Schoonmoeders en dierbare meubels

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
afgelopen zomervakantie 2 weken weg geweest en mijn schoonmoeder zou voor ons de planten water geven. één van die planten staat op mijn zelf gemaakte sidetable (http://www.guidokauer.nl/sidetable).

de pot was lichtelijk poreus van onderen en mijn vriendin (die de groene vingers heeft bij ons) zorgt altijd dat de plant goed is uitgelekt voordat hij terug in de pot gaat. mijn schoonmoeder had hier geen idee van en heeft de volle keramieke pot met poreuze onderkant op mijn sidetable laten staan met een flinke hoeveelheid water erin.

gevolg: schimmel vlek onder de pot en in het hout (niet op ... maar echt in). wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken? ik dacht het hele blad te schrapen en opnieuw af te werken met was en olie (hopelijk ga ik niet door mijn bies heen als ik de schimmel uit het hout probeer te schrapen). of is er een mooi goedje (onthardingswater of zo) wat ik beter kan gebruiken om dit te fixen?
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Misschien heeft je schoonmoeder een paar tena-lady's over om er op te plakken.... ;)

Maar even zonder gekheid, dat is inderdaad vervelend...

i.i.g. goed laten drogen (in vochtabsorberend materiaal, rijst?) voordat je het hout verder gaat bewerken....

Veel succes!
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Beste Guido,

Ik zou oppassen met ontweringswater. Esdoorn verkleurt rose met dit spul. (Het is in feite oxaalzuur!)
Wat je kunt proberen is eventuele verkleuringen er uit te bleken met H2O2 30 %. Dit is een blaartrekkend middel dus pas op met huid, ogen en kleding! Als je dit toepast moet je het hele blad bleken en heb je een extra probleem met de contrasterende bies. Die moet je mee bleken.
Bij een massief blad en een bies van voldoende dikte zou ik kiezen voor de bandschuurmachine. Gewoon zoveel er af schuren tot dat de vlek weg is.

Groet Tjalling Mulder
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
tjalling zei:
Beste Guido,

Ik zou oppassen met ontweringswater. Esdoorn verkleurt rose met dit spul. (Het is in feite oxaalzuur!)
Wat je kunt proberen is eventuele verkleuringen er uit te bleken met H2O2 30 %. Dit is een blaartrekkend middel dus pas op met huid, ogen en kleding! Als je dit toepast moet je het hele blad bleken en heb je een extra probleem met de contrasterende bies. Die moet je mee bleken.
Bij een massief blad en een bies van voldoende dikte zou ik kiezen voor de bandschuurmachine. Gewoon zoveel er af schuren tot dat de vlek weg is.

Groet Tjalling Mulder
bedankt voor je advies. Ik zal eerst proberen met mijn schraapstaal de vlek weg te halen.
 

splinter

Nieuw lid
4 mrt 2008
8
0
Guido, in de american woodworker van okt/nov 2009 staat er een artikel over dit probleem.

Hier wordt overigens wel gebruik gemaakt van oxaalzuur.
Marc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.