Schraapstaal

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik wil een schraapstaal aanschaffen. Op zich een simpele vraag want zo ingewikkeld zijn die dingen niet. Echter ik twijfel een beetje of ik alleen rechthoekige aan moet schaffen of dat de ronde vormen nog handig zijn? Die laatste lijken me alleen lastig aan te zetten voro iemand zonder ervaring met schraapstalen.
 

Bijlagen

  • schraapstalen.png
    schraapstalen.png
    137,9 KB · Weergaven: 16

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik adviseer ronde schraapstalen pas te kopen als je daadwerkelijk een toepassing hebt. Schraapstalen zijn uitermate nuttig, ze vergen wel enige praktijk. Je kan ze zelf maken uit een oud zaagblad.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik adviseer ronde schraapstalen pas te kopen als je daadwerkelijk een toepassing hebt. Schraapstalen zijn uitermate nuttig, ze vergen wel enige praktijk. Je kan ze zelf maken uit een oud zaagblad.
Zoiets vermoedde ik al dus dan ga ik gewoon voor de rechthoekige.
Zo duur zijn ze niet en ik heb ook geen slijper of iets dergelijks om ze zelf te maken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor een deel is het waar dat de rechthoekige meestal genoeg zijn..... maar schrapers met een (beperkte) ronding zijn ook erg nuttig. Eigenlijk is de rechthoekige gewoon het gevolg van het feit dat ze makkelijker te maken zijn, niet zozeer dat deze vorm nu persé het beste is.

Als je voor een rechthoekige gaat kies er dan 1 die niet te dik is, anders moet je wel erg veel druk zetten om 'n te buigen. Ik ben zelf redelijk tevreden over die van Bahco.

Dit is ook wel een aardig voorbeeld, gemaakt op basis van hoe ze er in een ver verleden vooral uitzagen:

En ik heb zo'n crucible ding gebruikt en het maakt inderdaad toch wel een verschil. Met een slijper natuurlijk ook wel eenvoudig zelf te maken. Maar als je die niet hebt zal het waarschijnlijk rechthoekig worden :).

Exotische vormen als een gooseneck ga je normaal niet snel gebruiken.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik heb inderdaad ook altijd geleerd een rechthoekige iets te buigen door de greep. Koop er meteen een driehoekig aanzetstaal bij om hem te kunnen blijven zetten.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Ik wil een schraapstaal aanschaffen. Op zich een simpele vraag want zo ingewikkeld zijn die dingen niet. Echter ik twijfel een beetje of ik alleen rechthoekige aan moet schaffen of dat de ronde vormen nog handig zijn? Die laatste lijken me alleen lastig aan te zetten voro iemand zonder ervaring met schraapstalen.
Ik zat met hetzelfde dilemma. Mijn advies: koop twee rechthoekige, 0.4 en 0.8 mm dik, 100-150 mm breedte, van eender welk merk. De 0.8 mm voor het normale werk, de 0.4 mm voor het fijne werk. Daar kan je de komende jaren mee uit de voeten.

Ik heb destijds een rechthoekige Faithfull gekocht (150 mm, 0.8 mm dik) omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Uiteindelijk heeft die me toch al menig keer gered.
Volgens mij maakt het merk weinig uit, de grootte en dikte zijn belangrijker. Ik zou niet kleiner dan 100 mm willen, dat houdt niet lekker vast. Qua dikte merk ik dat 0.8 mm meestal goed werkt, maar voor fijn werkt kost het teveel kracht om te buigen. Daarom heb ik nu een 0.4 mm erbij gekocht.

Ik slijp ze overigens gewoon met een platte vijl en een oude schroevendraaier als aanzetstaal.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Ik dacht als aanzetstaal zo een slijpstok voor keukenmessen (echte naam ontgaat me) te gebruiken. Iemand ervaring of een mening over?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik dacht als aanzetstaal zo een slijpstok voor keukenmessen (echte naam ontgaat me) te gebruiken. Iemand ervaring of een mening over?
Nee, dat is niet de juiste.
Zo’n staal voor keukenmessen is niet glad en slijpt. Dat wil je juist niet bij een schraapstaal. Daarvan moet je het staal vervormen en zo een braam geven.
Je hebt een glad aanzetstaal nodig (rond of afgerond driehoekig). Ik heb zelf deze van Narex; sommigen gebruiken ook een oude schroevendraaier maar die zijn eigenlijk te zacht qua staal.

Ik heb zelf altijd ruzie met schraapstalen. Ik krijg er kramp van in m’n vingers.
Daarom heb ik laatst een schraapschaaf (Axminster no 80) gekocht; na wat oefenen werk dat voor mij beter.
Voordeel is ook dat je die slijpt als een bijtel en dan een paar keer licht met het aanzetstaal erover en je hebt een mooie braam.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik gebruik de arend of een onbewerkt stukje van een vijl.Eventueel kan je ook een vijl glad slijpen.
Belangrijk is een goede voorbereiding voordat je de braam trekt. Eerst het schraapstaal vlak vijlen met een zoetvijl. Volgende stap is afwetten (ik ga tot 3000). Afwetten zowel op de smalle als de brede kant. De brede kant moet afgewet worden om resterende bramen te verwijderen. Het trekken van de braam vraagt wat oefening. Zeker in het begin zal het niet altijd van de eerste keer goed zijn. Eventueel kan je bij het trekken van de braam het schraapstaal licht oliën. Dan glijdt het beter. Ik gebruik daarvoor camila olie, maar een druppel tungolie, was of andere afwerking kan uiteraard ook. Na trekken braam even afvegen met een doekje. Geen minerale olie of afgeleiden gebruiken (zoals WD40), tenzij je het schraapstaal terug ontvet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Men maakte vaak dden aanzetstaal van een versleten driehoeksvijl of een zagenvijl. Gewoon de gladslijpen en gebruiken. De arend van een vijl is niet gehard en eigenlijk niet geschikt om vlot bramen te trekken. Blijkbaar lukt het, maar iets harder werkt beter.


groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik gebruik er vaak het gladde gedeelte van een spiraalboor voor, die zijn glad en de oppervlakte is behoorlijk hard.
Zo'n tonvormig schraapstaal is wel een goed idee, ik heb nu zo'n rechthoekige van Kirschen en Stanley, maar dan moet je wel opletten dat je geen dikke groef trekt met de hoeken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik gebruik er vaak het gladde gedeelte van een spiraalboor voor, die zijn glad en de oppervlakte is behoorlijk hard.
Zo'n tonvormig schraapstaal is wel een goed idee, ik heb nu zo'n rechthoekige van Kirschen en Stanley, maar dan moet je wel opletten dat je geen dikke groef trekt met de hoeken.
Groeven trekken me de hoeken kan je voorkomen door de hoeken af te ronden. Maar dan heb je wel nog een schraapstaal nodig met scherpe hoeken als je tegen een randje moet aanwerken. Gelukkig kost een schraapstaal niet veel. Ik heb ooit dit gekocht:Japanischer Ziehklingenstahl, Stärke 0,7 mm | Ziehklingen | Dictum
Dan kan je even experimenteren!
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Doe ik ook steeds: de twee hoeken afronden van aan 1 lange zijde is een goede praktijk en kan onheil voorkomen. Ik trek de braam meteen ook over de afgeronde hoeken.

De andere lange zijde laat ik met scherpe hoeken of ik rond er slechts één hoek af.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Nee, dat is niet de juiste.
Zo’n staal voor keukenmessen is niet glad en slijpt. Dat wil je juist niet bij een schraapstaal. Daarvan moet je het staal vervormen en zo een braam geven.
Je hebt een glad aanzetstaal nodig (rond of afgerond driehoekig). Ik heb zelf deze van Narex; sommigen gebruiken ook een oude schroevendraaier maar die zijn eigenlijk te zacht qua staal.

Ik heb zelf altijd ruzie met schraapstalen. Ik krijg er kramp van in m’n vingers.
Daarom heb ik laatst een schraapschaaf (Axminster no 80) gekocht; na wat oefenen werk dat voor mij beter.
Voordeel is ook dat je die slijpt als een bijtel en dan een paar keer licht met het aanzetstaal erover en je hebt een mooie braam.
Met een aanzetstaal slijp je overigens niet, je corrigeert de braam alleen
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.