Schuine inbouwkast

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Op zolder, die o.a. dient als werkkamer (voor de thuiswerker) hebben we een tijd terug een dakkapel laten plaatsen. Daardoor hebben we nu loze ruimte onder de kap bij de scheidingsmuur met de buren. Mooie plek voor een kast met administratie e.d.

Wat me tegen stond is dat het een "saaie" witte kast zou worden, maar gelukkig zag ik hier op het forum laatst een kast a la Filip Janssen. Dat bracht me op het idee om een "showcase" vak erin aan te brengen om het witte gevaarte te breken. Ik had nog een restant zwart MDF & Rubio Black liggen, dus dat was zo gepiept.

De kast (van MDF, ja sorry vloeken in de kerk) wordt 120cm breed met greeploze, opliggende deuren. Een tijdje terug voor dit project de "gewone" cirkelzaag vervangen door een invalzaag, wat een genot!

Nu staan de eerste kastjes. Die zijn gemaakt van voorgegrond MDF, verbonden met lammellen (2e hands biscuit joiner op de kop getikt), lijm en schroeven. De zwarte box is verstek gezaagd, gelijmd en geschroefd.

Daarboven op komen nog 2 afgeschuinde kasten. Dat wordt nog een kleine uitdaging, want de kap is 50°, grotere hoek dan wat de zaag kant kantelen dus. Dan nog deurtjes, aflakken, vulstukjes en een zijwand.20240225_133448.jpg
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
22
Intussen weer een stuk verder. Wat rest is eindmontage, zijwand, passtukjes en resterend schilderwerk. Weer veel geleerd;
  • Gebruik steeds dezelfde kant als referentie bij de lamello-frees
  • Schuine hoeken verschillen wanneer je 'doos' uit 4 of 3 delen bestaat (doh... vandaar dat de hoek van de rechter kast niet klopt t.o.v. de kap)
  • Betere kwaliteit MDF nemen voor makkelijker afwerken
  • Verlijmen op vlakke ondergrond (doh)...
20240328_161451.jpg
20240328_161514.jpg
20240328_161543.jpg

De foutjes heb ik toch maar gelaten. Met 2 jonge kinderen is de tijd om te knutselen toch beperkt.

De kastdeuren zijn overigens greeploos met van die Tip-on inbouwstiften. Supereenvoudig. Geldt trouwens ook met het uit uitboren en plaatsen van scharnieren. Als je eenmaal weet hoe, is het kinderspel. Maar dat is met alles zo.
 

Bijlagen

  • 20240328_161543.jpg
    20240328_161543.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 7

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.