder gelijk de top of the line te zijn, want het gaat niet om een gevorderde houtbewerker. Meer iemand die het weer op wil pakken omdat hij wat meer tijd krijgt.
Dan zou de duo-zaag die ik aanhaalde denk ik goed passen. Niet te duur maar toch heel goed mee te werken. Ik vind dat persoonlijk fijner dan 2 aparte zagen te hebben (want je hebt altijd de verkeerde in je handen), maar dat is natuurlijk voor ieder wat hij/zij fijn vindt... En het voordeel is gelijk dat je dan nog wat meer budget over hebt voor iets anders (mooi stuk hout bijvoorbeeld om gelijk weer mee te beginnen?)
Vlak bedoel ik zonder tandzetting en flexibel om pennen, deuvels e.d. af te kunnen zagen.
Daar is die 2e die ik noemde juist voor bedoeld.
Voor een niet-gevorderde houtbewerker zou ik (zoals je zelf ook al aangaf) geen hele dure zaag/set kopen, iemand moet toch zelf ervaren wat hij.zij fijn vind en dan is een te dure set zonde, dan kan je beter een iets goedkopere van toch goede kwaliteit geven + wat extra andere items...

Er is een budget van meerdere honderden euro's
Niet zomaar een cadeautje dus, speciale gelegenheid... Daar moet wel iets moois voor te vinden zijn (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vlak bedoel ik zonder tandzetting en flexibel om pennen, deuvels e.d. af te kunnen zagen.
sinds een paar jaar gebruik ik deze
geeft een uiterst gladde snede
alsof de snede reeds nageschuurd is
bij het afzagen van proppen in trappen is dat mijn favoriet
de variant met rugversteviging heb ik ook
omdat die versteviging de diepte van de snede beperkt, gebruik ik die minder
het zijn trekzagen, waardoor de snede meestal recht is
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Dank allen voor het advies. Ik neig naar een set zagen die er ook wel fraai uitzien, aangezien het "cadeau zijn" van de set en daarmee de uitstraling bij het geven ook zwaar weegt. Een beetje een traditionele look is daarom wel wenselijk en de silky's vallen daarom eigenlijk af, hoe goed ook. (voor mezelf zou het anders zijn, dan function over form).
Een z-saw of vergelijkbaar is dan wat aansprekender, zijn daar nog andere merken in die aan te raden zijn?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
372
109
60
Sint Odilienberg
Dank allen voor het advies. Ik neig naar een set zagen die er ook wel fraai uitzien, aangezien het "cadeau zijn" van de set en daarmee de uitstraling bij het geven ook zwaar weegt. Een beetje een traditionele look is daarom wel wenselijk en de silky's vallen daarom eigenlijk af, hoe goed ook. (voor mezelf zou het anders zijn, dan function over form).
Een z-saw of vergelijkbaar is dan wat aansprekender, zijn daar nog andere merken in die aan te raden zijn?
Dan zou ik eens bij Dictum gaan snuffelen.
Een setje zagen is dan zeker leuk.

Fred
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik heb er geen ervaring mee, maar zit zelf ook naar een set te kijken om aan te schaffen:

of een iets goedkopere set:
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Ik heb er geen ervaring mee, maar zit zelf ook naar een set te kijken om aan te schaffen:

of een iets goedkopere set:
Die bovenste 2 setjes zijn idd leuke cadeaus. Wat ik me afvraag; heb je buiten de deuvelzaag alle 3 de andere typen nodig, of zit daar veel overlap in?
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik ben zelf ook maar een beginner, maar zoals klusrob aangeeft is de Ryoba voor afkorten en schulpen en misschien de zaag die je misschien het snelste pakt. De Dozuki is voor het fijnere werk (voor een nette, dunne en precieze zaagsnede. De Kataba is mij niet zo bekend, maar zoals ik het lees is het voor het grove werk. Lees op de informatie in de eerste link van Baptist.

Het hangt er dus een beetje van af wat voor werkstukken de persoon voor het cadeau maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.