Schuurpapier advies

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Hallo allemaal,

Ik heb een hoop topics gevonden over schuurpapier, als ook de schuurpapier test etc etc. Ik heb een nieuwe schuurmachine (ets ec 125) en wil een voorraadje schuurpapier aanleggen zodat ik even vooruit kan. Gewoon all round schuurpapier wat ik voor allerlei doeleinde kan pakken en over het algemeen zal volstaan.

De keuze vooralsnog is tussen Granat en Granat Net. Granat schijnt gewoon erg goed te zijn en zeer allround. Over de laatste kan ik helaas toch niet zoveel vinden.
Granat Net zie ik minder sprekende voorbeelden van, wel goed in plijsterwerk (wat ik niet ga doen) en projectjes waar extreem veel stof vrij komt etc. Voor algemeen opschuren ruw hout, bewerkt hout, smalle randjes etc vind ik eigenlijk weinig voorbeelden en of dat dan beter zou zijn als de normale Granat bijv.
Wat wil ik er wel mee doen; Eiken tafel, teak tafel, kozijnen, boeidelen, speelgoed, doosjes etc.

Helaas kun je beide alleen per 50/100 kopen en ook niet bepaald goedkoop om zomaar even aan te schaffen en te proberen. Zeker niet gezien het feit ik waarschijnlijk jaren en jaren ga doen om 1 zo'n pak überhaupt op te krijgen.

Iemand die zijn ervaring kan delen of een algemeen advies qua voorraad om aan te leggen (Grid 80, 120,180,220 staat op de planning overigens).
(Overigens is het prijsverschil met Festool en bijvoorbeeld Ecotools schuurpapier waar men ook zeer over te spreken is, voor mij, niet de moeite (134 vs 104 voor Granat vs Topline Als ik bovengenoemde korrelgroottes bestel).

Groeten,
Michiel

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
308
69
Grönnen
Interessant, ik lees graag mee.
Niet dat ik veel te schuren heb, ik kocht een tijd (jaren) geleden een rol van ecotools, dat is wel heel snel "bot" maar misschien is dat nu beter.
Er zit zeker veel verschil in schuurpapier.
En al eens aan abranet gedacht ?
Ik bestelde onlangs een stuk mee met een bestelling bij "De Houtdraaierij".
Maar nu nog een goede, handige houder zien te vinden.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
De keuze vooralsnog is tussen Granat en Granat Net. . . .
Wat wil ik er wel mee doen; Eiken tafel, teak tafel, kozijnen, boeidelen, speelgoed, doosjes etc.
hieruit meen ik te mogen opmaken dat je een festool hebt
excenter, rotex, 125 of 150 ?
ik heb een excenter 125
bij aankoop heb ik de verschillende types schuurpapier vergeleken
ik heb de granat, granat net & rubin aangekocht
voor pleisterwerk gebruik ik de granat net
de granat is amper gebruikt
voor naakt hout de rubin
heb een volledige eiken trap met 3 blaadjes gedaan
uiteraard is de eik eerst door de vandikte gegaan
de combinatie van de afzuigefficiëntie van de festool + de stofzuiger maakt dat het schuurpapierverbruik bijna verwaarloosbaar is
je dient er wel voor te zorgen dat je verschillende korrelgroottes hebt, die je met oplopend nr na mekaar gebruikt
ik heb 40 tot 220
het naakte hout schuur ik tot 150
na de 1ste laklaag - meestal acryl pu - ga ik er met 220 op
dan nog 2 lagen

Laatst bewerkt:

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Abranet wel gelezen, schijnt echt het beste te zijn maar nog veel duurder dan Festool, wat ik al niet goedkoop vind. Maar gezien de schuurtest en ervaringen die ik lees vind ik het dat denk ik wel waard, zeker gezien de prijs die ik nu bij Rubart zag (bijna de helft van de NL prijzen). Daar hebben ze helaas geen Abranet om mee te vergelijken. Echter wat ik snel zie (Granat Net +/- 30 euro, Abranet +/- 50 euro).

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
hieruit meen ik te mogen opmaken dat je een festool hebt
excenter, rotex, 125 of 150 ?
ik heb een exenter 125
bij aankoop heb ik de verschillende types schuurpapier vergeleken
ik heb de granat, granat net & rubin aangekocht
voor pleisterwerk gebruik ik de granat net
de granat is amper gebruikt
voor naakt hout de rubin
heb een volledige eiken trap met 3 blaadjes gedaan
uiteraard is de eik eerst door de vandikte gegaan
de combinatie van de afzuigefficiëntie van de festool + de stofzuiger maakt dat het schuurpapierverbruik bijna verwaarloosbaar is
je dient er wel voor te zorgen dat je verschillende korrelgroottes hebt, die je met oplopend nr na mekaar gebruikt
ik heb 40 tot 220
het naakte hout schuur ik tot 150
na de 1ste laklaag - meestal acryl pu - ga ik er met 220 op
dan nog 2 lagen

Hoi ZotvanHout,

Inderdaad, de festool ets ec 125/3.
Granat was eigenlijk de keuze omdat het een goede allrounder is. Zeker als je door de korrelgroottes heen gaat (wilt gaan), vind ik 2 - 3 verschillende soorten schuurpapier en dan 3-4 korrelgroottes een beetje teveel van het goede (mits er een goed alternatief is).
Heb je de granat niet gebruikt voor pleisterwerk (hier schijnt Net inderdaad echt in uit te blinken) of vind je het voor alles geen fijn schuurpapier?
Rubin had ik inderdaad gelezen voor naakt hout, echter ook dat de meeste mensen dan toch liever voor granat kiezen omdat deze het net zo goed zou doen, en meer. Maar goed, ik heb gelezen, jij hebt ervaring :)

40 en 60 heb ik hier goedkoop wel liggen (niet voor de festool), maar eigenlijk gebruik ik dat echt nooit. Dus de eerste selectie is 80, 120, 180, 220. Mocht ik echt nog een korrel missen, kan ik dat altijd nog aanschaffen.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.894
2.485
Klein-Brabant, Vlaanderen
surf op ' festool rubin vs granat ' voor uitleg over de verschillen
Heb je de granat niet gebruikt voor pleisterwerk
de granat is papier met de standaardgaten in
de granat net is een vlies zoals een vliegengaas
de struktuur van beide is niet vergelijkbaar
bij pleisterwerk haal je volgens mij te veel af om granat te gebruiken
de eerste selectie is 80, 120, 180, 220.
de 120 & 180 zou je door de 150 kunnen vervangen
Helaas kun je beide alleen per 50/100 kopen
dat zal afhangen waar je koopt
de rubin 150 is alvast per 10 te verkrijgen
zoektocht naar de andere laat ik aan jou over ;)
stoot je toch op dozen van minimaal 150, plaats dan een draadje om een doos te delen 🤞

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
surf op ' festool rubin vs granat ' voor uitleg over de verschillen

de granat is papier met de standaardgaten in
de granat net is een vlies zoals een vliegengaas
de struktuur van beide is niet vergelijkbaar
bij pleisterwerk haal je volgens mij te veel af om granat te gebruiken

de 120 & 180 zou je door de 150 kunnen vervangen

dat zal afhangen waar je koopt
de rubin 150 is alvast per 10 te verkrijgen
zoektocht naar de andere laat ik aan jou over ;)
stoot je toch op dozen van minimaal 150, plaats dan een draadje om een doos te delen 🤞

Dat had ik al gedaan :) Vandaar dat mijnvoorkeur naar granat gaat.
(Conclusie is in de meeste forum draadjes dat Granat het net zo goed doet maar langer mee gaat).

Dat beide stukken schuurpapier niet te vergelijken zijn is overduidelijk, de structuur is geheel anders. De Net is speciaal bedoeld voor sterk stoffende materialen / lagen. Pleisterwerk ga ik er juist niet mee doen.

Festool verkoopt sommige maten van Granat inderdaad in de 10 stuks verpakking. Behalve de 220/240. Maar goed, misschien dat ik dat toch maar ga doen. Granat Net is helaas niet in 10 stuks verpakkingen.

Aantal maten bestellen en dan de helft verkopen had ik ook al aan gedacht inderdaad.

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
hier en daar vindt je 10st verpakking van de Abranet, kun je testen
bv in Duitsland
Dankje, ik had inderdaad gevonden dat Abranet ook veel in kleinere verpakkingen verkoopt.
De zool kon ik alleen niet vinden welke je er het beste bij kon nemen.

Las wat comments over de Festool standaard zool maar dat het schuurpapier dan langzaam ging lopen. Andere discussie was om "een" Mikra zool er onder te doen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.327
3.453
Gaanderen
Granat is kort door de bocht de beste keuze voor schoon werk. Komen er nagels ed in het schuurwerk dan is het een heel ander verhaal. Ik gebruik meestal ecotools papier prijs kwaliteit bevalt mij prima. Toch heb ik ook enkele korrels granat liggen voor de moeilijke gevallen. Abranet gebruik ik voor muren of als ik de volgende dag lakwerk moet schuren (dus nog niet volledig uitgeharde verf) en andere minder voorkomende werkjes.
Ik kom alleen niet uit jouw prijs verhaal. eco tools is ongeveer 12 euro ex en granat 34 euro ex per 50 stuks. vaak moet je daar dan ook nog een verpakking van 100 van kopen.
Rubin is de beste keus voor blank hout toch gebruik ik dit niet. Ik heb de diameters 50 mm 75mm 90mm en 150 mm in alle korrels tot 400 en de kleintjes tot 1000. Dan ook nog de maat 81x133 en nog rollen van95 mm breed voor de draaibank. Dat vind ik genoeg schuurpapier. Dus als ik dat allemaal in rubin erbij moet nemen kom ik ruimte tekort. Als je alleen blank hout schuurt dan is de kleur bruin. Je kan er ook wel verf mee schuren hoor. Al heb ik die niet mee genomen in de grote schuurpapier test.
Op mijn oude festo et2e heb ik veel last gehad abranet er af viel na een vier of vijf schijfjes. Ik ben na 12 jaar door mijn oude voorraad steunschijven heen en heb een nieuwe gekocht (forse prijs) en nu zit het compleet anders. Nu blijft de tussenschijf wel beter zitten. Dat probleem heb ik trouwens ook met mijn Metabo = een mirka machine maar dan in het groen.

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Ik kom alleen niet uit jouw prijs verhaal. eco tools is ongeveer 12 euro ex en granat 34 euro ex per 50 stuks. vaak moet je daar dan ook nog een verpakking van 100 van kopen.
Hoi Wim,

Bij onze oosterburen (Rubart) is een een pak granat ongeveer 37,56 euro voor 100 stuks (497169).
Ecotools is inderdaad wel iets goedkoper, Ecotools topline k120 100 stuks 29,31 (incl btw).
Dit vind ik een klein prijs verschil. Zeker als ik naar jouw schuurpapier test hier op het forum kijk, dat het sneller is en langer meegaat (festool). (enige nadeel is inderdaad dat je er wel direct 100 moet kopen.
(Maar ik vermoed dat de helft van het pak redelijk makkelijk kan doorverkopen tegen 50% van bovenstaande prijs.)

Bedankt ook uiteraard voor de rest van je antwoord :)

Laatst bewerkt:

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik gebruik al enige tijd Sia, op een ETS 150 EQ. Gekocht bij de vergroothandel maar ook op internet goed te verkrijgen. Je betaald 40E voor 100 stuks. Gaan minder lang mee dan die van festool maar daar is de prijs ook naar. Ik pak liever een nieuw papiertje dan eentje eindeloos te gebruiken. Ik heb ze ook van festool gehad maar ik vond die vaak snel vol lopen. Vooral de grovere korrels werken erg fijn! sia Abrasives Industries AG: sia Abrasives Home

Ze werken goed op lakken, vol hout en oude verf!

Chiel_78

Actieve deelnemer
10 nov 2020
38
8
Zoetermeer, Zuid-Holland
Ik gebruik al enige tijd Sia, op een ETS 150 EQ. Gekocht bij de vergroothandel maar ook op internet goed te verkrijgen. Je betaald 40E voor 100 stuks. Gaan minder lang mee dan die van festool maar daar is de prijs ook naar. Ik pak liever een nieuw papiertje dan eentje eindeloos te gebruiken. Ik heb ze ook van festool gehad maar ik vond die vaak snel vol lopen. Vooral de grovere korrels werken erg fijn! sia Abrasives Industries AG: sia Abrasives Home

Ze werken goed op lakken, vol hout en oude verf!
Bedankt voor de response. Sia heb ik inderdaad ook goeie dingen over gelezen. Fijn dat jij dat ook kunt bevestigen.

Ik ben uiteindelijk toch voor de gewone Festool Granat gegaan, mede vanwege de "gunstige" prijs van 37,50 per 100 Stuks bij Rubart). Ik heb al wel vast een beschermpad voor Net schuurpapier mee besteld, dan kan ik in de toekomst wat proberen. Niet om reclame te maken voor bovengenoemde winkel, maar het viel me op dat het Festool schuurpapier als ook de zolen etc hier echt goedkoop zijn. Bijna 40/50% goedkoper als NL...doe er je voordeel mee.

Wellicht als iemand die veel Net schuurpapier gebruikt nog wel zijn ervaring zou kunnen delen (ook voor anderen). Vooral op gewoon hout, verf etc. (pleisterwerk even buiten beschouwing gelaten, daar is het bijna speciaal voor gemaakt en Net schuurpapier blinkt hier echt voor uit).
De vraag in deze is dan meer kun je Net schuurpapier ook als allround schuurpapier gebruiken (zonder weer van allerlei soorten schuurpapier te moeten aanschaffen, voor een hobbiest vind ik dit persoonlijk al snel veel te duur worden, zoveel grid sizes, soorten schuurpapier.)

Bedankt in ieder geval voor alle responses. Hoop dat een ander hier ook nog wat aan heeft.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
226
28
Twente
Gebruik hier "craftomat", is een huismerk van Bauhaus, is uiteindelijk gewoon sia schuurpapier.
Standtijd is gewoon uitstekend te noemen. Weet alleen niet of dit er met het gatenpatroon is van de festool machines. Want daar heeft festool uiteraard weer een eigen variant van.
Kan hier festool schuurpapier gewoon per verpakking van 10 kopen bij de gereedschaphandel enkele km verderop. Staar je niet stuk op alleen maar internet, menig goede "ouderwetse" winkel wil wel deelverpakkingen kopen.
Heb ook niks aan 100 vel schuurpapier, want dit overleeft m'n schuurmachine waarschijnlijk.

Deze heb ik:

Heb ook wel bosch schuurpapier gebruikt, is alleen veel duurder per velletje dacht ik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.