Serveerplank van Riegel (gewaterd) Esdoorn

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Dat is inderdaad geen succes :(.
Ik heb nooit met riegel esdoorn gewerkt, maar is het bijzondere effect een gevolg van een warrige draad?
De draad gaat golvend door het hout,vandaar ook de Nederlandse naam gewaterd esdoorn.is inderdaad moeilijk te bewerken.het beste bewerk je het met een schraapschaaf of schraapstaal.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
ik vraag me af in welke richting het hout door de vandikte gegaan is
normaal doe je dat in de lengterichting
als de richting van doorsteken gelijk is aan van links naar rechts op de foto, dan is het hout dwars op de lengterichting door de vandikte gegaan
vandaar die uitbraak
Ik vermoed dat jullie door de detailfoto de draadrichting verwarren met het golfeffect van dit hout. De golfjes liggen nl. haaks op de draadrichting van het hout. Deze foto geeft het overzicht van het reststuk dat door de vandiktebank is gegaan.

BD7B8D65-6EC8-42C9-9734-906C34C0358B.jpeg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wat een mooi hout! Prachtige tekening zit erin.

Het handvat is ook goed gelukt. Ik neem aan dat dat handwerk is? Goed gelukt in ieder geval.

Ik zal mijn vrouw even jaloers maken. Die geeft al maanden subtiele hints over een borrelplank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ah, bedankt. Inderdaad binnen handbereik.
Ben er voor een paar weken terug nog geweest. Ik zal er binnenkort weer eens aanrijden en er naar vragen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
De andere delen van de plank wil ik maandag met Jelle @JPN op zijn Hammer met spiraalas zien te schaven. Kan ik gelijk zien of dat beter gaat. Ik laat het jullie weten.

Fons
Vandaag bij Jelle @JPN geweest en weer eens genoeglijk bijgepraat. Maar ook zijn we het weerbarstige hout gaan aanpakken en hebben het door de Hammer met spiraalas gehaald. Op de foto hetzelfde stuk dat ik eerder met 0,8 mm afname met dramatische resultaat door mijn eigen vandiktebank haalde.
Zoals jullie zien nu met een perfect resultaat, steeds in het eindstadium 0,2 mm afname gaf dit geweldig verschil te zien. Geen uitbreeksels meer en nog even schuren en het is voor de bakker!

Fons

043D3E68-62AB-40AB-8D52-5F8A8AE739E9.jpeg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Vandaag bij Jelle @JPN geweest en weer eens genoeglijk bijgepraat. Maar ook zijn we het weerbarstige hout gaan aanpakken en hebben het door de Hammer met spiraalas gehaald. Op de foto hetzelfde stuk dat ik eerder met 0,8 mm afname met dramatische resultaat door mijn eigen vandiktebank haalde.
Zoals jullie zien nu met een perfect resultaat, steeds in het eindstadium 0,2 mm afname gaf dit geweldig verschil te zien. Geen uitbreeksels meer en nog even schuren en het is voor de bakker!

Fons

Bekijk bijlage 123787
Waardeloos resultaat, want nou weet ik zeker dat ik er 1 wil.... 😎
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.