Twee jaar geleden heb ik een schoolbord gemaakt. Zie: schoolbord.

Deze heeft ruim een jaar in de keuken gestaan waar elke week het weekmenu op geschreven werd.
Maar op een dag, toen het raam open stond, waaide het zomaar op de grond.
Het bord lag in duizend stukjes!
(Nou ja, vijf stukken).

Dit was de aanleiding voor een nieuw project: een schildersezel!
Ik had nog een plank noten liggen (van de bekende Zwolse houthandel), met een grote knoest er in.
Hier heb ik wat latten van gezaagd, en het stuk met de knoest wordt de bodem.

Als eerste heb ik het bordje weer gemaakt. De eerste keer had ik de hoeken gelijmd met behulp van tape. Maar nu dacht ik dat het beter was om het met een bandklem te doen.
En dit was ook een mooi excuus om deze te kunnen kopen!!

Voor de ezel ben ik begonnen met een schuine sleuf in de bodem. Hier rust het schoolbord in.

Om het schuin te kunnen schaven heb ik een schuine kant aan een latje geschaafd en deze als mal gebruikt.
Daarna het driepotige frame.
Eerst de achterpoten. Ik wilde de hele ezel een antiek uiterlijk geven door alle hoeken af te schuinen.
Na het aftekenen heb ik met de beitel en het haalmes de lange hoeken afgeschuind.

De achterpoten zijn klaar:

Nu de lange voorpoot.
Daar zit een kommetje in waar de achterpoten in haken.

Daarna kon ik de pen aan deze poot maken.

Deze heeft ruim een jaar in de keuken gestaan waar elke week het weekmenu op geschreven werd.
Maar op een dag, toen het raam open stond, waaide het zomaar op de grond.
Het bord lag in duizend stukjes!

Dit was de aanleiding voor een nieuw project: een schildersezel!
Ik had nog een plank noten liggen (van de bekende Zwolse houthandel), met een grote knoest er in.
Hier heb ik wat latten van gezaagd, en het stuk met de knoest wordt de bodem.

Als eerste heb ik het bordje weer gemaakt. De eerste keer had ik de hoeken gelijmd met behulp van tape. Maar nu dacht ik dat het beter was om het met een bandklem te doen.
En dit was ook een mooi excuus om deze te kunnen kopen!!

Voor de ezel ben ik begonnen met een schuine sleuf in de bodem. Hier rust het schoolbord in.

Om het schuin te kunnen schaven heb ik een schuine kant aan een latje geschaafd en deze als mal gebruikt.
Daarna het driepotige frame.
Eerst de achterpoten. Ik wilde de hele ezel een antiek uiterlijk geven door alle hoeken af te schuinen.
Na het aftekenen heb ik met de beitel en het haalmes de lange hoeken afgeschuind.

De achterpoten zijn klaar:

Nu de lange voorpoot.
Daar zit een kommetje in waar de achterpoten in haken.

Daarna kon ik de pen aan deze poot maken.