Schuifdeur met jaren 50 profiel

michiel.schram

Nieuw lid
2 aug 2016
5
1
Ik ben op zoek naar een (contra)profielfrees voor het maken van schuifdeuren met de "looks" van een paneeldeur uit de jaren 50. Al heel wat sites afgespeurd mag helaas nog niet gevonden. Verwacht dat ik het in meerdere freesgangen moet maken. Iemand een idee?

Onshape
 

Bijlagen

  • profiel.png
    profiel.png
    60,5 KB · Weergaven: 61

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een rechte sponningfrees en een 45 graden frees dan ben je er toch?

persoonlijk zou ik het sponningdeel onder 45 afsteken en en dan doken of domino's gebruiken voor de verbinding als je geen pennetjes wilt maken

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Profielfrezen voor de bovenfrees ga je alleen vinden voor 18 mm plus enkele mm. Deur 38 mm dan heb je een stationaire frees nodig met een freeskop en 40 mm flu messen.
De enige oplossing is die van boertje125 hierboven. Je zou misschien een zijde kunnen zagen maar als dat een groot werkstuk is zou ik me daar niet aan wagen. Zorg dat je veel oefenhout hebt om alles te laten passen.
Succes
 

michiel.schram

Nieuw lid
2 aug 2016
5
1
Profielfrezen voor de bovenfrees ga je alleen vinden voor 18 mm plus enkele mm. Deur 38 mm dan heb je een stationaire frees nodig met een freeskop en 40 mm flu messen.
De enige oplossing is die van boertje125 hierboven. Je zou misschien een zijde kunnen zagen maar als dat een groot werkstuk is zou ik me daar niet aan wagen. Zorg dat je veel oefenhout hebt om alles te laten passen.
Succes
Sorry, ik was niet duidelijk. Gaat om een 18mm plaat die ik aan een kant de looks wil geven van een paneeldeur. Ik had verwacht dat er wel een contraprofielfrees voor dit profiel op de markt zou zijn maar ik vindt alleen wat frivolere varianten voor keukendeurtjes.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231226_090140_Chrome.jpg
    Screenshot_20231226_090140_Chrome.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 38

jorisvh

Post veel

michiel.schram

Nieuw lid
2 aug 2016
5
1
wordt “zweeds verstek” genoemd.

sistemi Klein:
Bekijk bijlage 139035Bekijk bijlage 139036

CMT:
Bekijk bijlage 139037Bekijk bijlage 139038
Dank je wel voor het meedenken... deze had ik nog niet gevonden.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Voor schuifdeuren is zo’n profiel als constructie natuurlijk waardeloos.
Je zult op zijn minst ergens een fatsoenlijke pen en gat verbinding tussen de regels en stijlen moeten hebben.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor schuifdeuren is het veel minder dramatisch dat voor deuren die aan één zijde worden opgehangen. Schuifdeuren hebben enkel een horizontale kracht van het openschuiven. Ik denk dat wanneer je dit lijmt met een overmaat aan lijm, dat het sterk genoeg is. Je hebt namelijk nog best wel een oppervlakte aan lijm.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Neehoor er komen juist ook verticale en vooral schrijlingse krachten op. Maar verder is het ook de vraag of er panelen in komen en of die dan ook verlijmd worden of niet.
En het totaal gewicht van de deur zal ook een rol spelen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Panelen hoor je niet te verlijmen. Maar een schuifdeur hang je van boven op. Als de ophangpunten boven de stijlen zitten, heb het het grootste krachtenprobleem wel getackeld. Maar ik ben het wel met je eens dat het beter zou zijn om ook domino's toe te passen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Massieve panelen verlijm je nooit, mdf of triplex panelen kun je gewoon verlijmen.
Gezien het profiel wat hier gebruikt lijkt te worden gaan de panelen ook meegelijmd worden en dan heb je een behoorlijk groot lijmoppervlak en dus een stevige constructie. Zou voldoende moeten zijn

Overigens lopen “jaren ‘50” schuifdeuren over een rail op de vloer en hangen dus niet aan een bovenrail zoals moderne schuifkast deuren.
Vandaar mijn nuance bij de louter verticale krachten die er op komen.
 

jorisvh

Post veel
het gaat hier om deurtjes van 18mm dik, vermoedelijk dus eerder kastdeurtjes dan binnendeuren van een goeie 2m hoog.

het hele idee achter deze (contra)profielfrezen voor paneeldeuren is dat je het paneel los in het kader kan zetten. voor massief moet dat ook zo.
maar in MDF is dat niet nodig en kan je het voor de sterkte beter vastlijmen.

ik zou hier MDF van 12mm nemen en daar met strookjes van 9mm een “kader” op lijmen. sterker, enkel zagen, niks frezen, minder werk, minder stof en ziet er na lakken identiek uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mathieu

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ah ja! Ik was een beetje in de war door het “jaren 50 schuifdeur” zinnetje. Ik meende dat het om een ruimte scheidende schuifdeurconstructie ging.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.