schuin / verstek zagen

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik merk dat ik steeds handiger wordt om bijv. over grote lengtes tot bijv. 200 cm te schulpen met de hand. Ik kan nu binnen 1 mm afwijking recht zagen, en alles is dan ook nog aardig haaks. Dat was enkele weken heel anders.

Het enige wat mij enkele weken geleden niet lukte, misschien dat ik dat uiteindelijk ook kan leren, is het zagen onder 45 graden voor verstek verbindingen: dat lukte bijna niet om dat echt netjes te doen. Vaak liep het blad uiteindelijk toch wat weg.

Is dit ook een kwestie van ervaring en oefening, of gebruiken jullie hier hulpstukken zoals een verstekbak voor?

Momenteel doe ik deze zaagsneden nog met de afkortzaag, maar dat vind ik wel jammer omdat dat toch wat te veel herrie en gedoe is...
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Handtools only: dank voor de tip! Ziet er goed uit, ik ga dat ook eens maken en uitproberen. Nog een vraag over deze futselplank: schaaf je door gebruik van het hulpstuk op de 2e (rechter) foto ook nog hout van het hulpstuk zelf mee, zodra je plank precies 45 graden tot het hulpstuk afgeschaafd is?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@Handtools only: dank voor de tip! Ziet er goed uit, ik ga dat ook eens maken en uitproberen. Nog een vraag over deze futselplank: schaaf je door gebruik van het hulpstuk op de 2e (rechter) foto ook nog hout van het hulpstuk zelf mee, zodra je plank precies 45 graden tot het hulpstuk afgeschaafd is?
Na een of twee halen (eerste gebruik) niet meer - de schaaf loopt onderaan tegen de opstaande rand aan, en omdat er op de 'onderste' paar mm geen beitel zit (tenzij je een sponningschaaf gebruikt ;-) ) is dat je 'registratie'. Voor het hulpstuk op foto 2 geldt dat zelfs voor beide zijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
schaaf je door gebruik van het hulpstuk op de 2e (rechter) foto ook nog hout van het hulpstuk zelf mee
In het begin wel, totdat de zool van de schaaf de plank raakt, dan kom je niet meer dieper.
Misschien geef ik nu hetzelfde antwoord als Handtools ?
Leg anders maar een een schaaf op zijn zij op een plaat dan zie je wat ik bedoel, onder blijft een randje staan.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie uitleg, ik begrijp het, in feite stelt het systeem zichzelf eenmalig in... Ik ga het binnenkort eens zelf maken, lijkt me een waardevolle aanvulling op mijn uitrusting.

Zagen jullie dan nog wel handmatig ruw voor op 45 graden, of zagen jullie recht / haaks en schaven dan die volledige schuinheid? In dat laatste geval moet je namelijk nog best wat kops schaven, wat mij veel werk lijkt?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik gebruik dit in de praktijk wanneer er nog maar heel weinig materiaal af moet, te weinig om nog te kunnen zagen. Dus zeg maar om naar het streepje toe te werken.

En wanneer ik niet met de afkortzaag wil werken; heb ook een Ulmia verstekzaag waarmee je ook gecontroleerd en nauwkeurig kunt werken
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Of een (Ulmia) verstekzaag
Na het lezen van je reactie was ik natuurlijk benieuwd naar een Ulmia verstekzaag. Ik bleek dit type zaag wel eens eerder gezien te hebben. Gebruik je zoiets typisch voor kleine werkstukken? Ulmia lijkt wel het topmerk te zijn.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Heb hier ook een ulmia verstek/afkortzaag.
Regelmatig ligt er iets op wat eigenlijk niet zou moeten passen, dus wat mij betreft kan er meer mee dan ooit bedoelt.
Losse onderdelen en verschillende type's zagen zijn ook nog gewoon te krijgen.
Geweldige zaag die hier zeer veel wordt gebruikt.
Om er prettig/nauwkeurig mee te werken moet ik hem wel vastklemmen op mijn werkbank
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.