schommelpaard maken van welk hout

houtwormpie

Nieuw lid
4 jun 2021
13
1
nederland
Hallo hier houtwormpie,

We hebben vernomen dat we oma en opa worden en dat vraagt natuurlijk weer om een persoonlijk tintje.
Er is ook al een werktekening van hoe het gemaakt dient te worden.

paard.PNG

Nu is dit ook al voorbij gekomen in enkele gesprekken o.a. van Tjeerd.
De vraag is van welk hout zouden jullie het maken?

Het kan van alles gemaakt worden en is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ook kijkende naar de kosten natuurlijk.
Zelf dacht ik aan:
schommeldeel van beuken en de rest van timmerpanelen vuren en uitzagen

Mochten jullie andere en goede aanbevelingen hebben sta ik er zeker voor open

alvast dank

groet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom op dit forum

de dikte van de stukken bepaalt mee welk hout je kan gebruiken
daarbij gaat het vooral over de keuze tussen massief en plaat
plaat is bij gelijke dikte steviger, maar moeilijker af te werken
zeker de kopse kanten
mooi glad schuren + goed lakken om splinters in de kinderhandjes te vermijden

hoe ga je de kleurkontrasten bereiken ?
verven of anderskleurige houtsoorten gebruiken ?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Hangt inderdaad mede af van de afwerking die je kiest. Als je het hobbelpaard helemaal schildert, kun je hem ook heel goed uit mdf maken. Ik heb dat (vele) jaren geleden toen mijn mannen nog klein waren ook gedaan. Ze hebben veel plezier van dat paard gehad.
 

houtwormpie

Nieuw lid
4 jun 2021
13
1
nederland
Het is de bedoeling om het blank te laten indien niet anders kan verven.
De contrast effecten hoop ik te bereiken door triplex toe te passen en in te kleuren met beits.
Er zijn delen bij die 19 mm dik zijn maar ook 38 zoals de poten en body van het paard.

Om bv 1 poot te maken zijn 2 stukken benodigd van 400 x 200 x 19 die verlijmd worden met pu lijm of 1 stuk van 400 x 200 x 38

Multiplex
Door toepassen van multiplex zou ik de dikte kunnen verlijmen tot 38 en daarna verder verwerken.
Afwerking wordt dan een uitdaging door de eventuele splinter effecten en gladde afwerking.
Goede sterkte

MDF
Weet niet of dit genoeg sterk is om hier een schommelpaard van te maken, maar volgens EdP zou het mogelijk kunnen zijn. De afwerking wordt dan schilderen.

Timmerpanelen
Sterk en de nerf is goed zichtbaar waardoor een goede afwerking ten goede komt.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Let bij werken met volhout wel op de richting van de nerf, je wil op de smalle stukken niet te veel nerf in de dwarsrichting hebben, dit zorgt voor zwake plekken. Hoewel dit natuurlijk ook afhangt van hoe dik je stuk is natuurlijk.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Beuken is een goede keuze voor een hobbelpaard. Als je het echt luxe wil, kan je voor de donkere delen kiezen voor notenhout. Dan krijg je echt een mooi contrast qua kleuren. Mooie messing schroeven gebruiken, en je hebt een stermerrie!
 

houtwormpie

Nieuw lid
4 jun 2021
13
1
nederland
Dank voor de tips
Ga het weekend benutten om een materiaalstaat te maken en kijken waar ik hout kan bestellen / kopen voor de toekomstige cowboy / cowgirl.

Zal jullie op de hoogte houden van het traject.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
De contrast effecten hoop ik te bereiken door triplex toe te passen en in te kleuren met beits.
je kan mpx van <> kleuren nemen
los van de kleine hoeveelheden waarin je het kan vinden

Beuken is een goede keuze voor een hobbelpaard. Als je het echt luxe wil, kan je voor de donkere delen kiezen voor notenhout.
massief hout blijft het mooiste
Let bij werken met volhout wel op de richting van de nerf
goeie tip
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.