Schuurtje bouwen.

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Ik wil een schuurtje gaan bouwen met een plat dak. Heb natuurlijk al veel van jullie projecten gezien en gelezen.
Maar voor de zekerheid toch even vragen of de constructie die ik in gedachten heb sterk genoeg is.
De maat word ongeveer 4x2.9 mtr hoogte 2.3 mtr. De staanders worden douglas 15x15cm. Hierop komt een ringbalk
van 15x15 cm. De hoeken worden een halfhoutverbinding. Tussen de staanders wil ik schotten met Zweeds rabbat maken.
Normaal zou ik in de bovenhoeken een korbeel zetten maar je ziet deze nu niet en aan de buitenzijde wil ik hem niet hebben.
Is dit noodzakelijk? Het zweeds rabbat komt op 2x3"balkenframe te zitten die met de staanders verbonden worden.
Hier een afbeelding van de verbinding.Douglas_overkapping_maken_-_Houtverbinding_-_logo_copyright.jpg

Moeten de gordingen op of tussen de ringbalk komen?

Zodra ik er aan gaan beginnen komen er foto's. De bestrating is bijna klaar. Ook mijn nieuwe werkplaats moet eerst ingericht worden.
Het zal dus nog wel een week of 2 duren.
 

tuoh

Oud hout
Stop de schoren in het tussenframe, eens afgewerkt zitten ze volledig uit het zicht, die dingen zijn echt wel nodig om een stijf geheel te krijgen. Tenzij de binnenzijde afgewerkt word met platen, dan zorgen deze voor de nodige zijdelingse stijfheid. Rabatdelen slagen daar niet in.

Balken van de roostering OP de ringbalken, zo kunnen deze deels oversteken op de ringbalken.
Dakoversteken beschermen de geveldelen, en het visuele plaatje klopt ook een stuk beter met die dingen eraan. .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Andre bedankt. De binnenzijde zal waarschijnlijk niet afgewerkt worden. Ik ga de schoren opnemen in het ontwerp. Is inhakken voldoende of moet er met pen en gat verbindingen gewerkt worden.
Balken gaan op de ringbalken. Anders had ik wat moeten bedenken om het er goed te laten uitzien. Maandag aan het werk met opruimen en een grote verplaatsing van mijn "rotzooi" :eek:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.953
2
z.o. brabant
Zorg ervoor dat bij de halfhoutse verbinding de bovenste ligger minimaal 10 mm rechtstreeks op de kolom draagt. Dus een "hapje" uit de onderste tand. De bovenste tand is gevoelig voor horizontaal inscheuren.
Hoe wil je afschot aanbrengen?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
34
5
Afschot mag wel wat meer zijn, dan kan je aan de lange zijde ook nog een klein beetje afschot richting de regenpijp aanbrengen.
Afschot van 1cm per meter is voldoende. Meer is zelfs niett wenselijk zover ik weet. Dit ivm te grote temperatuurverschillen in het dak als het water te snel wegloopt en daarna de zon er vol op komt. Bij mijn aanbouw van 5 x9 meter loopt het plat dak over de 5 meter 1cm per meter af. op de lange zijde die het laagst is heb ik op beide hoeken een regenwater afvoer. Dit werkt perfect.

Ik heb overigens alle liggers over de lengte afgeschuind. zo liggen binnen mijn balken gewoon waterpas.

Zijn jouw wanden meedragend. Ik zou zeker voor de lange overspanning niet vertrouwen op de ringbalk alleen.

Hoe is je fundering geregeld? ook hier; alleen de staanders op de hoeken funderen is denk ik niet voldoende.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Aan de voorzijde komen 4 staanders. Een op elke hoek en twee links en rechts van de deur. Aan de achterzijde komen ze op de hoeken en een in het midden. Lijkt me ruimschoots voldoende.
De wanden zijn dus niet meedragend. Ik stort wat beton in de grond en zet met verstelbare ankers de staanders vast.
 

tuoh

Oud hout
Het klopt dat een halfhoutverbinding bij vrijdragende ringbalken geen goed idee is.
Je houd niet alleen maar de helft van het draagvermogen over( bij die met de opliggende lip eraan) Het gevaar is ook levensgroot aanwezig dat bij de opliggende lip het hout gaat inscheuren.

Om dat te counteren zijn er wel een paar mogelijke oplossingen.

A: vermijd gelijke kruisingen, plaats de muurbalken op de staanders met pen en gat, laat de ankerbalken minimaal de dikte van de muurbalken lager zakken. De ankerbalken kunnen dan met een pen en gat IN de staander gewerkt worden.

B: gebruik je toch een gelijkliggende halfhoutverbinding, zorg er dan voor dat bij de opliggende lip ook de onderzijde van de desbetreffende balk draagt op de staanders.

Dit kan op verschillende manieren, geef er hier twee mee, welke ik zelf er het meest esthetisch vind uit zien.

1.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e4e.jpg

2.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6e4d.jpg

Zelf zou ik altijd oplossing 2 prefereren, mocht ik toch kunnen overhaalt worden om een dergelijke verbinding toe te passen:p

Ps: in bovenstaand ontwerp is er geen gevaar voor inscheuren, dit omdat de wanden opgebouwd worden met tussenframes die de ringbalken gaan ondersteunen.
(tenminste, als ik het goed begrepen heb)
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
168
8
ingeval van optie B, wordt de halfhout verbinding verlijmd? en ook lijm tussen ringbalk en staander (kopse verbinding...)
of zijn tellerkopschroeven een betere keuze? of combinatie van de 2?
 

tuoh

Oud hout
Lijm ertussen mag, niet zozeer voor bijkomende sterkte maar wel als waterdichting van alle naden. Dus ook de schuine "borsten" goed wat lijm meegeven.
Om die reden gebruik je best enkel een gesloten en ietwat elastische PU lijm, dus niet de klassieke pu D4, (bruislijm)
Woodmax of een gelijkaardige lijm is een veel betere optie voor deze toepassing. Sikaflex (bruin) of gelijkwaardig is nog beter hiervoor.
En tellerkopschroeven erdoor! Zijn fantastische schroeven voor deze toepassing. Wees niet te zuinig met de lengte van de schroeven, beter wat te lang dan te kort.
In kopshout minimaal 1,5 à 2 x dikte van het opliggend gedeelte langer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Bedankt voor de adviezen. Kan ik ook losse pennen gebruiken die ik er later van bovenaf inboor? Er komt een dak overheen dus hoogsten last van de luchtvochtigheid. Lijm had ik in gedachten bison tifa tix.
 

tuoh

Oud hout
Toognagels gebruiken is ook geen probleem, maar zou dan wel wat lijm in de gaten smeren alvorens de toognagels er in te meppen.
De klemming van die dingen in kopshout is minder dan bij dwars door het hout geplaatste.

Best wel een taaie houtsoort gebruiken voor de nagels, zoals robinia bijvoorbeeld. De toongagels aan de bovenzijde na plaatsing nog voorzien van een deutel of keg kan ook nooit kwaad:p
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Ik heb nog essen liggen voor de losse pennen en wiggen voor hamer/bijl stelen (zijn wel van metaal). Zal wel even kijken wat de diameter moet worden. Denk aan 35mm heb ik nog wel een goede boor voor. Of moet de pen voor deze verbinding dikker worden? (ik draai de pen iets kleiner anders is er geen ruimte voor de lijm). Morgen maar even het hout gaan bestellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
5.411
57
Gaanderen
Het hout is binnen. Op de een of andere manier kan ik (nu) geen foto's uploaden.
Alles even grof op maat gezaagd en afgedekt. Bij het opmeten kwam ik er achter dat de douglas palen niet vierkant zijn. 15x14.5 cm Dat word dus even opletten met plaatsen en zagen:eek:
 
Laatst bewerkt:

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
69
0
Alteveer Dr.
Het hout is binnen. Op de een of andere manier kan ik (nu) geen foto's uploaden.
Alles even grof op maat gezaagd en afgedekt. Bij het opmeten kwam ik er achter dat de douglas palen niet vierkant zijn. 15x14.5 cm Dat word dus even opletten met plaatsen en zagen:eek:
Dit merk ik ook steeds vaker Wim, ik ben momenteel met een klus bezig met 20x20 douglas balken, maar deze zijn ook 19,5 x 20/19,5.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.