Schommel met slechts 1 been

Woody12

Nieuw lid
11 mrt 2021
2
4
Belgie
Beste leden,

Een familie lid van me wilt een schommel en hiervoor had ze graag de balk gerecupereerd die volgens haar heel stevig in de grond steekt (lekker vaag ik weet het). Het is er 1 van 8.5 x 8.5 cm en slechts 140 cm boven het maaiveld de diepte onbekend. Is het mogelijk om deze balk in hoogte te verlengen tot de benodigde hoogte voor een schommel (250a 300cm?). En hierop dan horizontaal een balk van 8.5 x 8.5cm (250cm lang) om dan de schommel aan te hangen? Mij lijkt dit naar stabiliteit een onmogelijke opdracht? Of zien hebben jullie andere opties of andere menningen rekening houdende dat ze die balk die er nu zit echt wilt recupereren..

Alvast bedankt voor jullie know how te delen..
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Begrijp ik het goed? Het plan is om een 'echt heel stevige' paal te verlengen, en vervolgens leg je daar een andere balk bovenop en dat is het? Verder nergens aan vast?

Ik zou zeggen dat het de wind van vandaag niet eens zou overleven, laat staan iemand die schommelt.

Weg met die paal, 2 mooie A-frames maken die je een flink eind de grond in zet in een flinke laag beton, balk er op en veel schommelplezier! (je kunt 1 A-frame ook vervangen door een muur van het huis, indien gewenst. Dat staat over het algemeen ook 'heel stevig')
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Nou, je leest het. Het is niet zo'n goed idee.
Het ziet er wel leuk uit natuurlijk, maar zo'n constructie klapt al in elkaar als er iemand op de schommel gaat zitten.
Dus niet doen en voor de A frames gaan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is er 1 van 8.5 x 8.5 cm en slechts 140 cm boven het maaiveld de diepte onbekend. Is het mogelijk om deze balk in hoogte te verlengen tot de benodigde hoogte voor een schommel (250a 300cm?). En hierop dan horizontaal een balk van 8.5 x 8.5cm (250cm lang) om dan de schommel aan te hangen?
2 A's met een horizontale er tussen is het beste ontwerp
een balk verlengen, en op die verlenging in alle richtingen krachten laten komen, is een bij voorbaat mislukte uitvoering
van waar komt het idee om die 140 cm als basis te nemen ?
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Een gelijklopende discussie gehad in de familie: zo'n éénpaalschommel is toch zooo mooi, maar stevig is het echt niet.
en 85x85mm is ook gewoon veel te klein.

Ik heb toen als argumentatie een simpele krachtberekening gebruikt:

persoon 100kg (ah ja, want papa wil ook wel eens schommelen)
hoogte 3m
hoek schommel/bovenste balk 45° (dat is misschien zelfs weinig maar het rekent gemakkelijk)

(100kgx3)/2 = 150kg kracht op de paal onderaan.

en je weet in dit geval niet hoe diep de paal zit.


Maar ik denk dat het al duidelijk was dat het geen goed idee is.

Oh ja, en wie wil er een galg in z'n tuin ? :)

Kris
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Doen hebben we straks weer een leuk filmpje op YT

als het perse op die manier uitgevoerd moet worden ga je in de richting van vierkant 150 en meter of 2-3 in de grond het deel in de grond heeft vleugels nodig om te voorkomen dat de paal scheef zakt of verdraaid.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Gezien je eisen denk ik eerder aan een staalconstructie stevig verankerd in beton....:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.