Schuurmachine voor glaslatten

rbrt

Nieuw lid
24 jul 2022
6
3
Sassenheim
Goedemorgen,
Ik twijfel over het volgende:
Dit seizoen moet ik veel kozijnen schuren en schilderen, met name glaslatten hebben nog veel liefde nodig..

Ik ben een tevreden eigenaar van een Fein Multimaster maar voor schuren vind ik deze eigenlijk te ruw, zelfs met een fijn schuurpapier gaat het al snel te hard.

Verder ben ik zeer tevreden over mijn Festool DTS 400, deze gebruik ik voor nagenoeg alles. Grote oppervlakten doe ik met een Bosch GEX 125-150 AVE.

Concreet mijn vraag: hoe schuren jullie glaslatten en heeft het zin om hier een Festool Ro 90 met Delta zool voor aan te schaffen?

Ik lees verschillende ervaringen op het gebied van glaslatten, met name de balans van de machine zou moeilijk zijn.

De aanschafprijs is hoog, maar ik hoop nog 30 jaar lang te mogen schuren/schilderen dus dat vind ik de investering wel waard, zolang het zinnig is.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Kozijnen schuur ik met de hand. Ontvetten en dan even dof schuren met een schuurpad. Als de verf nog wat zacht is, schuur ik hem nat, dan hoef je niet te wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en Boktor026

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Goedemorgen,
Ik twijfel over het volgende:
Dit seizoen moet ik veel kozijnen schuren en schilderen, met name glaslatten hebben nog veel liefde nodig..

Ik ben een tevreden eigenaar van een Fein Multimaster maar voor schuren vind ik deze eigenlijk te ruw, zelfs met een fijn schuurpapier gaat het al snel te hard.

Verder ben ik zeer tevreden over mijn Festool DTS 400, deze gebruik ik voor nagenoeg alles. Grote oppervlakten doe ik met een Bosch GEX 125-150 AVE.

Concreet mijn vraag: hoe schuren jullie glaslatten en heeft het zin om hier een Festool Ro 90 met Delta zool voor aan te schaffen?

Ik lees verschillende ervaringen op het gebied van glaslatten, met name de balans van de machine zou moeilijk zijn.

De aanschafprijs is hoog, maar ik hoop nog 30 jaar lang te mogen schuren/schilderen dus dat vind ik de investering wel waard, zolang het zinnig is.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Een Ro 90 lijkt me zware overkill. Een elektrische tandenborstel?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben een tevreden eigenaar van een Fein Multimaster maar voor schuren vind ik deze eigenlijk te ruw, zelfs met een fijn schuurpapier gaat het al snel te hard.
voor glaslatten gebruik ik de kleinste fein met een 3-hoeksvoet en op het laagste toerental
ik hou die met beide handen vast om slippertjes te vermijden
heb je toch schrik om het glas te schuren, plak er dan een bandje op
de rondingen van de glaslatten moet je met de hand schuren
 

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
146
30
Goedemorgen,
Ik twijfel over het volgende:
Dit seizoen moet ik veel kozijnen schuren en schilderen, met name glaslatten hebben nog veel liefde nodig..

Ik ben een tevreden eigenaar van een Fein Multimaster maar voor schuren vind ik deze eigenlijk te ruw, zelfs met een fijn schuurpapier gaat het al snel te hard.

Verder ben ik zeer tevreden over mijn Festool DTS 400, deze gebruik ik voor nagenoeg alles. Grote oppervlakten doe ik met een Bosch GEX 125-150 AVE.

Concreet mijn vraag: hoe schuren jullie glaslatten en heeft het zin om hier een Festool Ro 90 met Delta zool voor aan te schaffen?

Ik lees verschillende ervaringen op het gebied van glaslatten, met name de balans van de machine zou moeilijk zijn.

De aanschafprijs is hoog, maar ik hoop nog 30 jaar lang te mogen schuren/schilderen dus dat vind ik de investering wel waard, zolang het zinnig is.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Ik gebruik voor het fijnere werk een Proxxon Ozi die met maar 630 gram een goede balans en prima prijs heeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Er is een machine die ik ken die alleen een liniaire beweging maakt. Dus de beweging die je met de hand in de lengte richting. Dat is de festool ls 130. Die heb ik niet. Er is voor de ro 90 en de nieuwe rs rts een bescherming om beschadiging van het glas te voorkomen. Ik heb het ook wel eens met een houtje gedaan. Lang verhaal kort, dicht bij het glas ga ik met de hand verder of een krabber. Raak je toch het glas en stoort het dan kan je ook de kitrand groter maken of iets verder op het glas schilderen.
De fein multimaster maakt ook een liniaire beweging maar in de breedte dus niet voor langs het glas.
Zijn ze slecht is vervangen ook een optie.
 

fvdhom

Nieuw lid
28 jan 2017
1
1
Goedemorgen,
Ik twijfel over het volgende:
Dit seizoen moet ik veel kozijnen schuren en schilderen, met name glaslatten hebben nog veel liefde nodig..

Ik ben een tevreden eigenaar van een Fein Multimaster maar voor schuren vind ik deze eigenlijk te ruw, zelfs met een fijn schuurpapier gaat het al snel te hard.

Verder ben ik zeer tevreden over mijn Festool DTS 400, deze gebruik ik voor nagenoeg alles. Grote oppervlakten doe ik met een Bosch GEX 125-150 AVE.

Concreet mijn vraag: hoe schuren jullie glaslatten en heeft het zin om hier een Festool Ro 90 met Delta zool voor aan te schaffen?

Ik lees verschillende ervaringen op het gebied van glaslatten, met name de balans van de machine zou moeilijk zijn.

De aanschafprijs is hoog, maar ik hoop nog 30 jaar lang te mogen schuren/schilderen dus dat vind ik de investering wel waard, zolang het zinnig is.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Ik heb zelden een professionele schilder gezien die schilderwerk met een machine aan het opschuren is. Het zijn vaak doehetzelvers die dagenlang schilderwerk aan het schuren zijn met een machine voor ze beginnen te schilderen. Gewoon met de hand en evt. met schuurblok opruwen. Evt. wat bijplamuren en hup schilderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Ik heb zelden een professionele schilder gezien die schilderwerk met een machine aan het opschuren is. Het zijn vaak doehetzelvers die dagenlang schilderwerk aan het schuren zijn met een machine voor ze beginnen te schilderen. Gewoon met de hand en evt. met schuurblok opruwen. Evt. wat bijplamuren en hup schilderen.
Ik weet niet of je weet wat de arboregels zijn? Je moet schuren met stofafzuiging. Kan natuurlijk ook een handblok met afzuiging zijn. Ik denk dat dit handschuren plaats vind nadat er voorgelakt is en de lak nog zacht is. En inderdaad als er dagenlang geschuurd moet worden pakt de schilder zijn brander. Velen weten echter niet of de verzekering dit ook dekt. Ik mocht niet branden met de vlam en buiten ook geen verf spuiten. De schade was dan niet gedekt.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.386
836
70
Veldhoven
Ik weet niet of je weet wat de arboregels zijn? Je moet schuren met stofafzuiging. Kan natuurlijk ook een handblok met afzuiging zijn. Ik denk dat dit handschuren plaats vind nadat er voorgelakt is en de lak nog zacht is. En inderdaad als er dagenlang geschuurd moet worden pakt de schilder zijn brander. Velen weten echter niet of de verzekering dit ook dekt. Ik mocht niet branden met de vlam en buiten ook geen verf spuiten. De schade was dan niet gedekt.
Beste Wim,
Ik heb altijd begrepen dat die regels en MAC-waardes golden voor professionals?
Of zit ik nou verkeerd???
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Als het er alleen maar om gaat de verf te ruwen kun je ook Fortclean gebruiken. Die doet dat dan wel met alle verf die het raakt :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.762
2.604
Gaanderen
Beste Wim,
Ik heb altijd begrepen dat die regels en MAC-waardes golden voor professionals?
Of zit ik nou verkeerd???
Jan ik reageerde op het stukje van fhhom dat hij professionele schilders nauwelijks heeft zien schuren met machines. Ik zat altijd in oud werk en je moet zorgen dat de lagen niet te dik worden. Dus door de lagen heen schuren. Liefst nooit kaal. Dat is heel veel meer werk om het weer goed te krijgen. Als je regelmatig schuurt moet je je goed beschermen. Ook als dhz-er. Oj je dat nu met een goed masker doet of met de juiste afzuiging in combi met de juiste machine maakt mij niet uit. Goed schoonmaken en schuren kost veel tijd dat word door velen niet gedaan met name door zogenaamde profs of opdrachtgevers die er niet voor betalen willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Beste Wim,
Ik heb altijd begrepen dat die regels en MAC-waardes golden voor professionals?
Of zit ik nou verkeerd???
MAC waardes zijn geteste of berekende grenswaardes, waarbij ervan uitgegaan wordt dat boven die waarde je lichaam schade oploopt. De exacte waardes worden nogal eens aangepast, op basis van voortschrijdend inzicht. Dingen die vroeger "normaal" waren worden daardoor soms toch net iets anders. Denk dan aan dingen als loden waterleidingen, loodhoudende verf, asbest, chroom-6, etc.

De waardes zijn als particulier alleen in zoverre niet van toepassing, dat je jezelf niet kunt aanklagen voor de aangerichte schade aan je gezondheid. Ga er niet vanuit dat 1x geen kwaad kan. Gebruik zoals Wim aangeeft afzuiging en een goed masker, en vergeet bij die laatste niet regelmatig het filter te vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.386
836
70
Veldhoven
MAC waardes zijn geteste of berekende grenswaardes, waarbij ervan uitgegaan wordt dat boven die waarde je lichaam schade oploopt. De exacte waardes worden nogal eens aangepast, op basis van voortschrijdend inzicht. Dingen die vroeger "normaal" waren worden daardoor soms toch net iets anders. Denk dan aan dingen als loden waterleidingen, loodhoudende verf, asbest, chroom-6, etc.

De waardes zijn als particulier alleen in zoverre niet van toepassing, dat je jezelf niet kunt aanklagen voor de aangerichte schade aan je gezondheid. Ga er niet vanuit dat 1x geen kwaad kan. Gebruik zoals Wim aangeeft afzuiging en een goed masker, en vergeet bij die laatste niet regelmatig het filter te vervangen.
Ik bedoelde meer: Een prof zit de hele dag in die troep, maar een DHZ'er maar 1 of 2 uurtjes op een dag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.