Segmentwerk, maar dan anders.

Jasper de Bruin

Actieve deelnemer
25 nov 2014
49
148
Emmeloord
Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik een mooi stuk nat eiken had voorgedraaid voor een schaal. Helaas toch een dikke barst erin na een tijdje:mad:. Zonde om in de kachel te stoppen dus die schaal onder de lintzaag doorgehaald en er een stuk tussenuit gezaagd. De zaagkanten vlak gemaakt en er een stuk iroko tussen gelijmd. Het resultaat zie je op foto 1 en 2. Een jaartje later nog eens herhaald met een andere schaal al zaten daar geen scheuren in. Foto 3 en 4. Ik vond ze eigenlijk best geslaagd en dacht misschien kan je dat nog wel wat uitbreiden. Niet een of twee plankjes ertussen maar veel meer. Zo gezegd zo gedaan. Achteraf best wel veel werk en veel hout verbruikt. De schaal bestaat uit: iep, eik, beuk, honighout, meranti, vuren, iroko en nog iets wat op meranti lijkt maar lichter van kleur is.
Wat erg lastig bleek te zijn is het mooi vlak samenstellen. Vlak schaven van relatief kleine stukken hout was best lastig. Het op elkaar lijmen gaat op zich prima maar er zitten ook een paar stukken onder een hoek gelijmd. Dat is wel een dingetje. Limklemmen werken alleen maar goed als iets vlak is. Onder een hoek, zelfs een kleine, gaat het schuiven en hou je de lijmvlakken niet mooi op elkaar. Dus daar moest wel wat kunst en vliegwerk aan te pas komen dmv wiggen of zelfs stukjes onder een hoek afzagen zodat de klem weer mooi recht (haaks op het lijmvlak) stond.
De schaal is ongeveer 22 cm rond en 11 cm hoog. Wanddikte varieert van ca. 5 mm bij het gat, oplopend tot ongeveer 8-9 mm in het midden van de bodem.
Ik heb weinig tot geen ervaring met segmentwerk omdat ik denk dat dit veel tijd kost aan voorbereiding (ik draai liever;)) en hoopte dat dit eenvoudiger zou zijn omdat het alleen maar rechte plankjes waren het maar daar ben ik inmiddels niet meer zeker van....... Nou ja, lang verhaal kort, op zich wel tevreden met het resultaat, maar of ik weer iets ga maken met zoveel soorten en plankjes is maar zeer de vraag.

Bijlagen

• Foto 1.JPG
    Foto 1.JPG
    102,1 KB · Weergaven: 5
  • Foto 2.JPG
    Foto 2.JPG
    92,3 KB · Weergaven: 5
  • Foto 3.JPG
    Foto 3.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 5
  • Foto 4.JPG
    Foto 4.JPG
    79,1 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2651[1].jpg
    IMG_2651[1].jpg
    51,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2652[1].jpg
    IMG_2652[1].jpg
    58,5 KB · Weergaven: 6
  • IMG_2659[1].jpg
    IMG_2659[1].jpg
    58,1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_2660[1].jpg
    IMG_2660[1].jpg
    37,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_2661[1].jpg
    IMG_2661[1].jpg
    82,8 KB · Weergaven: 5

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.