Schuur constructie en vochtwering

nicodemus

Nieuw lid
2 mrt 2023
1
0
Ede
Hallo,

Nieuw op het forum, maar al een tijdje verschillende dingen aan het lezen. Ik ben van plan in mijn achtertuin een schuurtje te gaan zetten (voor elektrische fietsen, beetje ruimte om te klussen, opslag). O.a. middels dit forum heb ik mijn gedachten aardig kunnen vormen over hoe ik dat wil aanpakken. Ik loop echter nog met een aantal vragen die ik niet (helemaal) beantwoord krijg of waar ik graag bevestiging in krijg.
De gedachte is om een schuur van 6 x 3,6 m te plaatsen. Wanden en dak worden dan geïsoleerd. Op het dak wil ik tzt een sedumdak kunnen plaatsen. Aan de tuinzijde komt een loopdeur, aan de achterzijde van de tuin wil ik graag een (relatief smalle) roldeur maken. Staanders worden douglas 20x20 cm, evenals de ringbalken. Liggers worden 7x20 cm en wil ik tussen de ringbalken bevestigen met raveeldragers. Keuze voor deze maten is deels zodat de constructie veel aan kan en deels esthetisch. Wellicht zou het ook minder zwaar kunnen. Ik heb bewust niet voor een halfhoutverbinding gekozen vanwege het verlies in draagkracht. De gekozen verbinding behoud bij de ene balk de volledige 20x20, bij de andere wordt het 15x20. Over de breedte van 6 meter komen dan 2 balken van 3 meter. Ik vraag me af of 6 meter niet te zwaar is om fatsoenlijk op die hoogte op te leggen, vandaar de keuze voor 2x3. Daarnaast kan ik het hout niet droog opslaan en ik zal wel even bezig zijn met bouwen. Ik ben van plan tijdelijk een partytent neer te zetten, waardoor het hout droog maar toch goed geventileerd ligt. Balken van 6 meter passen er niet in.

Tussen de staanders wil ik een houtskelet van vuren 45x120 mm maken. Van binnen naar buiten komen de lagen dan als volgt:
- Plaatmateriaal (ik denk fins vuren 18 mm)
- Dampkerende folie
- Houtskelet met isolatie
- Dampopen folie
- Ventilatielatten
- Rabatdelen

Wat betreft fundering wil ik graag gebruikmaken van schroeffunderingen onder de staanders. Verder ben ik van plan een simpele tegelvloer te leggen met evt de opsluitbanden wat hoger zodat dat onder het houtskelet komt.
Ik wil op het dak EPS met afschot gebruiken om afschot richting de tuin te creëeren.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Zijn de ingetekende schoren voldoende om stijfheid in het bouwsel te krijgen (naast wat het geschroefde plaatmateriaal doet)
- Hoe kan ik de ringbalken van 3 meter die tegen elkaar aanliggen het best bevestigen? Zoals nu getekend: Beide balken in staander schroeven van boven, een raveeldrager met het hart op de naad zodat die schroeven ook iets houden en de bedoeling is dat de underlayment op de dakconstructie met het hart op de naad komt, zodat deze ook de balken nog bijeen houdt. Is dat voldoende?
- Wat is de meest handige manier om optrekkend vocht in het houtskelet te voorkomen? Een EPDM strook tussen de opsluitbanden en het houtskelet? En ik neem aan dat optrekkend vocht voor de staanders te voorkomen valt door de staanders 1-2 cm ruimte van de schroeffundering te geven middels het stellen met een draadeind? Hoe is dat dan vervolgens enigszins tochtvrij te maken?
- Is afschot richting de lange zijde voldoende om het water af te voeren? Of moet er ook de andere richting afschot aangebracht worden?

Alvast hartelijk dank!

Enkele plaatjes:
 

Bijlagen

  • Screenshot 2023-03-02 12.03.34.png
    Screenshot 2023-03-02 12.03.34.png
    592,4 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot 2023-03-02 12.02.35.png
    Screenshot 2023-03-02 12.02.35.png
    281,3 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot 2023-03-02 12.01.24.png
    Screenshot 2023-03-02 12.01.24.png
    217,9 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot 2023-03-02 12.00.22.png
    Screenshot 2023-03-02 12.00.22.png
    284,1 KB · Weergaven: 8

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.