Seerveerplanken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zeg geen nee tegen een lekker stukje oude kaas, maar op een kunststof plank proef je dat terug in de kaas. Mooi moment om zelf even een kleine serveerplank te maken. 1 plank is gemaakt van noten, esdoorn en purperhart en 1 van noten, purperhart en een houtsoort waarvan ik nog een schaaldeel had liggen van Masave. Ik kan niet meer achterhalen wat dit is. Wellicht els of beuk? Het leek me hier wel leuk om de natuurlijke vorm van het schaaldeel te houden.

De plank met esdoorn heb ik afgewerkt met druivenpit olie en daarna nog een laag bijenwasbalsem (product van de Hornbach met bijenwas, lijnzaadolie, caranuba). Ik dacht dat dit laatste nog wat glans toe zou voegen, maar het valt me wat tegen. Het hout voelt ook niet meer zo glad aan als na de olie. Het is wel kinderspeelgoed veilig, dus het lijkt me geen probleem op een serveerplank.
De plank met het schaaldeel is alleen afgewerkt met druivenpit olie. Is dit voldoende bescherming?

thumbnail_IMG_0035.jpg
thumbnail_IMG_0037.jpg
thumbnail_IMG_0038.jpg
thumbnail_IMG_0040.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cosmetisch zijn ze mij te druk - maar da's uiteraard persoonlijk.
Ik zeg geen nee tegen een lekker stukje oude kaas, maar op een kunststof plank proef je dat terug in de kaas.
Die begrijp ik niet. Of gebruik je dan hele goedkope plestik plankjes, waar de weekmaker nog uitdampt? Als je een high end HDPE snijplank van de kookwinkel gebruikt (of eentje van een leverancier voor horecabenodigdheden) zou dat puur neutraal moeten zijn. Maar dit terzijde.
De plank met esdoorn heb ik afgewerkt met druivenpit olie en daarna nog een laag bijenwasbalsem (product van de Hornbach met bijenwas, lijnzaadolie, caranuba). Ik dacht dat dit laatste nog wat glans toe zou voegen, maar het valt me wat tegen.
Waarschijnlijjk omdat er weinig carnaubawas in zit - dat is dan ook veruit het duurste ingredient. Als er voldoende carnaubawas aanwezig is zou je het tot zijdeglans moeten kunnen oppoetsen. Wil je meer glans, dan kom je niet om schellak (voedselveilig; niet waterbestendig) heen, of vernis (waterbestendig, minder geschikt voor snijplanken). Maar ik neem aan dat je op een kaasplank toch ook met messen gaat werken, dus uiteindelijk wordt het oppervlak toch wel 'mat' - zeg maar ;-) Ik zou dus gewoon bij de afwerking met was blijven. Wellicht een mooie aanleiding om zelf een boenwas te maken - ik zou uitgaan van bijenwas, carnaubawas, een beetje colophonium- of andere hars, en citrusolie als oplosmiddel. Lijnolie optioneel.
De plank met het schaaldeel is alleen afgewerkt met druivenpit olie. Is dit voldoende bescherming?
Bescherming tegen? Als je de plank regelmatig gaat afwassen zul je ook regelmatig opnieuw moeten olien. Met alleen druivenpitolie zal dat vaker moeten dan met een wasafwerking, maar ook die moet je met enige regelmaat hernieuwen. Ga je alleen serveren en snijden, en maak je je plank alleen met een doekje of papiertje schoon dan gaat het langer mee - je loopt dan wel het risico dat bij 'nattere' kazen er materiaal/vet/vocht van de kaas in je plank trekt. Of je dat wilt moet je zelf bepalen. Je gaat 'vlekken' krijgen, en een wat groter risico op bacterie/schimmelgroei. Echt heel spannend is het allemaal niet, maar je moet het wel in je achterhoofd houden.

Overigens - het hout zelf heeft waarschijnlijk een lichte bacteriedodende werking, vandaar dat (onbehandelde) houten snijplanken iig door sommige auteurs - tegen de officiele regels in - worden aanbevolen _boven_ kunststof snijplanken binnen het formele HACCP kader. Echter, als die houten plank vol zit met kaaslekvocht ( ;-) ) dan helpt dat waarschijnlijk ook niet meer - dan gaan die bacterien gewoon lekker in de kaasvlek zitten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Mijn plastic planken zijn van die standaard witte dingen van de Hema/Blokker/Action je kent ze wel. Als je er aan ruikt zit er een chemisch luchtje aan, wat je ook proeft wanneer je bijvoorbeeld blokjes kaas erop hebt liggen. Bij groente en fruit is mij dit nooit opgevallen, maar dus wel bij kaas.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.