Hij is nog niet af.... maar wilde toch al wel wat foto's delen
nadat ik de ''https://www.woodworking.nl/showthread.php?28853-Eiken-bol-op-steen'' heb gemaakt toch de smaak te pakken gekregen en begonnen aan een soort gelijk project.
Ditmaal geen bol maar een ruitvorm.
Als afscheidscadeau van het werk bonnen gekregen voor de Arnhemse fijnhouthandel, en daar is ook waar dit project begon.
Voor mijn werkjes zijn de kleuren van het hout het belangrijkste en zo dus de volgende plankjes bij elkaar gevonden.

Van boven naar beneden:
- esdoorn (had ik al)
- movingui
- bubinga
- wenge
- purperhart
Thuis was het tijd om alles uit te werken qua maat en ontwerp.
De tekening die ik had heb ik niet opgeslagen
maar om een idee te geven.

De ringen van de ruit draaien aan eenzijde links om en aan de andere zijde rechtsom.
Het wordt geen complex patroon maar gewoon een spiraal van kleuren.
Formaat +/- 20cm lengte met een diameter van 10 cm.
Hierna een cirkeldiagram met 24 segmenten erbij gepakt om simpel weg in te kleuren tot dat ik een ontwerp had wat mij leuk leek.

Het hout voorbereiden en segmenten zagen maar..
Iedere ring heb ik twee maal nodig dus ik heb de ringen wat dikker gemaakt om later in 2e te zagen. Dit scheelt een hoop zagen en maakt het plakken wat makkelijker.
Iedere ring wordt 5mm dik en ik heb er uiteindelijk 33 nodig.
Met het hout wat ik had kwam ik uit op een dikte van 18mm.
Na het vlak schuren hout ik dan 17mm over, dan zagen in twee ringen van +/- 7mm waarna ik ze uiteindelijk tot perfect 5mm kan schuren/zagen.
Eerder heb ik eens minder marge genomen in hout dikte en toen kwam ik na het vlak schuren van de ringen 0,5mm te kort. Dat verschil stelt normaal niks voor maar als je dat vermenigvuldigd met 33 dan kom je ineens veel tekort.

zagen en plakken.
Als ik mijn ringen verlijm dan gebruik ik elastiekjes om de stukjes samen te persen en ik gebruik een simpel hulpstukje om de ringen vlak de drukken.

tussen de ring leg ik bakpapier zodat het niet aan het mdf vastplakt.

Als alle ringen zijn verlijmd moeten ze worden gevlakt.
Hiervoor plak ik de ringen op een mdf plank en haal ze door mijn vlakschuurmachine.

Dan haal ik de ringen los en vlak de andere zijde op de zelfde manier.
De volgende stap is ze doormidden zagen.
Hiervoor plak ik nog een plank mdf aan de andere kant van de ringen zodat de ringen worden gesandwicht.
Door de zaag halen en opnieuw vlakken.
Zo eindig je met perfect vlakke ringen die klaar zijn om opnieuw op elkaar geplakt te worden.

Zou er een record zijn voor kleinste gesegmenteerde ring???
Dit is in iedergeval een persoonlijk record voor mij haha.

Dit is het resultaat tot zover.
We gaan weer verder plakken...........
nadat ik de ''https://www.woodworking.nl/showthread.php?28853-Eiken-bol-op-steen'' heb gemaakt toch de smaak te pakken gekregen en begonnen aan een soort gelijk project.
Ditmaal geen bol maar een ruitvorm.
Als afscheidscadeau van het werk bonnen gekregen voor de Arnhemse fijnhouthandel, en daar is ook waar dit project begon.
Voor mijn werkjes zijn de kleuren van het hout het belangrijkste en zo dus de volgende plankjes bij elkaar gevonden.

Van boven naar beneden:
- esdoorn (had ik al)
- movingui
- bubinga
- wenge
- purperhart
Thuis was het tijd om alles uit te werken qua maat en ontwerp.
De tekening die ik had heb ik niet opgeslagen

De ringen van de ruit draaien aan eenzijde links om en aan de andere zijde rechtsom.
Het wordt geen complex patroon maar gewoon een spiraal van kleuren.
Formaat +/- 20cm lengte met een diameter van 10 cm.
Hierna een cirkeldiagram met 24 segmenten erbij gepakt om simpel weg in te kleuren tot dat ik een ontwerp had wat mij leuk leek.

Het hout voorbereiden en segmenten zagen maar..
Iedere ring heb ik twee maal nodig dus ik heb de ringen wat dikker gemaakt om later in 2e te zagen. Dit scheelt een hoop zagen en maakt het plakken wat makkelijker.
Iedere ring wordt 5mm dik en ik heb er uiteindelijk 33 nodig.
Met het hout wat ik had kwam ik uit op een dikte van 18mm.
Na het vlak schuren hout ik dan 17mm over, dan zagen in twee ringen van +/- 7mm waarna ik ze uiteindelijk tot perfect 5mm kan schuren/zagen.
Eerder heb ik eens minder marge genomen in hout dikte en toen kwam ik na het vlak schuren van de ringen 0,5mm te kort. Dat verschil stelt normaal niks voor maar als je dat vermenigvuldigd met 33 dan kom je ineens veel tekort.

zagen en plakken.
Als ik mijn ringen verlijm dan gebruik ik elastiekjes om de stukjes samen te persen en ik gebruik een simpel hulpstukje om de ringen vlak de drukken.

tussen de ring leg ik bakpapier zodat het niet aan het mdf vastplakt.

Als alle ringen zijn verlijmd moeten ze worden gevlakt.
Hiervoor plak ik de ringen op een mdf plank en haal ze door mijn vlakschuurmachine.

Dan haal ik de ringen los en vlak de andere zijde op de zelfde manier.
De volgende stap is ze doormidden zagen.
Hiervoor plak ik nog een plank mdf aan de andere kant van de ringen zodat de ringen worden gesandwicht.
Door de zaag halen en opnieuw vlakken.
Zo eindig je met perfect vlakke ringen die klaar zijn om opnieuw op elkaar geplakt te worden.

Zou er een record zijn voor kleinste gesegmenteerde ring???
Dit is in iedergeval een persoonlijk record voor mij haha.

Dit is het resultaat tot zover.
We gaan weer verder plakken...........