Schuurwijze tussen latjes tuinmeubels

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Onze tuinset is aan onderhoud toe, allen teak. Tafel heeft latjes met 0.5cm tussenruimte. Stoelen ca. 2cm tussenruimte. Doel is kaalschuren om daarna in de Rubio Hybrid te zetten.

Bij de tafel het oppervlak met excenter kaal gemaakt en de tussenruimtes met de hand opgeruwd omdat je hier beperkt tussen kijkt.
IMG_20230822_125721.jpg

De stoelen (6x) zou ik eigenlijk machinaal willen doen, hopelijk zonder teveel de hoekjes af te ronden.
IMG_20230822_125540.jpg

Parkside/Lidl heeft de PPS 200C2 voor 2 tientjes. Met een neusje voorzien van tweezijdig klittenband. Iemand ervaring hiermee? Dan knip ik wel driehoekjes uit betere kwaliteit schuurpapier.
Screenshot_20230822_125257.jpg

Luchtgommen zie ik helaas niet als optie vanwege de investering.
Tips van harte welkom!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat luchtgommen/zandstralen zou ik ook laten doen. Als je een fein delta schuurmachine hebt zijn daar ook hulpstukken verkrijgbaar om ertussen te schuren. Of de andere delta machines dit ook hebben weet ik niet. Bosch en Fein werken inmiddels samen met een gelijke aansluiting van hun zooltjes.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Een Fein multitool (met 80mm delta) heb ik in huis maar ben niet zo tevreden over de schuurkwaliteit ervan. Beperkte afname en slechte afzuiging.

Een Makita BO4565 lijkt sterk op de parkside, wel 5x de prijs.
Screenshot_20230822_174524.jpg
Is de voet van bijvoorbeeld een Bosch GEX125 of Mirka Deros dun genoeg om er een stukje tussen te passen? Deos rechthoek lijkt op foto's te dik. Festool RTS400 zal er om hangen. Iemand die even zou willen meten?

De in de OP genoemde Parkside schuurmachine heb ik zojuist meegepakt en zal hier melden of het een Top of Flop is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Een Fein multitool (met 80mm delta) heb ik in huis maar ben niet zo tevreden over de schuurkwaliteit ervan. Beperkte afname en slechte afzuiging.

Een Makita BO4565 lijkt sterk op de parkside, wel 5x de prijs.
Bekijk bijlage 134523
Is de voet van bijvoorbeeld een Bosch GEX125 of Mirka Deros dun genoeg om er een stukje tussen te passen? Deos rechthoek lijkt op foto's te dik. Festool RTS400 zal er om hangen. Iemand die even zou willen meten?

De in de OP genoemde Parkside schuurmachine heb ik zojuist meegepakt en zal hier melden of het een Top of Flop is.
Dat de afzuiging van de fein slecht is ben ik volledig met je eens. Dat de afname slecht is niet. Toen festool met hun eerste driehoekmodel uitkwam hebben wij deze meteen vergeleken met de fein. Van die festool hebben wij er geen meer verkocht de fein was toen stukken beter. Inmiddels zijn er natuurlijk allemaal nieuwe modellen gekomen dus vergelijken kan ik niet maar ik heb een stuk of 7 festool schuurmachines en 2 van fein. Hoewel ik nauwelijks driehoek schuurpapier gebruik ben ik erg tevreden over de resultaten van de fein. Ik gebruik ze voor kozijnrenovatie en voor schuren op plekken waar ik anders slecht bij kom.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een ouwe Fein delta en Festool en heb dezelfde ervaring als Wim Kluck hierboven beschrijft: De afname van die ouwe Fein is superieur. En ja, de afzuiging vd Fein is slecht. Maar voor buitenwerk (kozijnenreparatie e.d.) is dat minder een probleem dan binnen.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Wellicht eens proberen met ander schuurpapier op de Fein. Wat erbij zat was prut, festool was 90mm delta ipv 80mm dacht ik. Driehoekjes knippen uit abranet zou ook kunnen.
Nog tips?
Uitslag verschilt ook sterk per machine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De fein heeft een hele andere schuurbeweging. Die gaat van links naar rechts. Also je zwaait. Hierdoor zou het stof gewoon moeten blijven liggen. Bij mij lukt dat nooit. Ik hou de stofzuiger erbij.
Hou wel rekening met de warmte ontwikkeling. Ik heb wel eens een klein vingermodel binnen de minuut verspilt. Mijn oude machine heeft geen toerenregeling en schuurt dus altijd maximaal. Vooral niet hard op de punt drukken. Bij abranet moet je er zeker een tussenzool tussen doen.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Weet niet hoeveel moeite het verwijderen van de huidige afwerking kost, maar is het een idee om een stukje triplex, of iets anders duns te nemen van een mm of 3 en er schuurpapier op te lijmen?
Als je dan lange halen kunt maken ben je best snel hene. En veel gedoseerder dan met een machine.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Bij de stoelen is er voldoende tussenruimte voor een blokje of plaatje met schuurpapier.
Ervaring vanuit de tafel: restanten van de laklaag vergen behoorlijk wat schuurtijd, laat staan met de hand. Als er oppervlakkig verkleuring door vocht zit schuur ik machinaal nog even door tot egaal. Ontweringswater hiervoor wellicht beter geschikt.
Vandaar de voorkeur voor machinaal, dan blijven er hooguit hoekjes over voor met de hand.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb al jaren 3 plamuurmesssen liggen waarop ik met spuitlijm aan een zijde schuurpapier plak. Het zijn er 3 zodat ik verschillende korrelgroottes tot mijn beschikking heb. Werkt als een zonnetje.

[Edit] Kleine tip: het werkt prettiger als je de punten van de plamuurmessen iets afrondt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bosch heeft voor zijn GSS modellen zolen waarbij een stuk in driehoekvorm uitsteekt. Die hebben we gebruikt om louvre deuren mee kaal te maken.
Ik heb ook een Fein met zo'n vinger opzetstuk en dat werkt ook goed, maar gezien het kleine oppervlak duurt het allemaal wat langer.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, ik heb een multiplex plaatje op mijn multitool geschroefd, daarop schuurpapier geplakt, werkt perfect en je hoeft er geen extra apparaat voor aan te schaffen. Dikte multiplex aanpassen aan de dikte van je groeven.
Handmatig heb ik ook geprobeerd zoals reeds eerder een tip is gegeven maar ik had best veel hoekjes waar je niet volledig een triplexplaatje door kun schuiven, waardoor machinaal een stuk beter werkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.