Schuren/ afwerken attaché koffer

Hindrik

Nieuw lid
14 jun 2010
16
0
Klaas0639

ik ben verbaasd dat nog niemand van het forum zich heeft gewaagd aan een antwoord op de vraag uit welke houtsoort de paneeltjes zijn gemaakt. En mnmt, ik zou wel willen weten of de paneeltjes uit massief zijn gemaakt of gefineerd.



Paneeltjes zijn denk ik gefineerd, houtsoort Bubinga
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Fineer lijkt mij het meest logisch. Fineer kan immers op multiplex worden gelijmd en vervolgens met de lijsten vastworden gezet. Een massief paneeltje heeft ruimte nodig om te werken. toch ?
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Hi allemaal,

Even een korte update; het schuren is zo goed als af. Het is tijd om te denken aan de afwerking van het hout! Ik weet nog niet zeker hoe ik dat wil gaan doen, ik zit te denken dat de tekening van het hout wel goed naar voren moet komen, maar ik wil niet dat het extreem hoogglans is. Verder is het een koffer en zal dus ook wel eens buiten komen, worden neergezet, etc. Moet dus tegen een regenbuitje kunnen en niet ál te snel krassen. Heeft iemand een goede suggestie?

Verder, @Hindrik, bedankt voor de input! Ik de houtsoort even snel gegooglet en het lijkt er op bepaalde afbeeldingen zeker op. Het zou best eens bubinga kunnen zijn. Verder is het fineer, daar ben ik redelijk zeker van.

Tot slot nog wat foto's van hoe de koffer er op dit moment uit ziet:

IMG_0478.jpg
Achterste paneel en bovenkant zonder sloten/ handvat

IMG_0477.jpg
Vanuit een andere hoek, meer zicht op het paneel

IMG_0485.jpg
Vanaf de andere kant. Zouden die 'vlekken' opgevulde 'tunnels' van houtworm zijn? Het lijkt op een soort van vulmiddel.

IMG_0486.jpg
De onderkant van de koffer

IMG_0488.jpg
Nogmaals de onderkant

IMG_0489.jpg
Zijkant van de koffer

IMG_0490.jpg
Nogmaals van de zijkant, met zicht op het voorste paneel.

IMG_0493.jpg
Het handvat

IMG_0495.jpg
Detail van de gaten waar de sloten horen.

IMG_0497.jpg
Nogmaals, ander perspectief, inclusief handvat op de achtergrond.


Best,

Martin
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou epoxy gebruiken.
dat is erg slijtvast en mooi transparant.
 
Laatst bewerkt:

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
@Boertje125, bedankt voor de suggestie, ik ga er eens even naar kijken. Zijn er specifieke soorten epoxy die goed zouden zijn? Heb je ergens voorbeelden van eindresultaat?

@Blom3dd, bedankt :)
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Mijn boot is ook voor een deel blank gelakt met tweecomponentenlak van De Ijssel Coatings. Onder blanke lak juist geen epoxy toepassen.

groet Ad
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Epoxy zou ik zelf niet gebruiken. Het zou een "point of no return" zijn en hoogglans is niet gewenst had ik begrepen. Zelf zou mijn keus vallen op Osmo hardwax oid. makkelijk aan te brengen (gewoon met penseel, dat benadrukt het handwerk van de koffer imho) makkelijk te onderhouden en kan de elementen goed aan zolang je de koffer maar niet een aantal dagen in de regen laat staan :rolletjes:

Groet, maurice
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Hi Maurice,

Bedankt voor die tip. Ik kan me er wel in vinden. Wanneer je zegt het met penseel aan te brengen, bedoel je dan echt een penseel (met fijne punt)? Niet een brede kwast? Lijkt me erg veel werk om het oppervlakte op die manier te bedekken. En zou het dan specifiek dit product zijn dat je gebruikt (3032, zijde mat)?
Volgens de specificaties aldaar kan ik met 1 liter 24m2 met één laag bedekken. Net even grof mijn koffertje opgemeten en die is zo'n 47*32*8, dus heb voor twee lagen rond de 2.4m2 nodig. 100ml zal dus al genoeg zijn. Kleinste potje is €13.33 voor 125ml. Dat houdt dan genoeg speling voor een beetje morsen over en nog voor een leuke prijs ook! :)

EDIT: Die speling van 25ml is dan weer handig als ik dingen als het handvat vergeet mee te nemen in m'n oppervlakte berekening. ;) Maar dat zit wel goed.
 
Laatst bewerkt:

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Hoi mnmt,

ik bedoel inderdaad een kwast.. sorry voor de verwarring. Dit omdat ik het resultaat "penseelstreek" noem. 125ml zal inderdaad genoeg zijn maar bedenk je dat de liter prijs vele malen goedkoper is wanneer je een ietwat groter blikje koopt. Maar als je er vervolgens geen applicatie voor hebt is het natuurlijk zonde van de extra verkregen onbenutte wax.

Succes!
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Osmo hardwax is prima spul maar ik raad je toch ten zeerste aan om een test stuk te maken. Bij osmo hardwax zit er namelijk best verschil tussen de diverse nummers. Het zijdeglans geeft veel meer glans dan je ervan zou verwachten en heeft de neiging er echt "op" te liggen. De matte versie glimt ook een klein beetje maar geeft niet zo'n eropliggend effect. De zijdegloans gaat ook meer glimmen door gebruik, de matte niet,

Alternatief dat je eens zou kunnen proberen, maar kost iets meer... Trae Lyx. Dit is een 2 componenten lak op waterbasis. Ik heb de vloer hier bij de ingang ermee gedaan. Dat is een massief eiken vloer. Eigenlijk wilde ik die ook een olie laag geven maar natte voetjes enzo...

Daar dus gekozen voor Trae Lyx in Ultra mat. Het is echt een zeer mooi resultaat geworden. ALs je niet zo weten dat de vloer behandeld is zou je denken dat het gewoon nog steeds kaal eiken is.
[h=3][/h]
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Trae lyx is tof en een erg uitgebreid assortiment, maar ik weet niet of je er als particulier makkelijk aan kunt komen. olijslager = verfboer in het noorden.
Ik ben laatst gaan expimenteren met een soort verf uit natuurproducten bijenwas carnauba lijnolie en terpentijn, maar dat ga je natuurlijk niet zomaar ineens op je mooie koffertje doen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat is gewoon te koop hoor. Ik haalde het altijd hier: http://www.devakmanverfenwand.nl/ en dan het filiaal in Utrecht maar ze zitten door heel het land.

Heel mooi spul, je ziet het niet maar als je het eraf wilt hebben... pffff, me rotex met standje maximaal afnemen met korrel 40 stond er wel ff op te draaien hoor.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Leuk projectje, schitterend koffertje. Ik zou zonder twijfel tunolie of gekookte lijnolie gebruiken voor de afwerking. Onlangs een cajon (muziekinstrument) projectje afgerond en heel simpel in de gekookte lijnolie gezet en dat ziet er zeer gelikt uit. Naderhand even onderhoud plegen kan zonder schuren, gewoon een nieuw laagje olie en je bent weer nieuw.

groeten Albert
 

mnmt

Nieuw lid
9 dec 2013
11
0
Bedankt voor de reactie, Albert. Dat is zeker nog een optie om te overwegen, en bemoedigend om te horen dat het voor een instrument goed uit is gepakt (al moet ik eerlijk toegeven dat ik er nog nooit van een 'cajon' had gehoord...).

Verder ben ik een tijdje inactief geweest, het projectje loopt nog, maar met de feestdagen en een aantal andere verplichtingen ligt het even stil. Waarschijnlijk dat gedurende de eerste weken van 2014 ik de boel weer oppak. Het meeste werk is al gedaan, ik hoef er alleen nog maar 'een kwast overheen te halen'.
Ik zal de resultaten zeker posten wanneer het zo ver is!

Fijne jaarwisseling alvast!
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Zodra ik even tijd kan vinden zal ik een paar foto's posten. Als ik nog een stukje ongeolied hout kan vinden zal ik dat ter vergelijk erbij fotograferen.

groeten Albert
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Hierbij een par foto's van de cajon (spreek uit 'kagon') Het is een soort van trommelkist.
DSC_0083.jpg
DSC_0082.jpg
Hier een detail opname met en zonder olie. Ik heb gewoon gekookte lijnolie uit de bouwmarkt gebruikt.
DSC_0084.jpg
vr groeten Albert
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Leuk projectje, schitterend koffertje. Ik zou zonder twijfel tunolie of gekookte lijnolie gebruiken voor de afwerking. Onlangs een cajon (muziekinstrument) projectje afgerond en heel simpel in de gekookte lijnolie gezet en dat ziet er zeer gelikt uit. Naderhand even onderhoud plegen kan zonder schuren, gewoon een nieuw laagje olie en je bent weer nieuw.

groeten Albert
Maar hoe reageert dat spul op bijvoorbeeld nat worden door regen oid? Een muziekinstrument blijft binnen en houd je droog. Een attachekoffer staat aan heel wat meer bloot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.