Schuurdeurconstructie controle

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nee, nee, je eerste ontwerp was beter.
De eerste was mijn rationele benadering, de tweede een verkeerd geïnterpreteerde:rolleyes:.

Is dit wel "perfect" zo niet dan teken ik rustig verder:cool:, rood zou een pen van zeg 15mm dik worden. Het blijft jammer dat goede documentatie met betrekking tot klassieke houtverbindingen, verhoudingen etc schaars zijn.

geheel.jpgpen onder.jpgpen boven.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het blijft jammer dat goede documentatie met betrekking tot klassieke houtverbindingen, verhoudingen etc schaars zijn.

Ik stel voor dat we daar wat aan gaan doen. Een nieuw hoofdstuk op het forum en per verbinding een draadje! Per draadje starten met een tekening of schets en daar dan van gedachten over wisselen en Wetenswaardigheden en ervaringen uitwisselen (hoe het nog beter kan).
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Overigens een leuk ontwerp aan de achterzijde. Is de pen- gatverbinding aan de onderzijde van de schoor niet een beetje dubbelop ten opzichte van het inlaten? Wellicht een vraag voor André.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Voor het frame is een pen & gat verbinding een betere keuze dan een halfhoutse verbinding, gebruik zeker een D4 lijm.
...
Voor stijlen en regels minimaal 120mm x 45mm gebruiken, dat geeft meer stevigheid aan het geheel. Opteer ook voor kwartiers hout hiervoor, dat is stabieler. Neem zeker geen inlands Douglas voor het frame, dat is niet geschikt voor deze toepassing.
...

Dank voor de antwoorden!
Als ik de door jou aanbevolen framedikte van 45mm neem, is er inderdaad meer ruimte voor een pen & gat verbinding, dat ga ik doen.
Hoe selecteer ik kwartiers hout?
Welke niet al te dure houtsoort is beter geschikt?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Zowel onder als boven werkt het wel, maar er zijn nu twee verschillende "technieken" door elkaar gemengd:D Voor de mierenneukers klopt het dus nog niet helemaal;)

Heb even een paar mogelijkheden geschetst, waarbij "A" en "C" bijeen horen en (best) gebruikt worden bij zwaar werk. Oplossing "B" is voor het lichtere werk.
Scan.jpg

Oplossing "C" en de schets er juist boven laten twee mogelijke varianten zien van een ingewerkte schoor. Bij de bovenste schets wordt het "puntje" van de schoor haaks afgezaagd ten opzichte van stijl, dit is een werkbare oplossing die vaak toegepast word. Echter, oplossing "C" waarbij het "puntje" haaks gezaagd word ten opzichte van de borstlijn is de betere hier, deze manier van inlaten kan grotere drukkrachten de baas, prima geschikt voor grote en zware poorten dus, maar word ook toegepast bij kapgebinten en dergelijke. Bij het zware werk zijn de schoren meestal even dik als de rest van de constructie, de breedte word meestal wat smaller genomen dan de stijlen, gewoon voor het visuele aspect.
Bij een stijlbreedte van 140mm past best een schoor met een breedte van 120mm, etc...

Bij zwaar belaste constructie's word de pen aan de schoren minimaal 60mm lang genomen, zo kan deze getoogd worden, anders mag de pen een stuk korter zijn, 20mm is dan al voldoende, deze dient dan gewoon om de schoor in hetzelfde vlak te houden als de stijlen, hier moet zelfs geen lijm gebruikt worden, de inwerkende krachten houden de schoor zo wel op hun plaats.

Voor lichter werk (poortjes en deuren) moet de schoor maar de halve dikte hebben van de stijl en regels. De schoor word dan langs achter ingelaten in stijl & regel, nadien komt hier dan de beplanking over. Hier is het dus niet nodig om de schoren ook eens van een tweede schuine borst te voorzien. Enkel het "puntje" van de schoor wegzagen haaks ten opzichte stijl of regel is voldoende, zie schets "B" Heel belangrijk hier, de schoor moet zuigend passen in de uitfrezing, is hier speling dan heeft de schoor geen nut. Ook hier weer best de schoor iets smaller nemen dan de stijlen & regels.

En voor deuren of poorten waar twee of meer schoren komen te zitten heb ik ook even een schets gemaakt om te laten zien waar de schoren het best geplaatst worden, dat is dus niet pal in de hoek zoals je zo vaak ziet:p
Scan 1.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dank voor de antwoorden!
Als ik de door jou aanbevolen framedikte van 45mm neem, is er inderdaad meer ruimte voor een pen & gat verbinding, dat ga ik doen.
Hoe selecteer ik kwartiers hout?
Welke niet al te dure houtsoort is beter geschikt?

Bij kwartiers hout staan de vezels haaks op het platte vlak, gezien op de kop van de balk. Bij naaldhout is het niet evident om kwartiers hout te vinden, echter, Oregon Pine is hier de uitzondering op de regel. Hier vind je regelmatig kwartiers of half kwartiers hout in een partij.
Kijk dus eens naar Oregon Pine, anders moet je eens gaan zoeken naar een gemodificeerde houtsoort zoals " Thermowood of Stellacwood, deze zijn zeer duurzaam, werken weinig en vragen geen onderhoud buiten. Voor een schutting kan je nauwelijks beter vinden, dat hoeft geen 1e keuze te zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wanneer worden er eigenlijk schoren toegepast?
Ik stel die vraag omdat binnendeuren bijvoorbeeld nooit schoren hebben. De breedte van de deuren van TS zal ongeveer 90 cm zijn, een standaard binnendeur is rond de 80 cm. Die 10 cm zal het verschil toch niet maken. Of moet bij een binnendeur het paneel voorkomen dat de deur afzakt?
 

tuoh

Oud hout
Overal waar gevaar op afzakken van de deurkader is moeten schoren geplaatst worden. Dus opgeklampte deuren, en poorten hebben die dingen nodig, hekken, maar ook grote (poort)kaders die met pen & gat samengebouwd worden en waar beplanking opkomt te zitten hebben nood aan schoren. Idem voor beplankte deuren of poortjes die onderhevig zijn aan weersinvloeden, de verbindingen takelen sneller af, een schoor geeft dan extra stevigheid tot het laatst.
Bij binnendeuren met panelen komt de weerstand tegen afzakken enkel van de penverbindingen, vroeger door deze op te wiggen, tegenwoordig door de goede lijmen. Het (massief) paneel heeft hier geen functie in, integendeel, dit moet speling hebben, er was dus technisch gezien gewoon geen plaats voor schoren. De meeste oude binnendeuren zijn dan ook in de loop der jaren flink afgezakt. Binnendeuren waar een beplanking op zat kregen overigens wel een paar schoren mee:p

Het toepassen van schoren ga je enkel vinden bij deuren of poorten met beplanking of een open latwerk erop, praktisch nooit bij een andere invulling omdat het gewoon niet gaat daar. Grote poorten met panelen bijvoorbeeld krijgen geen schoren mee maar een trekker, ook wel eens trekveer genoemd. Meestal een (nastelbare) stalen lat of stang die van de bovenhoek scharnierkant naar de tegenoverliggende onderhoek van de constructie loopt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Duidelijk :)!
Maar nu heb ik nog een vraagje. Is er een specifieke methode om het inlaten van de schoren af te schrijven. Ik heb enkele maanden geleden een dubbele poort gemaakt waar de schoren volgens A en C zijn ingelaten. Maar ondanks alle goede bedoelingen paste het niet "zuigend" en heb ik een beetje moeten foefelen, lees bijvullen om de schoren strak te laten klemmen.
 

tuoh

Oud hout
Duidelijk :)!
Maar nu heb ik nog een vraagje. Is er een specifieke methode om het inlaten van de schoren af te schrijven. ............

Niet echt, enkel zeer nauwkeurig afschrijven en inwerken, zoals met veel zaken vraagt dit ook enige oefening. Als het buitenkader voorlopig (en haaks!) in elkaar zit kan je de toekomstige schoor langs onder al eens tegen het kader houden en zo de juiste hoek ten opzichte van stijl en regel afschrijven. Maar dan moet nadien nog de toegeving aan de penborst apart afgeschreven worden, zowel op de stijl of regel als op de schoor zelf. Hoe juister dit gebeurt hoe beter de verbinding zal passen. Het is een beetje te vergelijken met het zagen van zwaluwstaarten, heb je de feeling dan gaat het bijna vanzelf, anders vraagt het meer pas- en meetwerk om een sluitende verbinding op te leveren.
Het plaatsen van de schoren word vaak onderschat, de constructie zit bijna in elkaar en: " nu nog even die twee stekers erin foefelen en klaar" Niet dus:p Wil die schoor naar behoren haar werk kunnen doen dan moet die licht spannend passen in de constructie, 1mm speling kan al een verschil in de diagonalen geven van 3 à 6mm :confused: Alles moet dus exact kloppen wil het werken.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
@tuoh

Heel erg bedankt voor je tekeningen! Ik heb ze gelijk opgeslagen op mijn computer. Ik ga eind februari naar Zweden, ik weet niet of ik aan de deuren toekom. Het resultaat zal ik ooit hier plaatsen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zoals beloofd de foto's:
Pennen gemaakt op de frees, voor de eerste deur de rest in massa gemaakt:
WP_20160228_19_52_03_Pro_LI.jpg
Gaten op de langgat boor van de vandikte bank:
WP_20160229_15_36_12_Pro_LI.jpg
Schoor boven:
WP_20160303_22_03_09_Pro_LI.jpg
Schoor onder, spikkels is geen schimmel maar spetters de vieze sneeuw is tijdens vervoer door de wielen van de aanhanger erop gespat:
WP_20160303_22_01_29_Pro_LI.jpg
Midden dorpel ingezaagd en de schoor:
WP_20160305_20_51_26_Pro_LI.jpg
In elkaar:
WP_20160305_20_56_26_Pro_LI.jpg
Afgehangen:
WP_20160309_18_21_13_Pro_LI.jpg
Planken geverfd en erop:
WP_20160315_15_07_53_Pro_LI.jpg

Het forum draait soms foto's, ik weet niet wat de reden hiervan is.

Als Tuoh de uitvoering goed vindt, zijn de foto's misschien voor iemand nog handig.

Nogmaals bedankt Tuoh!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MerkiMac

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooie deurtjes buurman! Stukje vakwerk.

Volgens mij draait het forum de foto's niet maar ik gok dat je de foto's maakt met zo'n afgekloven klokkehuis.
Als je ze dan recht op het forum wilt hebben moet je ze even draaien met een gewone pc.

Dit schrijvende.....als je een tablet draait, dan draait het beeld een kwartslag zodat het beeld weer rechtop staat.
Zou het helpen als je die functie uitzet als je foto's maakt?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi werk, ziet er mooi uit zo in de sneeuw! :D

Wat die foto's aangaat, het forum roteert ze aan de hand van de orentatiedata in de foto. Dus als je foto met de telefoon op z'n kop is genomen, dan snapt de telefoon de oriëntatie (extra info in de foto) en Windows snap dat ook, maar het forum niet. Wat ik tegenwoordig doe is ze openen in Windows, dan in de viewer ze "verbeteren" en dan opslaan. Dan is de oriëntatie helemaal goed, ook voor het forum. :)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedankt Klaas, ja met sneeuw krijg je zoiets:


WP_20160306_10_48_17_Pro.jpg
Het is de schuur met de traptreden op het dak (schoorsteen komt er ooit nog in). Ramen wil ik dit jaar ook maken, de schuur is toch wel een beetje mijn trots geheel gemaakt zonder hijskraan, spanten gemaakt en met twee man omhoog geduwd (nok is 7m hoog).
WP_20160306_17_49_25_Pro_LI.jpg
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hou eens op jij, ik word er jaloers van! Het zal vast nadelen hebben, maar wat een mooi plekje en wat een heerlijk weer daar! :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.