schragen zelf maken

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
168
7
goeie morgen iedereen,

wie van jullie heeft er al eens zelf schragen gemaakt?
waar let je dat op? verstelbaar in hoogte? opklapbaar?

Groetjes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.477
Opklapbaar is wel fijn. Ik had vroeger een paar ikea beukenhouten schragen. Die waren ook nog in hoogte verstelbaar. Maar doordat ze niet compacter te maken waren, stonden ze altijd in de weg. In de praktijk bleek, dat ik de hoogte nooit verstelde. Ben over gegaan op metalen metselschragen en de ikea schragen zijn kachelhout geworden. Ik heb 12 metselschragen en die nemen minder ruimte in, dan die 2 van de ikea.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.502
796
Moordrecht
Ligt er ook een beetje hoeveel ruimte je hebt en wat je eisen zijn. opklapbaar is idd wel fijn en voor mij ook in hoogte verstelbaar. Ik ben een lang end en heb mijn Stanley schragen eigenlijk altijd op de hoogste stand staan, je zou er dus ook voor kunnen kiezen om ze zo hoog te maken als je ze zelf wil hebben

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
366
153
Opklapbaar is voor mij een must. In hoogte verstelbaar is handig. Vooral bij schilderen wil ik de onderdelen wat hoger hebben. Maar een zelfbouw schraag die zowel inklapbaar als ook in hoogte te verstellen is, is moeilijk zelf te maken. Dus heb ik het in hoogte verstellen opgegeven.

Of iemend moet een mooi ontwerp weten ?

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
416
39
Enkhuizen
Opvouwbaar is veel makkelijker vind ik.
Neemt niet zo veel ruimte in als je ze niet gebruikt

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
562
886
48
Breda
Voor mij maar één ding belangrijk en dat is dat ze stevig zijn.
Heb regelmatig dikke eiken balken erop liggen en wil niet dat alles omdonderd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.477
Dikke eiken balken is een rekbaar begrip. De een vindt een balk van 100 kg al heel wat en een ander denkt dat je het over 2000 kg hebt.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.543
1.151
Omgeving Leiden
Tja, wat wil je er mee gaan doen? Daar heb je vast wel een idee bij.
Ik maakte vaak een opstelling met schragen, balken en underlaymentplaten om werkstukken te zagen, verven of te monteren.

Later heb ik twee inklapbare tafeltjes gemaakt van 90 cm hoog. Die gebruik ik vaak. Soms één, soms twee naast elkaar voor meer werkoppevlak, of uit elkaar zodat ik over de twee tafeltjes weer balken kan leggen.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
887
242
Twello
ik heb die van Paul Sellers gemaakt en ze zijn niet inklapbaar, oerdegelijk/-sterk/-lelijk (want resthout), staan altijd buiten (want binnen geen ruimte) en staan nu tijdelijk bij de bijenstand om tijdens het kijken de boel op te zetten.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
75
31
Hier soms daar
Mijn voorkeur gaat uit naar zo iets.
Makkelijk te maken en heeft nu duurzaam te zijn het zelfde kanaal heeft ook een variant met plaatmateriaal.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
186
62
Ik heb ooit deze gebouwd omdat ik wat zwaarder werk moest uitvoeren, daarbij vind ik het fijn als mijn schragen zwaar zijn zodat ze niet zo snel verplaatsen als ik aan het werk ben. Ze zijn zwaar, kunnen een hele hoop gewicht aan en zijn stapelbaar, waardoor ze bij niet gebruiken niet zoveel vloeroppervlak innemen.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en Henk H

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Ik heb schragen gemaakt n.a.v. de pagina's van Paul Sellers: Tag: Building a Saw Horse
Ze zijn echt enorm robuust, maar kan ze niet stapelen onder de werkbank (waar ze normaal staan), dus daar staan ze naast elkaar inmekaar geschoven (onduidelijk?).
Opvouwbaar of smal, zoals die Japanse of Krenov-style lijkt me als je weinig plek hebt handiger. Aan de andere kant heb ik op die van mij al veel (zwaarder) hout gezaagd, en dan is stabiliteit heel fijn. Op het pleintje voor m'n huis hebben we ieder jaar een kerstboom van ~5m hoog staan, die gaat ook altijd eerst op de schragen om de lichtjes voor bovenin erin te doen en de onderkant op maat te zagen. Dat zou ik met ielere ontwerpen niet durven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.