Serveerplank van Riegel (gewaterd) Esdoorn

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Voor de 60e verjaardag van een goede vriend heb ik deze serveerplank gemaakt. Ik heb nog een plaat Riegel Esdoorn liggen voor de volgende versie van de Lame Sonore. Daar een stuk van afgezaagd en deze plank van gemaakt. Met pijn en moeite deze door de vandiktebank gekregen zonder uitbreeksels. :cautious: De plank is afgewerkt met druivenpitolie.

Fons

B866899E-5097-4394-9A8C-EFF4F577F94F.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor de 60e verjaardag van een goede vriend heb ik deze serveerplank gemaakt. Ik heb nog een plaat Riegel Esdoorn liggen voor de volgende versie van de Lame Sonore. Daar een stuk van afgezaagd en deze plank van gemaakt. Met pijn en moeite deze door de vandiktebank gekregen zonder uitbreeksels. :cautious: De pank is afgewerkt met druivenpitolie.

Fons

Bekijk bijlage 123585
Drama om dat hout zonder uitbraak te schaven, heb je daar iets speciaals voor gedaan, want mij lukt het nooit helemaal perfect...?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dan delen we de problematiek. Ik heb in dit geval nieuwe messen in de vandiktebank gezet. Vervolgens heb ik de planken flink nat gemaakt, kan met een spons en sproeiflacon even laten intrekken en Max 2/10 mm afnemen per doorgang. De minimale oneffenheid die overbleef heb ik met de Rotex geschuurd, eerst korrel 180 daarna 240 en later met de DTS met korrel 240 even nageschuurd.

De andere delen van de plank wil ik maandag met Jelle @JPN op zijn Hammer met spiraalas zien te schaven. Kan ik gelijk zien of dat beter gaat. Ik laat het jullie weten.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Willem11 en vandikte

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dan delen we de problematiek. Ik heb in dit geval nieuwe messen in de vandiktebank gezet. Vervolgens heb ik de planken flink nat gemaakt, kan met een spons en sproeiflacon even laten intrekken en Max 2/10 mm afnemen per doorgang. De minimale oneffenheid die overbleef heb ik met de Rotex geschuurd, eerst korrel 180 daarna 240 en later met de DTS met korrel 240 even nageschuurd.

De andere delen van de plank wil ik maandag met Jelle @JPN op zijn Hammer met spiraalas zien te schaven. Kan ik gelijk zien of dat beter gaat. Ik laat het jullie weten.

Fons
Dit hout is 1 van de redenen dat ik zoekende ben naar een VVD met spiraalas, ik ga me dit weekend weer suf schuren om 2 planken netjes te krijgen die ik heb geschaafd met 0,5mm per keer met gloednieuwe messen. ik zag al behoorlijk qua uitbraak verschil tussen de eerste en de 5de of 6de doorvoer.
Het is echt prachtig hout, maar schaven is een redelijke ramp, ik hoor dan ook graag hoe dat gaat met de spiraalastest.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Zal ik doen. Ik ben wel nieuwsgierig of je ook een beter resultaat krijgt als je mijn methode van bevochtigen van het hout volgt. Ook ik een ander lastig project heb ik dat al eens toegepast en ik meen toch wel duidelijke verbetering te zien.

Fons
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Zal ik doen. Ik ben wel nieuwsgierig of je ook een beter resultaat krijgt als je mijn methode van bevochtigen van het hout volgt. Ook ik een ander lastig project heb ik dat al eens toegepast en ik meen toch wel duidelijke verbetering te zien.

Fons
Je kunt ook je schaafmessen slijpen in een andere hoek,ik geloof op 20 graden.bij handschaven verander je ook je schaafhoek bij moeilijk hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mooie serveerplank!
Ik meen mij te herinneren dat Tuoh ooit gezegd heeft dat heel dun schaven een slechter resultaat geeft als wat meer.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zal ik doen. Ik ben wel nieuwsgierig of je ook een beter resultaat krijgt als je mijn methode van bevochtigen van het hout volgt. Ook ik een ander lastig project heb ik dat al eens toegepast en ik meen toch wel duidelijke verbetering te zien.

Fons
Ik zal je tip morgen eens uitproberen als ik even tijd heb, de dikte komt niet heel nauw, dus als het werkt scheelt het een hoop schuurwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.