Schuren

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Toen ik begon met het maken schalen in series heb ik een flinke hoeveelheid SIAvlies aangeschaft. Rood, grijs en geel. Maar geel is nu op...Tijd voor actie.
Siavlies is (naar mijn mening) bijzonder geschikt om hout af te werken. Het kan erg goed op een draaiende draaibank gebruikt worden. Het vormt zich makkelijk naar de contouren van het werkstuk, het is watervast en het gaat veel langer mee dan schuurpapier.
Ik werk als volgt: schuren met korrel 80-120-180-240-320 en dan oliën. Als de olie in het hout zit en uitgehard is ga ik verder met de SIAvlies producten. Eerst rood om vervolgens weer te oliën. Als die tweede laag olie uitgehard is, schuren met grijs en vervolgens weer oliën. Als deze laag is uitgehard is de laatste keer schuren met geel (vergelijkbaar met korrel 1000) en weer oliën. Een superglad resultaat!
Volgende week heb ik een afspraak met een vertegenwoordiger van SIA. Ik ben benieuwd! Ik zou het namelijk ook graag in de webshop willen gaan verkopen…


tampon-abrasif.jpg
 

Bijlagen

  • sia-7002.9913-p-6120-siavlies-sheet-no-holes-yellow.jpeg
    sia-7002.9913-p-6120-siavlies-sheet-no-holes-yellow.jpeg
    2,8 KB · Weergaven: 642
  • sia-0948.3321-p-siafleece-flexuf-grey.jpeg
    sia-0948.3321-p-siafleece-flexuf-grey.jpeg
    2 KB · Weergaven: 642

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ronald dit wordt een demo op de ODH op 27 september. Namelijk ook erg interesant voor de " vlakke" schuurders desnoods met ondersteuning van een daarop passend plat vlak. Bij voorbeeld van het schuren van nat in nat.
Lijkt me geweldig.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
vlakke schuurders met ondersteuning van een plat vlak voor nat in nat schuren... Gaat het wel goed met je Jan? :)
m.a.w: ik snap je geloof ik niet helemaal?
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Jan bedoeld denk ik het schuren van de natte laag, vroeger werd dat veel gedaan bij de eerste laag vernis met puimsteen je schuurt de vernis of olie in het hout en vul daar mee gelijk de poriën.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
@ Wim het schuurvlies is ongeveer hetzelfde, de fabrikanten zijn verschillend.
@ RoTo Ah, dat zou kunnen, maar dat doe ik eigenlijk nooit... Ik laat wel altijd de eerste lagen olie verdund lekker diep in het hout zakken...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Welkom in de wereld van het schuurpapier….
Zoals gezegd, ik wilde in mijn winkeltje ook de schuurmiddelen hebben die ik gebruik in mijn werkplaatsje. Na een gesprek met de importeur werd ik doorgeschoven naar een groothandel. Jammer, maar daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Dan wil ik rollen bestellen van Sia vlies rood, grijs en geel. (komen overeen met korrel 320,600 en 1000). Vooral het geel, Nico zei het al, kom je bijna nooit tegen maar is voor houtdraaiers en mensen die hun oppervlak willen polijsten fantastisch spul! Het geel kan alleen geleverd worden in losse vellen. Er wordt zo weinig van verkocht dat het niet op rollen beschikbaar is. (Ik denk dan: “dat klopt want als de importeur het niet op voorraad heeft omdat het zo weinig verkocht wordt zal het ook nooit verkocht worden en dus hoef je het niet op voorraad te hebben….) Maar goed, als het goed is heb ik morgen hier een paar rollen vlies en een paar dozen met vellen geel.
Ik ga er denk ik sets van maken, een meter rood + een meter grijs en 5 vellen geel… Ben wel benieuwd of er animo voor is.
Groeten vanachter het zondagochtend bakje koffie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.