(Semi) mobiele werkbank maken

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt Tuoh voor de uitleg en een stukje geschiedenis over de wigverbinding.

Ik begrijp ook je redenering om de poten schuin naar buiten te zetten. Helaas heb ik alleen niet zo'n affiniteit met hoeken anders dan 90 of 45 graden :D. Het wordt denk al een hele uitdaging om de gaten voor de wiggen/pennen netjes te maken. Als dan ook de poten nog schuin moeten staan ga ik het erg moeilijk maken voor mezelf vrees ik.

Voegt het verder nog wat toe als ik de pennen aan 1 kant ook schuin maak zoals Art voorstelde en zoals in mijn laatste schets?

Denk trouwens wel dat ik voor bankirai ga of misschien beuken/eiken als ik eraan kan komen. Vuren vind ik echt brandhout.
 

tuoh

Oud hout
Als je echt op zeker wil spelen kan je gerust een halve zwaluwstaart toevoegen aan de verbinding.
Het levert een bijkomende borging op, vooral gemakkelijk bij het opbouwen en afbreken, door die halve zwaluwstaart blijft de verbinding ineen zitten wanneer je de wiggen los klopt. Zolang de wig los in de verbinding blijft zitten kan dankzij de halve zwaluwstaart de verbinding niet uit elkaar schuiven.

Nog een opmerking voor de bouw: laat de pennen in de dikte niet spannen in de gaten, je moet ze er met de losse hand kunnen inschuiven.

Of de poten nu recht staan, of onder hoek, de werkwijze blijft hetzelfde, alleen moet je de penborsten afschrijven met een zweihaak en niet met een winkelhaak. Het is een mooie uitdaging. :D

Voor de bouw van de werkbank zou ik zeker niet opteren voor Bankirai, het hout is niet direct geschikt om er constructies mee te bouwen, deze houtsoort heeft altijd de neiging om te werken ( scheluw trekken, windbarsten, kromtrekken, etc..)
Een van oudsher bekende houtsoort voor werkbanken is Beuk, soms ook Eik, Iep en kwartiers gezaagd Robinia.

Als het de bedoeling is om de werkbank regelmatig te verhuizen zou ik eerder opteren voor een minder zware houtsoort zoals Oregon kroonhout, Yellow Pine of Lariks. ( naaldhoutsoorten) zeker voor het onderstel heel geschikt, als werkblad is Beuk het meest gebruikelijk, maar Yellow pine voldoet eveneens, het hout is bijna net zo hard als Beuk.

Vuren is inderdaad minder van kwaliteit, maar het kan wel, de mechanische sterkte van Vuren is meer dan voldoende voor gebruik als onderstel. Maar inderdaad, zelf zou ik ook opteren voor een edeler houtsoort, het oog wil ook wat :D


Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou recent helemaal weer geen tijd gehad voor dit forum. Vanmorgen dus even een 3d ontwerp gemaakt voor hoe het 'moet' gaan worden. Ik loop toch tegen een paar nieuwe problemen aan... :roll:

- De tussenruimte tussen de verschillende gaten, alsmede onder en boven heb ik 1/3 houtdikte (van de poot = beige) aangehouden. Is dit voldoende ivm. splijten van het hout?

- Welke regels kan ik nou het beste onder/boven doen. Moeten de wiggen onder of boven?

- Zal ik het blad met deuvels vastmaken aan de orange of de blauwe regels?

- En is het voldoende om het bovenblad alleen met 4 deuvels van 12mm vast te maken? Gaat dit goed ivm. werken van het bovenblad. Komt er niet snel veel spelling in omdat ik het bovenblad telkens demonteer?

Kan iemand hiermee helpen svp. ik wil namelijk een goed en fail-safe ontwerp hebben voordat ik hout ga regelen en ga zwoegen. Bedankt...

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Mooie tekening, maar het klopt nog niet helemaal.

- de beide bovenste blauwe regels komen tegen het blad te liggen.
- de beide onderste blauwe regels moeten min 80mm vrij blijven van de grond, anders sta je daar constant tegen te schoppen tijdens het werken :cry:
- de onderste oranje regels komen dan ongeveer 50mm boven de onderste blauwe regels te zitten.
- de bovenste oranje regels komen dan ongeveer 50mm onder de bovenste blauwe regels te zitten.
- je blad word dan gesteund door de beide bovenste blauwe regels, en hier boor je ook de deuvels in.

De wiggen komen bij de bovenste blauwe regels aan de onderkant, en bij de onderste blauwe regels aan de bovenkant van de regels. Een tussenruimte van 1/3 houtbreedte is ruim voldoende, voor uitscheuren is geen gevaar, je moet de wiggen ook niet aanslaan met een voorhamer :D enkele tikken met een lichte hamer is al meer dan voldoende.
Bij een mobiele werkbank moet het blad zelf vormstabiel genoeg zijn, de rest van de constructie dient enkel om het blad te dragen. Maar voor een licht mobiel werkblad is dat geen probleem. (sandwichconstructie)

Het is beter dat het werkblad een beetje speling heeft op de deuvels, zo is het makkelijker wegneembaar, voor het schaafwerk maakt dit niks uit, het is voldoende dat het blad niet kan verschuiven. Ben je niet gerust in de zaak, plaats dan enkele houtbouten door blad en regel, en draai ze vast met een vleugelmoer.

Nog een andere optie: kies je voor een (zwaar) massief werkblad, dan kunnen de bovenste blauwe en oranje regels vervallen. Je voorziet dan de vier poten van een korte dikke pen, die op hun beurt in vier corresponderende gaten vallen in het werkblad :D Het blad ligt dan gewoon vast door een pen en gatverbinding. De hele constructie word dan stijf gezet door de opgewigde onderste blauwe regels
.
Wel een belangrijke kanttekening hierbij, de twee blauwe regels moeten dan breder genomen worden, 150 à 180mm. Zijn deze delen te smal dan kan de werkbank niet voldoende weerstand bieden tegen schranken. Een constructie waarbij de regels een rechthoekige sectie hebben is altijd sterker dan een constructie met regels die een vierkante sectie hebben.
Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nee het bovenblad ga ik niet direct op de poten vastmaken. Maar is het sowieso slim om de blauwe regels (boven én onder) wat breder te nemen 120mm ofzo?
 

tuoh

Oud hout
Jawel, een rechthoekige sectie met de breedste kant omhoog gericht is altijd sterker dan een vierkante sectie., zeker bij liggers oftewel regels. De ondersteuning van het het werkblad word rigider, en dus word het prettiger werken op de werkbank.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Goeddd

Ontwerp weer aangepast:

- De blauwe regels zijn nu 120mm breed/hoog.
- De onderste oranje regel heb ik toch maar ónder de blauwe regel gedaan ipv. erboven omdat dit beter uitkomt met de verdeling. Het lijkt me ook steviger.
- Idd een cm. of 10 aan de onderkant open gehouden voor schoenneuzen :) had er niet aan gedacht.

Wat denken jullie, begint het zo ergens op te lijken?

In eerste instantie wilde ik gewoon 8x8cm balken gebruiken voor het hele onderstel om het simpel te houden. Nu worden de blauwe regels dus 8x12cm, ik weet niet of ik dit allemaal ga vinden qua hout. En welke houtsoort. Maar goed. iig. bovenblad haal ik bij de ikea beuken of eiken.

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kan je niet een gat in de doorstekende pen maken en daardoor de wig slaan? Dan kan je de wig er denk ik ook makkelijker uitslaan
 

tuoh

Oud hout
Dat ziet heel goed uit, nog één opmerking, voor de korte regels zou ik gesloten gaten voorzien, het is niet nodig dat de einden van de pennen zichtbaar blijven, en bij een houtdikte van 75à80mm is dit een beetje overkill.

Qua gewenste houtdikte zou ik kijken naar Oregon (Amerikaans, fijne jaarringen) of Douglas( Europees, grove jaarringen), die vind je op elke hoek van de straat. ( 80mm x225mm) is een heel courante maat.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou het is al weer even geleden. Maar ik heb nu eindelijk tijd om aan dit project te gaan werken :)

Qua houtsoort zat ik eerst nog te denken aan eiken of beuken, maar het is idd. handig om het gewicht een beetje binnen de perken te houden ivm. mobiliteit. Douglas of Oregon Pine is moeilijk te krijgen hier in de buurt, alsmede lariks. Ja bij Praxis heb ik wel is gekocht maar dat is behoorlijk krom en vol knoesten. Nu heb ik vanmorgen grenen gelamineerde/vingerlas balken van 90x90 op de kop getikt via marktplaats, kaarsrecht en geen knoesten, worden gebruikt in de trappenbouw schijnt het. Dus hiermee moet het gebeuren.

Omdat ik beperkte ruimte heb wordt de werkbank niet al te groot/zwaar. 60x120cm en 100cm hoog had ik bedacht. Kan ik later de poten nog inkorten mocht ie aan de hoge kant zijn.

Vandaag heb ik alle delen op lengte gezaagd. En ben ik begonnen om de poten terug te zagen/schaven naar 75x75mm. 90x90mm vond ik een beetje erg lomp en zwaar voor dit formaat werkbankje. Schulpen met de handzaag is nog een goede conditietraining zal ik je zeggen. Binnenkort echt op zoek naar een andere motor voor m'n lintzaagje. (=kapot). God wat mis ik dat ding...

Zat alleen even te denken hoe dik ik de bovenste regels die onder het werkblad komen zal maken? Ik wil ze iig. gelijk houden met de buitenkant van de poten en het werkblad zodat ik later nog een bankschroef(hoe heet dat voor werkbanken?) aan de voorkant en aan de zijkant erdoor kan steken. Maarja moeten de bovenste regels dan even dik als de poten = 75mm? Misschien een beetje overdreven.Maar als ik ze bijv 40 maak met pennen van 16/18 dik?

Binnenkort zal ik even wat foto's plaatsen...
 

tuoh

Oud hout
Aha, tijd voor actie, en je hebt mooi uitgangsmateriaal op de kop getikt.

Om op je vraag te antwoorden, deze bovenregels mogen gerust dunner zijn dan de poten, 40à 45mm is geen probleem. Het is toch de hoogte die telt.

En foto's zijn altijd welkom.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
En nog wat foto's...

Hoe ironisch; de reden dat deze werkbank wordt gemaakt is omdat die workmates veel te instabiel en te laag zijn. Maarja ze moeten nu toch nog even volhouden en ook m'n rug :D .... slecht werken met die dingen.

Alle 4 de poten zijn bijna klaar, morgen nog 1 zijde zagen en schaven.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je nou héél even wat extra tijd pakt, dan maak je eerst twee zaagbankjes. Handzagen gaat een stuk makkelijker met die dingen. Je probleem met die workmates is denk ik eerder dat ze te hoog zijn. Het oppervlak moet ter hoogte van je knieschijf zitten. Balk erop, rechterknie op de balk en dan zagen. Je gebruikt je gewicht om de balk en de workmates te stabiliseren. Word je het na een tijdje moe: gewoon boven op de balk gaan zitten. Zaag met twee handen beetpakken en naar je toe zagen. Om de zoveel tijd de balk een halve slag draaien, dat helpt om recht te blijven.

En dan nog blijft het goeie oefening ;-)

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Haha, nou het zaagwerk is al klaar. Heb gisteren de laatste balk doorgezaagd. Maar zoals je ziet kan je de onderste pootjes van de workmates inklappen en dan staan ze ongeveer op knie hoogte. Dus ik kon er inderdaad bovenop zitten om te zagen. Maar het is inderdaad een goede oefening voor je conditie.

Het schiet deze week voor geen meter op met al die regen. Maar heb vandaag nog wel wat geschaafd. Handschaven is echt een vak hoor... Een massief stuk hout ging nog prima met de 25 graden beitel als je de houtrichting goed kan bepalen. Spiegelglad en de schaaf gaat lekker licht. Maar met deze glulam balken, omdat alles kris-kras door elkaar zit; dosse en kwartiers en de houtrichtingen verschillende kanten op, krijg ik veel tear-out. Dus maar overgestapt op de 38 graden beitel en dat gaat een stuk beter. Wel een stuk zwaarder maar vooruit. Volgens mij is naaldhout op m'n dooie donder een stuk moeilijker om mooi te schaven dan tropisch hardhout of ben ik nou gek?

Wat ik ook nog erg moeilijk vind is het hout op dikte schaven. Nu doe ik 1 kant vlak schaven dan met een kruishout aftekenen en de andere kant terugschaven tot de snedes van het kruishout net verdwijnen. Ik weet niet of dit de manier is? maar het gaat aardig goed. Het haaks schaven van de smalle kanten is ook wel moeilijk, misschien dat je niet ontkomt aan zon magnetische fence.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo'n fence is niet echt nodig, maar dan moet je een gekromde snede gebruiken. Camber, zoals ze dat in het Engels noemen. Daarmee kan je een schuin stukje weghalen door de schaaf links of rechts van het midden te zetten. 't Is effe een techniekje wat je door moet krijgen. Voor mij werkt 't beter dan de fence.

David Charlesworth heeft een paar DVD's uitgebracht. Op de tweede over hand tool techniques legt hij deze goed uit.

Arthur
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Gisteren de laatste delen gezaagd en geschaafd. En momenteel begonnen met het uithakken van de (pen) en gat verbindingen. ... :roll: goed grenen is niet zacht. Het aftekenen en uithakken van het doorgaande gat nemen best wel wat tijd in beslag. Ben gewoon 1,5 uur met een gat bezig. Met sommige hobby's is dat een pluspunt :lol: maar met houtbewerking vind ik het lang. Maar goed het gaat steeds vlotter.

@ Art: Inderdaad heb ik mn schaafbeitel convex geslepen. De tip die jij gaf om alleen links of rechts van het midden te schaven om niet-haaksheid op te lossen werkt best wel prima. Bedankt.

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ziet er netje uit hoor allemaal en respect dat je alles met de hand doet gr leroy en succes nog
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou de 'werkplaats' maar verplaats naar de achtertuin. Die doorgaande gaten met schuine helling (3 graden) uithakken is nog een heel precies werkje, maar vandaag heb ik de laatste gedaan. Ik wilde de gaten 20mm breed en de beitel is 18mm breed dus de zijkanten heb ik een beetje weggestoken met een brede steekbeitel. Ideaal was toch een schietbeitel geweest van precies de juiste breedte, dat had een hoop werk gescheeld, maarja zo leer je steeds weer wat wel en niet handig is.

leroy zei:
ziet er netje uit hoor allemaal en respect dat je alles met de hand doet gr leroy en succes nog

Dank je, maar het is eigenlijk meer uit ruimtegebrek dat ik niet een paar mooie machines kan aanschaffen. En ik zit ook midden in een woonwijk dus ik wil eigenlijk ook niet de hele dag met elektrische machines staan te raggen ivm. geluidsoverlast. Bovendien begin ik het werken met handgereedschap steeds meer te waarderen en naarmate het beter gaat het je er steeds meer voldoening van. Even een balk door de vandiktebank rossen kan iedereen :lol:

Attached files
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.245
537
Eanske
ingoogni.nl
'k kom een beetje laat deze draad in kukelen, en je bent al begonnen, maar toch... je had het over workmates. Twee van die dingen kunnen uitsteken dienen als een onderstel voor een mobiele bank. Ik heb er een soort zaagtafel mee gemaakt en al wat modificaties voor de workmates op het oog om ze beter te laten klemmen. Zit nu te broeden om er inderdaad ook een kleine werkbank mee te maken.
image.php
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Goed even een update over het project met foto. Heb vandaag de laatste gaten uitgehakt. Zag dat ik weer een stomme fout heb gemaakt bij het afteken en dus verkeerde plek een gat uitgehakt maar goed, constructief voldoet het prima dus, ach het is maar een werkbank tenslotte.... De volgende stap is het zagen van de pennen.

@ Knotwilg:

Het probleem met die workmates is dat er in de loop der tijd behoorlijk wat speling in komt. En ook die klemmechanismen gaan op den duur kapot; allemaal kunstof rotzooi. Bovendien worden de plateau's scheef omhoog gedrukt als je ze ook maar iets te strak aandraait. Zeker voor het handschaven ben ik nu deze houten bench aan het maken. Daarvoor heb je toch wat body nodig. Ook voor het werken met schiet- en hakbeitels ben ik niet blij met die dingen. De hele buurt kan dan meegenieten *KLENG!*KLENG!*

Sorry voor mijn tirade maar ik heb er jarenlang mee gewerkt en ik ben niet kapot over de kwaliteit/duurzaamheid. Maar iedereen moet het voor zichzelf beslissen wat ie er aan heeft. Kijk zoals jij het hebt is het prima te gebruiken met elektrisch gereedschap, met die hoge toerentallen zal je weinig hinder ondervonden. Maar mijn ervaring is toch dat ze voor het zagen en schaven met de hand te instabiel zijn.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.