Schuurdeurconstructie controle

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik moet voor mijn nieuwe schuur nog deuren maken. Het gaat om een opening van ongeveer 195b x 230h cm.

1. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand met kijk hierop mijn model wil beoordelen. De stijlen en liggers zijn balken (kopse maat) van 120x4,5cm, de beplanking is 2,2x10cm.

2. Wat voor scharnierwerk is aan te bevelen, gezien ik een modern deurbeslag wil gebruiken zijn de klassieke scharnieren minder geschikt denk ik?

Alvast bedankt !

BINNEN1.jpgBUITEN.jpgconstverb.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De deuren zijn niet bizar groot,dus je kan gewoon 4 89 x 89 scharnieren per deur gebruiken.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ziet er wel goed uit, alleen snap ik niet waarom je de schoor boven, niet aan de stijl laat doorlopen. Als je onder en boven ook pen en gat maakt is het een erg degelijke constructie.
Je kan er nog voor kiezen om de planken aan de onderkant iets langer te maken en overlaten steken, misschien beter tegen optrekkend vocht en ook voor reparaties in de toekomst.
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo,

Ik heb ook wel eens een deur voor buiten gemaakt.
Omdat ik er een afdak over deze (schuif-) deur zat was inwerking van water beperkt.

Ik heb Robinea hout gebruikt.
Geleverd in 900 mm breed en (ik meen) 3 cm dik.
De deur is verbonden met enkele (verborgen) RVS draadeinden en verlijmd.
Gisteren even gaan kijken bij mijn oude huis waar de deur nog steeds hangt!
Het verweer viel erg mee. dat na ruim 11 jaar!

Terugkomend op het hout;
Robinea heb ik destijds aangeschaft bij de kozijnen fabriek in Veenendaal (Doornebal).
deze had B keus Robinea verlijmd met vingerlassen.
Goede kwaliteit voor de fabricage van een buitendeur.

als ik weer een deur zou maken voor buiten zal ik weer dit hout gebruiken!

Dus misschien een optie?

Groet,
Menno
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De deuren zijn niet bizar groot,dus je kan gewoon 4 89 x 89 scharnieren per deur gebruiken.

Bedankt dat maakt het makkelijk.

Ziet er wel goed uit, alleen snap ik niet waarom je de schoor boven, niet aan de stijl laat doorlopen. Als je onder en boven ook pen en gat maakt is het een erg degelijke constructie.
Je kan er nog voor kiezen om de planken aan de onderkant iets langer te maken en overlaten steken, misschien beter tegen optrekkend vocht en ook voor reparaties in de toekomst.

Omdat ik de schoor nu ingezaagd heb, slaat misschien nergens op? Kan ook met een pen neem ik aan? Ja oversteken lijkt mij wel een goed idee.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?15719-eiken-binnendeuren/page3 Een topic waar uitgebreid stil wordt gestaan over hoe schoren horen te zitten.

Wat voor een soort hout ga je gebruiken en hoe wil je eea schroeven/verlijmen/afwerken, heb je daar ook al ideeën over?

Waarschijnlijk gewoon vuren/grenen, het vurenhout in Zweden is gewoon zeer duurzaam als je het met de Zweedse olie verven beschilderd (na 100 jaar nog gewoon goed). Al zullen de drogere zomers en koudere winters ook helpen. Verder lijm ik niks, ik maak de paneeldeuren ook gewoon met pen/gat en dan sla ik er spieën in, werkt prima en kan het nog uit elkaar mocht het uitzakken. De planken sla ik met verzinkte nagels vast.

Schoren staan wel erg steil, hoek zou tussen de 30 en 60 graden moeten liggen.
Schoor niet in een keer maar in twee keer lost dit op.

Waarom is dat dan een probleem?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb ook al een paar van die deuren gemaakt maar dan 2x zo groot Je moet er even aandenken dat je de ligger onder een hoek zaagt zdat er geen water op blijft staan.

Bedankt, dat is het werk niet inderdaad.

Als schoren een te kleine of te grote hoek maken werken ze niet goed.

Geen idee wat de vuistregel is qua hoek, maar voor mijn gevoel zou het niet zo'n probleem moeten zijn in dit geval. Wanneer ik hem boven tegen de stijl aanzet wordt de hoek 70 graden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Per deur 2 schoren; 1 van de hoek naar het midden scharnier; 2-de van midden naar de onderscharnier
 

tuoh

Oud hout
.........

Geen idee wat de vuistregel is qua hoek, maar voor mijn gevoel zou het niet zo'n probleem moeten zijn in dit geval. Wanneer ik hem boven tegen de stijl aanzet wordt de hoek 70 graden.

Inderdaad, zoals boven getekend gaat het zondermeer werken. Zou wel zorgen dat de schoor onderaan ook een paar cm (ong.5cm) boven de binnenhoek start en niet vlak in de hoek, dat ontziet de verbinding. Bovenaan word het puntje van de schoor altijd haaks gezaagd ten opzichte van de schuine borstlijn, nu werkt die scherpe punt als een wig. Verder is het een mooi evenwichtig ontwerp, chapeau!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hallo Tuoh bedankt voor je positieve reactie, ik vind 1 schoor veel mooier bij dubbele deuren vandaar dat ik het graag zo wil hebben. Ik had even geen tijd om het ontwerp aan te passen. Is dit hoe jij het in gedachte had? Zo ja hoe kan je de schoor dan het beste verbinden?

Alvast bedankt!

nieuwschoor.jpg
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Zo ziet het er al goed uit. Je kunt ipv pen en gat verbindingen in de stijlen, ook kiezen voor een paar deuvels.
Rustig je hout laten aclimatiseren voordat je gaat timmeren. En in je ontwerp regendruppels niet de kans geven om te verzamelen.
Tja wat ik mooi vind is ouderwets beslag maar het moet ook een beetje passen in de situatie.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Nee, nee, je eerste ontwerp was beter. Alhoewel je het vaak ziet is een schoor in de hoek geplaatst een slechte oplossing, het zet de hoekverbinding nodeloos onder druk. Hou gewoon je eerste ontwerp aan, maar laat de schoor onderaan een paar cm hoger beginnen dan getekend en laat ze bovenaan eindigen op een zelfde afstand van de hoek weg. Dan start de schoor in de stijl en eindigt in de bovenregel, wat een veel betere oplossing is dan die op de tweede tekening. Op deze manier kan je de schoor eveneens met een pen & gat verbinding verbinden met de rest, de kruising met de middenregel word dan een halfhoutverbinding.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Interessant topic!
Vind het eerste ontwerp ook veel mooier. Ook als dat minder sterk zou zijn, ziet het er geweldig uit!

Maakt voor de constructie en/of passing tussen de posten het grote temperatuurverschil nog iets uit?
'swinters makkelijk -20 of kouder, en zomers +30. ( afhankelijk van waar svenskappeln zit kan het 's winters nog flink kouder worden )

Wat scharnieren betreft, zou ik ze liever een maat te groot nemen, zodat e.e.a. ook heel blijft als de deur een keer gegrepen wordt door de wind en uit je handen getrokken wordt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
We hebben het over een deurtje van een meter breed. De buitenbeplanking wordt op het raamwerk genageld, waardoor het zelfs zonder schoren al een redelijk stijf geheel wordt. Met elke voorgenoemde manier van schoren zal het prima werken. Deurtje weegt misschien 30 a 35 kg.Als je dat aan 4 scharnieren ophangt,is de belasting per scharnier minimaal.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik wil deze discussie niet kapen maar mijn vraag is redelijk gelijkwaardig, er een aparte discussie voor starten misschien overbodig?

Voor een poort in een schutting van Zweeds (Douglas) rabat heb ik een poort ontworpen als onderstaand plaatje.
Het frame heb ik nu bedacht met Douglas planken van 150mm x 32mm die met deuvels van 10mm worden verbonden.
Enkele vragen:
  • Is de constructie, de manier waarop de staanders, liggers en schoren halfhouts worden verbonden de juiste?
  • Zijn houten deuvels hier beter dan spijkeren of schroeven? Zijn houten deuvels net zo duurzaam als Douglas?
  • Klopt het dat ik de horizontale rabat delen beter kan spijkeren dan schroeven?
  • Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat de poort niet gaat krom trekken?
Poort.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Yozu

tuoh

Oud hout
Voor het frame is een pen & gat verbinding een betere keuze dan een halfhoutse verbinding, gebruik zeker een D4 lijm. Ik zou hier geen deuvels of toognagels gebruiken, die transporteren hier enkel het vocht naar het midden van de verbinding.
Voor stijlen en regels minimaal 120mm x 45mm gebruiken, dat geeft meer stevigheid aan het geheel. Opteer ook voor kwartiers hout hiervoor, dat is stabieler. Neem zeker geen inlands Douglas voor het frame, dat is niet geschikt voor deze toepassing.
De beplanking spijkeren met galv. of rvs spijkers, vochtig Douglas is buiten corrosief voor staal. Tussen de beplanking onderling speling laten om het uitzetten ervan mogelijk te maken. Zonder die onderlinge speling trekt de deur krom bij uitzettend hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.