Schrapers

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb het aanzetstaal uit mijn keukenla gebruikt. Werk ook. Vanmiddag een eiken tafelblad geschraapt.
Pas op dat je geen brandwonden overhoudt aan deze hobby ;-)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Een aanzetstaal uit de keuken is ook bedoeld om de braam cq snede (is ook een fijne braam) van een mes recht te zetten en NIET om een mes te slijpen!
Dus waarom zo'n duur glad ding kopen als je toch je materiaal in het messenblok hebt staan?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Wat je zegt klopt helemaal :)
Is er een reden dat de gladde aanzetstalen glad zijn? Het aanzetstaal dat ik in de keuken gebruik (van Wusthof) heeft allemaal hele fijne groefjes...
 
A

Athanor

Guest
Het lijkt erop dat het gemak van een greep in de keukenla jullie tot een argumentie brengt die het gebruik van zo'n ruw hulpmiddel rechtvaardigt:confused: dan ontgaat mij de logica van het zeer zorvuldig glad en vlak maken van het schraapstaal. Even met een zoetvijl erover zou dan voldoende moeten zijn. Mijn ervaring is dat het staal dan altijd wel schraapt, maar met een zorgvuldiger behandeling schraapt het heel FIJN!


Fons
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Het lijkt erop dat het gemak van een greep in de keukenla jullie tot een argumentie brengt die het gebruik van zo'n ruw hulpmiddel rechtvaardigt:confused:

Ik rechtvaardig helemaal niets. In plaats daarvan geef ik gewoon aan dat mijn (dure) aanzetstaal uit de keukenla ook fijn werkt. Omdat ik altijd wil leren, stel ik tevens de vraag waarom een glad aanzetstaal glad is.

Overigens heb ik mijn schraapstaal niet heel veel gladder gemaakt dan even in de bankschroef en een aatal keren met schuurpapier p240 erover.
Maakt prachtige kleine krulletjes van eikenhout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb gemerkt dat hoe fijner je het schraapstaal wet, hoe beter het werkt. Het trekken van de braam doe ik met de hals van een driehoekige vijl.
>het aanzetstaal was geen succes. Het is wel een geribbelde versie dat prima werkt om goedkope roestvaststalen messen terug snijdend te krijgen.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Van het weekend weer een schraappoging ondernomen met een plank Argentijns noten. Deze keer de methode van William Ng gebruikt en dat ging aardig. Ik heb de rand van het schraapstaal gevlakt van 40 grit tot een wetsteen van ongeveer 8k, daarna de braam gezet met een glad aanzetstaal uit de hand. Veel zaagsel en mini krulletjes. Kan vast beter maar het is een begin :)

Het terugmasseren van de braam en weer een nieuwe braam met een haal van het aanzetstaal zetten werkte ook.

Gezien de geulen in beide zijden van de plank had ik misschien beter met een blokschaaf kunnen beginnen, maar nu heb ik een goede schraap- en fitnesstraining gehad :D
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Omdat schrapen iets moois is, heb ik een Stanley 80 gekocht. De vleugelboutjes (is dat een woord? zeg maar een bout en een vleugelmoer in een) voelen niet heel stevig aan en een van twee die het schraapijzer fixeren pakt niet lekker. Iemand suggesties? Ik zie op internet veel varianten met gewoon een schroefmoer (is dat ook een woord? haha) :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik slijp ze op mijn half automatische slijpmachine. Inspannen afname instellen en wanneer je niets meer hoort klaar. Hierna verwijder ik meestal de braam en wet af.
Op beuken komt er nu heel fijn schraapsel of poeder vanaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je alleen maar stof krijgt, moet je toch nog eens goed kijken naar je schraper. Een goed geprepareerde schraper produceert echte schaaf krulletjes. Bekijk die video's eens die in deze thread zijn gepost, daar wordt het heel helder uitgelegd.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik snap niet waarom ze in de video over het slijpen van de schraper (1e post) hem omdraaien als de braam aan een kant klaar is.

Sterk vergroot weergegeven ben je volgens mij dit aan het doen:

Untitled.jpg

1: perfect haaks maken van de schraper met een vijl en vervolgens met oplopend fijnere wetstenen het oppervlak polijsten
2: met een aanzetstaal een braam produceren in de lengterichting van het schraapstaal
3: de braam met het aanzetstaal voorzichtig omvouwen om een mooie snijvorm te creëren

Als je hem dan omdraait dan klem je hem toch in op de braam die je net (met veel moeite) geproduceerd hebt :confused:
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat snap ik ook niet echt. Vaak zie je ook een 45 graden vouw op de #80 schraper, en daar dan 1 braam opgezet.

Persoonlijk gebruik ik veel liever een kaartschraper, zo'n vlak plaatje, in mijn vingers. Daar kan je 4 bramen opzetten en omdat hij zo breed is, kan je ook nog een beetje varieren van links naar rechts. Zo haal je meer meters uit je schraper.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Die heb ik ook liggen inderdaad, geloof dat er "Starrett" op gemarkeerd staat. Dus als ik het goed begrijp zou je als aanzetstaal elk willekeurig gehard staal kunnen gebruiken? ook iets van chroom vanadium ofzo? (met een gepolijst oppervlak danwel)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja, als het niet te hard is. Oude handzagen aan stukken knippen wordt vaak genoemd. Maar ik gebruik de Bahco schraapstalen van de Karwei voor 2.50 of zoiets.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Oh wacht, ik begrijp je verkeerd. Aanzetstaal. Ja, die moet keihard zijn en gepolijst. Klepstelen van een verbrandingsmotor schijnen heel goed te zijn.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Oh wacht, ik begrijp je verkeerd. Aanzetstaal. Ja, die moet keihard zijn en gepolijst. Klepstelen van een verbrandingsmotor schijnen heel goed te zijn.

Ah, dacht al dat we niet helemaal op dezelfde lijn zaten, heb nog wel een paar klepstelen, ergens op zolder :p (zal ik even een middagje naar gaan zoeken). bedankt voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.