Schrobzaagje uit een decoupeerzaagblad

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal!

Op een dood moment was ik op zoek naar een leuk project/gereedschap om op te knappen/maken. En toen bedacht ik me dat ik nog niet iets van een klein schrobzaagje heb, en dit mis ik soms wel. Zo kwam het idee om deze van een decoupeerzaagje te vervaardigen!


Om te beginnen heb ik een decoupeerzaagje mooi schoon geschuurd en de uitsteeksels de bevestiging weggeschuurd. Dit heb ik mezelf gemakkelijker gemaakt door een greepje te fabriceren uit hout.


20211118_214810.jpg

Vervolgens uit messing een blokje ovaal geslepen waarin het zaagje uiteindelijk geklemd gaat worden m.b.v. een schroefje. Het blokje past in een ovaal gedrukt stuk messing buis waar uiteindelijk ook het heft mee vast gemaakt gaat worden. Om de maten te testen heb ik een klein stukje buis gepakt zodat ik makkelijk kon zien of de passing goed was.

20211119_174309.jpg



Toen dat goed was, het messing buisje waarmee het heft vast gemaakt wordt aan één kant ovaal geklemd...

20211119_211804.jpg

...en de zaagbladhouder ingeperst met een lijmtang. Mijn bankschroefje heeft daar met zijn dappere 1100 gram zowel de kracht als spanwijdte niet voor.

20211119_212058.jpg

En nu beginnen jullie je vast af te vragen waarom dat buisje zo lang moet?

20211119_213009.jpg

Nou, voor de bevestiging van het heft heb ik een wat creatief plan bedacht. Omdat het een trekzaagje is wilde ik niet alleen op klemming van het heft afhankelijk zijn, dus langs het heeft lopen twee uitsteeksels vanaf het messing buisje, waarmee het heft wordt gezekerd. Dit heb ik vervaardigd door aan de onder en bovenzijde delen weg te slijpen met de werkbankslijpmachine.



20211119_222226.jpg

Vervolgens schroefdraad getapt voor het borgschroefje. Deze komt met het center net onder het zaagblad uit, zodat een puntig borgschroefje het zaagblad netje omhoog zal duwen zodat er geen draaiing mogelijk is.
20211119_225112.jpg

Vervolgens het handvat. Omdat het een trekzaagje is heb ik gepoogd het ontwerp hier ook op in te richten, zodat je met weinig moeite veel grip hebt.
Eerst de grove profielen op de lintzaag, en daarna met rasp en schuurpapier afwerken. Ik vind het juist wel wat hebben dat door gebrek aan draaibank het heft niet cylindrisch symmetrisch is; de zaagorientatie voel je zo zonder te kijken en het ziet er ook duidelijk handgemaakt en uniek uit.

20211120_162503.jpg

Vervolgens met de hand de vormen uitgesneden waar het messing buisje met uitsteeksels in moesten vallen. Dat was wel een lastige klus omdat het in één keer goed moest zonder te passen, wat ik wilde het heft ook nog met stevige perspassing in het buisje slaan. Het is redelijk gelukt maar het kiert wel flink en is niet super netjes. Maar wel een unieke look vind ik zelf!

20211120_194006.jpg

Vervolgens de boel schuur en polijst

20211120_200022.jpg


En daarna in de schellak gezet. Voor foto's van het resultaat, zie volgende post!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
En nu alles in de schellak staat het resultaat. Het is niet mijn best afgewerkte gereedschap, maar het is wel een uniek werkje in elk geval!

DSCN3507.jpgDSCN3508.jpgDSCN3511.jpgDSCN3512.jpg


Ik ben erg blij met de looks en hij houdt erg fijn vast. Eén puntje van verbetering is wel dat het zaagblad veel te aggressief geslepen is, en ook vrij dik is. Het herslijpen van het blad lijkt me een vrij eenvoudig klusje, maar misschien dat iemand anders wel tips heeft voor een beter geschikt decoupeerzaagje (dunner en met een zetting, bijv?) voordat ik aan dat herslijpen begin!

Groeten,
Bart
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Mooi gemaakt! Misschien eens een zaagblad voor metaal proberen, in ieder gevaal veel fijnere vertanding, ik weet niet of het blaadje zelf ook dunner is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het is in ieder geval leuk bedacht en gemaakt.
Er zijn toch ook decoupeerzaagjes waarvan de tanden de andere kant op staan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mooi gemaakt liep ook al lang met de gedachte om ook zo iets te maken ,
Aldi heeft ook die langere zagen met diverse vertanding
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Mooi gemaakt,als je iets niet hebt of kan vinden
maak je het zelf.Ik maak zelf mijn schaven,deze zijn
moeilijk te krijgen of te vinden en als je ze zelf maakt
kan je ze aanpassen naar je eigen hand.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Zoals ik al zei, mooi gemaakt.
Ik heb daar het geduld niet voor, ik ga meer voor functionaliteit.
Het moeilijkste onderdeel ( de klem) kan mooi uit een stukkende machine gehaald worden, daar bewaar je/ik dat soort dingen voor immers :)
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mooi gemaakt! Misschien eens een zaagblad voor metaal proberen, in ieder gevaal veel fijnere vertanding, ik weet niet of het blaadje zelf ook dunner is.

Die metaalzaagjes hebben vaak een golvend blad bij de tanden. Wat daar de functie van is is mij eigenlijk niet duidelijk maar in hout lijkt dat me gek werken...


Het is in ieder geval leuk bedacht en gemaakt.
Er zijn toch ook decoupeerzaagjes waarvan de tanden de andere kant op staan?
Tanden de andere kant op lijkt me niet fijn zagen. Wat ik me wel voor kan stellen is dat je het blaadje aan de rugkant aan beide zijden iets afslijpt, zodat hij daar dunner wordt.

Ik wil inderdaad liever een trekzaag! Slijpen zou wel kunnen ja, dat ben ik wel ook direct verplicht de tanden opnieuw te slijpen natuurlijk en het lijkt me wat tijdrovend. Maar mocht ik niks beters vinden en de zaagdikte echt een probleem blijkt doe ik dit.

Mooi gemaakt liep ook al lang met de gedachte om ook zo iets te maken ,
Aldi heeft ook die langere zagen met diverse vertanding
Die had ik nog niet gevonden. Het lijkt er wel op dat het qua lengte niet veel scheelt en de vertanding niet veel fijner is...

Mooi gemaakt,als je iets niet hebt of kan vinden
maak je het zelf.Ik maak zelf mijn schaven,deze zijn
moeilijk te krijgen of te vinden en als je ze zelf maakt
kan je ze aanpassen naar je eigen hand.

Dankjewel! Inderdaad, ik begin ook een goede verzameling zelfgemaakt gereedschap te krijgen. Een gereedschapskast aan de wand als wat jij hebt is mijn uiteindelijke droom.

Zoals ik al zei, mooi gemaakt.
Ik heb daar het geduld niet voor, ik ga meer voor functionaliteit.
Het moeilijkste onderdeel ( de klem) kan mooi uit een stukkende machine gehaald worden, daar bewaar je/ik dat soort dingen voor immers :)
Dankjewel! De tijd/functionaliteit verhouding is ver te zoeken bij de projectje inderdaad :p Maar het is er wel eentje die ik hoop lang te bewaren!


Vandaag een imbus stelschroefje opgepikt, dat ziet er wel een stuk netter uit. Maar het verklapt wel erg dat het geen antiek is!

Over het zaagblad denk ik nog even na hoe ik dat precies ga doen...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb ook decoupeerzaagjes waar de tanden andersom staan. Moet je wel meer neerwaartse kracht op de machine zetten, is dus voor als je de andere kant van je werkstuk splintervrij wilt houden. Voor het merk zou ik even moeten kijken.
Maar dat zou jouw zaagje meer mogelijkheden geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.