Schuurzool Festool ES 125 E kapot

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dag allemaal,

Wat mij nu weer overkomt en hoe ik het moet beoordelen . . . .

Ergens in 2001 heb ik een Festoorl ES 125 E schuurmachine gekocht. Jaren later toen ik nieuw schuurpapier nodig had bleek dat dat niet meer paste onder de zool. Het papier wandelde tijdens het schuren gewoon onder de zool vandaan. Na wat soebatten met festool kreeg ik met een korting een nieuwe zool. Ik weet het niet precies meer maar laat dat eens 10 - 12 jaar geleden zijn.

Vanmorgen tijdens het schuren van een stuk vlakke vloer brak ineens de zool eronder vandaan.

IMG_20220320_122952.jpg

Wat moet ik daar nu van denken. In vergelijking met professioneel gebruik heeft de machine het niet voor z'n kiezen gehad. Ondanks de leeftijd hoort dit toch niet te gebeuren?

André
 
J

j1eke

Guest
Dat is moeilijk te zeggen. Plastic heeft vaak last van ouderdomsverschijnselen. Er komen natuurlijk nogal wat krachten op te staan. Als het dan al wat hard is geworden kan dat misschien gebeuren. Een schuurzool is een verbruiksartikel. Weliswaar gaan ze een hele tijd mee, maar je kunt er als consument niet dezelfde levensduur van verwachten als van de machine zelf.
Denk dat je door de zure appel heen moet bijten.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Het is inderdaad het schuim dat het begeven heeft.

Weet iemand hoe het in het algemeen is met de beschikbaarheid van verbruiksartikelen voor oude modellen gereedschap van Festool?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Normaal slijtage verschijnsel, schijnt met wandelschoenen die niet vaak gebruikt worden al na enkele jaren te kunnen gebeuren. Gewoon een nieuwe bestellen en die iets eerder afschrijven.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Mrg
J

j1eke

Guest
Normaal slijtage verschijnsel, schijnt met wandelschoenen die niet vaak gebruikt worden al na enkele jaren te kunnen gebeuren. Gewoon een nieuwe bestellen en die iets eerder afschrijven.

Fons
Ja, had dat vorig jaar. Trok m'n vorige wandelschoenen na 2 jaar weer aan en na 20 meter brak de hele zool af.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV
Wat een superservice van Festool dat je destijds uit coulance een nieuwe zool met korting hebt ontvangen al begrijp ik niet waarom ze dat doen, want mijns inziens niet terecht. Professioneel gereedschap is bedoeld om veelvuldig te gebruiken en dan is een schuurzool al eerder op dan dat het ouderdomsverschijnselen vertoont. Dat het na tien jaar uberhaupt nog bruikbaar is is al heel wat. Met dergelijk gereedschap moet je er rekening mee houden elke 5 jaar de zool te vervangen tot zelfs meerdere keren per jaar als je het dagelijks gebruikt. Is dus ook geen zure appel zoals in een andere reactie vermeld wordt, maar hoort gewoon bij de kosten voor goed gereedschap.
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Wat een superservice van Festool dat je destijds uit coulance een nieuwe zool met korting hebt ontvangen al begrijp ik niet waarom ze dat doen, want mijns inziens niet terecht. Professioneel gereedschap is bedoeld om veelvuldig te gebruiken en dan is een schuurzool al eerder op dan dat het ouderdomsverschijnselen vertoont. Dat het na tien jaar uberhaupt nog bruikbaar is is al heel wat. Met dergelijk gereedschap moet je er rekening mee houden elke 5 jaar de zool te vervangen tot zelfs meerdere keren per jaar als je het dagelijks gebruikt. Is dus ook geen zure appel zoals in een andere reactie vermeld wordt, maar hoort gewoon bij de kosten voor goed gereedschap.
Ben het wel met je eens, maar een zure appel is persoonlijke beleving.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
De 1e keer dat ik een nieuwe schuurzool (wat goedkoper) kreeg, was omdat ze een ander soort klittenband en gatenpatroon gingen gebruiken. Het spul dat ik kocht (van het merk Festool!) wandelde gewoon onder de zool vandaan. Ik vond die korting terecht.

[Na het schrijven van dit antwoord vond ik dit topic, waarin de reden van het gewijzigde patroon wordt uitgelegd. Ik kon mijn verhaal nog editen dus voeg het bij deze even toe. Het nieuwe schuurpapier paste bij de zool die ik toen nog moest kopen.]

Nu die kapotte zool. Ik had het niet verwacht maar veroudering zal zeker een rol spelen. Ik vind het wat gek dat hij dwars over de diameter gespleten is. 'T is net of het materiaal de energie die moet worden overgebracht slecht kan doorgeven. Onderweg over de dikte van de zool lijkt de boel kapot te hameren. Zoals gezegd, ik heb hem wel gebruikt maar in vergelijking met professioneel gebruik, lijkt mij dat niets.

Nou ja, nieuwe bestellen! Ze zijn goed te vinden maar de prijsverschillen zijn aanzienlijk. Kruis valt bij mij af, en verder kan iedereen dat snel genoeg zelf vaststellen op internet.

Iets anders (en maar half 'on topic') is, dat ik al jarenlang met een kapotte neus op de slang van mijn Festool afzuiger werk. Ik red mij er wel mee, maar ik bedacht dat ik nu wel een nieuwe punt op de slang wil. Samen met de zool, kom ik dan makkelijker van de verzendkosten af (zegt Jan Splinter). Maar dat valt mij niet mee.

Ik heb zo'n welbekende slang. Groen-zwart spiraliserend en de buitendiamter is ca. 34 mm. Dat zal wel aangeduid worden als 36. De huidige aansluiting (hard plastic) zit er opgedraaid als een moer op een bout. Werkt prima, maar ik weet niet of de mof die ik op het oog heb er net zo op gaat.
(Het hard plastiken ding is ook een beetje stuk, dus ik wil de hele neus vervangen.)

Verder moet ik de slang op de gereedschappen hieronder kunnen bevestigen. Met de neus die er op zat moest ik bij de frees- en de schuurmachine, om het pijpje heen. Bij de zaag schoof ik hem er in. Moest ik altijd geforceerd doen vond ik. Misschien heb ik nooit de juiste neus gehad. Op de kop van het rubberding op de foto hieronder, zat nog een rubberstuk. Dat is er een jaar of 5 geleden afgebroken. Met wat overbleef, wist ik mij te redden. Dus het kan zonder maar vooral op de zaag bleef hij minder goed zitten.

Alvast bedankt.

André


IMG_20220401_170631.jpg

IMG_20220401_164545.jpg

IMG_20220401_164530.jpg
IMG_20220401_164539.jpg
 
Laatst bewerkt:

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tja veroudering van plastics. (Beetje off-topic)

Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt. Toen ik begon, stonden de klassen vol met stoeltjes met een metalen onderstel en van die mooie gebogen multiplex zittingen. Als er al eens zo’n stoel de geest gaf, was het het metaal.
Later kwamen de stoeltjes met plastic zittingen in de mode. Die dingen gingen veel minder lang mee. Zoals de schoolleverancier mij vertelde verdwenen de weekmakers uit het plastic, waardoor het plastic ging scheuren. Wel kon je de zittingen makkelijk vervangen, dat dan weer wel.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Later kwamen de stoeltjes met plastic zittingen in de mode. Die dingen gingen veel minder lang mee.
Tja, dit is in de kern volgens mij het probleem van de hele maatschappij. Meer in het algemeen vinden we het dan ook nog niet erg als de boel (al vrij snel) stuk gaat want dan kunnen we met een goede rede nieuw kopen. Daar hebben we dan vreemd genoeg ook het geld voor. (We kunnen allemaal een koelkast kopen omdat we allemaal een koelkast kopen. Zo werkt economie, heb ik ooit geleerd. Overigens is dit waar voor het grootste deel van de bevolking. Er is een deel dat zich die koelkast nauwelijks kan veroorloven, laat staan een auto. Niet vergeten!, zeg ik dan tegen mijzelf.)

Tegelijk zoeken we naar mogelijkheden om te minderen met CO2 uitstoot, energie verbruik, afvalproductie, enz. Het antwoord lijkt voor onze voeten te liggen, maar we doen er weinig tot niets mee.

Ondertussen wacht ik nog op een antwoord op mijn vraag over de neus op mijn slang. ik wil tenslotte nog wat consumeren. 'T is wat.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Je schrijft: Ik heb zo'n welbekende slang. Groen-zwart spiraliserend en de buitendiamter is ca. 34 mm. Dat zal wel aangeduid worden als 36.

let op bij bestellen, dit wordt volgens mij aangeduid als 27 mm, gaat om de binnendiameter
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
En daarmee moet je volgens mij de aansluitmof hebben met Festool nummer 58073
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Je schrijft: Ik heb zo'n welbekende slang. Groen-zwart spiraliserend en de buitendiamter is ca. 34 mm. Dat zal wel aangeduid worden als 36.

let op bij bestellen, dit wordt volgens mij aangeduid als 27 mm, gaat om de binnendiameter

@elzenmaa: Bedankt voor het meedenken.
Ik zie dingen staan als 36/27. Ik denk dan dat het gaat van 36 naar 27. Die 27 gaat dan op of in mijn machines (zaag, schuur en frees). Heb ik dat verkeerd?

Tegelijk is de binnendiameter van de slang inderdaad 27 mm (dan moet ik wel een beetje trekken aan de schuifmaat maar de slang is dan nog nagenoeg rond).

Wat moet ik dan denken van deze mof? Wat is dit en waarvoor?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik zou gewoon met mijn probleem naar de locale Festool dealer (Raadsma) gaan. Goed advies voor die paar centen die je meer betaalt, bovendien steun je de locale economie, iets wat we in de toekomst mogelijk weer leren waarderen.

Fons
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Eens met Athanor, loop binnen bij een dealer en neem die slang mee.
De mof waar jij naar verwijst is bedoeld om gereedschap met 27 mm aansluiting in een 36 mm slangmof te steken, heet dan ook verloopmof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.