Schommel in Douglas

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Omdat we nog niet genoeg in de tuin hebben staan voor de kinderen om mee te spelen, ben ik aan het kijken of ik een fatsoenlijke twee persoons schommel kwijt kan.

Je hebt twee keuzes, een standaard A frame of twee enkele staanders met een balk bovenlangs.
Het A frame zou ik in 100x100 willen uitvoeren, is net wat robuuster dan de standaard 90x90, met 2700mm als hoh afstand.

De andere variant zou ik opbouwen uit balken van 150x150x4000 en 150x150x2700. En daar begint voor mij de uitdaging, want die wegen 60 kg en 40 kg en ik moet alles waarschijnlijk in mijn eentje gaan doen. De A-frame variant is 30% lichter qua balk maten en ook zijn de stukken beter te hanteren.
Heeft iemand dit al een keer in zijn eentje gedaan? of ben ik te optimistisch dat ik alles een beetje fatsoenlijk gebouwd krijg?

Als ik kijk naar de maatvoering, weet ik wel hoe ik alles redelijk netjes geplaatst zou moeten krijgen, of dat lukt ik vers 2.

Heel benieuwd of ik niet teveel hooi op mijn vork wil nemen:)
 

Bijlagen

  • schommel_opties.pdf
    218,7 KB · Weergaven: 55

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
In onze tuin staat de variant met twee palen van 4000mm en de dwars balk. Ik heb deze in mijn eentje geplaatst, eerste de twee staanders op de juiste afstand en dan de dwarsbalk erop. Ik denk dat ik alleen hulp heb gehad om de bovenste balk op de staanders te krijgen, maar nu ik er over denk had ik dat ook alleen kunnen doen. (Met een paar sjorbanden twee balkje vastzetten, dwarsbalk schuin er tussen en tillen maar)
Zorg er wel voor de je van te voren de dwarsbalk en de standers voorbereid zodat de bv tellerkop schroeven er, van bovenaf, in kunnen, dat je dat niet op 3 meter moet regelen.

Het A frame is makkelijker, maar kost meer ruimte en ik vind het minder mooi.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Van een pinterest voorbeeld heb ik nu dit uitgewerkt. Alles opgebouwd met 100x100mm balken. De dwarsbalk bouw ik op uit een dubbele 100x100 tot 100x200.
Bij 2700mm overspanning in geimpregneerd grenen zie ik schommels met een 90x90mm balk die 2x50 kg kunnen dragen.
Een 100x200 van 3000mm gaat ook wel voldoen.

De balken zijn makkelijker te hanteren en ik heb toch de strakkere optie met een enkele staander.
alternatief.JPG
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een update. De 100x100 palen waren niet op voorraad, dus overgestapt op 120x120 voor de staanders.
Met een lengte van 4m waren deze nog net te tillen. Ik heb ze ingekort tot 3,5m en 80cm ingegraven met beton.
Volgende uitdaging is om de 100x100 balken op 2,5m hoogte te krijgen zonder hulp:) Maar met een paar lijmklemmen en wat reststukken hout kom je een eind.
Ik vraag me wel af of ik een schoor inbouw zodat niet alle stijfheid uit de verbindingen met schroeven en draadeinden hoeft te komen. Tips?

schommel 02.jpgschommel 01.jpg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zo is de schommel geworden. Komt nog een tweede schoor in, vond mijn vrouw mooier. Maar vanochtend de mandschommel in elkaar gezet en gemonteerd.


schommel 04.jpegschommel 01.jpg
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dat is een leuke schommel geworden. Ik kreeg onlangs de vraag om een zelfde soort schommel te maken. Heb daar een paar vraagjes over en hoop dat je voor wat opheldering kan zorgen.
Hoe heb je de poten in het beton gezet? Volledig Inc onderkant of de onderkant toch "open" op de aarde? En hoe groot was de diameter van gaten en hoe diep?
En waarmee heb je de palen behandeld tegen het vocht en rotten (wat is dat zwarte spul?)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
die inkorting is spijtig
hoe hoger de schommels ophangen, hoe vloeiender en langer je schommelt

De maten zijn in eerste instantie gedicteerd door de omgeving. De kleinste afstand tussen boom en punt van het terras achter is 5,5m. Een hoogte van 2,6m is daarmee wel de bovengrens van de hoogte.
Alles eerst eerst op 2,6m, maar toen lukte het onze oudste niet om op het zitje te komen. Standaard schommelzitjes gaan namelijk maar tot 2,4 hoogte.
Dus alles 20cm naar beneden gebracht, met de mogelijkheid om alles weer op 2,6m hoogte te krijgen mocht dat nodig zijn.
Los van de beperkingen van de omgeving, was een maat zwaarder geen optie. Te zwaar, te veel werk om alles gesteld te krijgen, etc.
In de breedte is de schommel heel stabiel, in de lengte richting kun je hem aardig laten resoneren maar vooralsnog heb ik daarvan bij het schommelen van de kinderen niets kunnen zien. Als ze hem met 90x90 balken / palen verkopen, dan is het zo zeker goed.

Vanavond de 2e schoor geplaatst en de laatste streng tuinverlichting vastgezet totdat ik nette clips heb gevonden die niet gaan roesten zoals nu gebeurt.
Wel een half uur lopen knoeien met de 2e schoor voordat ik me bedacht dat ik een bandschuurmachine heb staan. 5 minuten later klemde de boel niet meer……

De oudste vroeg elke dag naar haar grote meiden schommel, mijn vrouw is blij met de mogelijkheden om in de tuin te kunnen spelen, dus missie geslaagd.
WhatsApp Image 2023-05-05 at 21.31.41.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dat is een leuke schommel geworden. Ik kreeg onlangs de vraag om een zelfde soort schommel te maken. Heb daar een paar vraagjes over en hoop dat je voor wat opheldering kan zorgen.
Hoe heb je de poten in het beton gezet? Volledig Inc onderkant of de onderkant toch "open" op de aarde? En hoe groot was de diameter van gaten en hoe diep?
En waarmee heb je de palen behandeld tegen het vocht en rotten (wat is dat zwarte spul?)
Ik heb de gaten 90cm diep gegraven met bats en grondboor. Onze tuin is vooral klei maar gelukkig stond het grondwater heel laag, dus onder de 90cm.
Met een avegaar kun je misschien dieper maar ik weet niet of je daarmee een groot genoeg gat krijgt om lekker te vullen.

- De poten zijn over de eerste 120cm in twee lagen rubberseal gezet, inclusief de kopzijde. Achteraf 15-20cm teveel:)
- De gaten heb ik bewust niet heel groot gemaakt omdat je toch niet makkelijk op 80-90cm diepte komt;
- onderin het gat een laag stabilise en een stuk opsluitband waar de paal op staat.
- ik heb de laag onderin met de paal eerste een paar keer goed verdicht voordat ik de boel er in zette
- het gat was denk ik 300x400mm, onderin heb ik het bewust wat "breder" gemaakt, zodat het naar boven toe iets taps toeloopt.
- de 400mm is in de richting van de beweging van de schommel
- in elk gat zijn twee zakken snelbeton gegaan, met de resten van de opsluitbanden
- de poten zitten dus compleet in de beton opgesloten

Ik ben ook "instructies" tegen gekomen dat je 4 zakken beton per poot zou moeten gebruiken, maar 100kg beton extra voegt volgens mij niets toe. De meeste uitkomende grond heb ik gelijk in de kruiwagen geschept, dus dat geeft je een idee van hoeveel uit de twee gaten is gekomen.


Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: LvdE

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Ik heb de gaten 90cm diep gegraven met bats en grondboor. Onze tuin is vooral klei maar gelukkig stond het grondwater heel laag, dus onder de 90cm.
Met een avegaar kun je misschien dieper maar ik weet niet of je daarmee een groot genoeg gat krijgt om lekker te vullen.

- De poten zijn over de eerste 120cm in twee lagen rubberseal gezet, inclusief de kopzijde. Achteraf 15-20cm teveel:)
- De gaten heb ik bewust niet heel groot gemaakt omdat je toch niet makkelijk op 80-90cm diepte komt;
- onderin het gat een laag stabilise en een stuk opsluitband waar de paal op staat.
- ik heb de laag onderin met de paal eerste een paar keer goed verdicht voordat ik de boel er in zette
- het gat was denk ik 300x400mm, onderin heb ik het bewust wat "breder" gemaakt, zodat het naar boven toe iets taps toeloopt.
- de 400mm is in de richting van de beweging van de schommel
- in elk gat zijn twee zakken snelbeton gegaan, met de resten van de opsluitbanden
- de poten zitten dus compleet in de beton opgesloten

Ik ben ook "instructies" tegen gekomen dat je 4 zakken beton per poot zou moeten gebruiken, maar 100kg beton extra voegt volgens mij niets toe. De meeste uitkomende grond heb ik gelijk in de kruiwagen geschept, dus dat geeft je een idee van hoeveel uit de twee gaten is gekomen.


Hoop dat je hier wat aan hebt.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie met gedetailleerde uitleg. Hier heb ik zeker wat aan! En zo zie je maar weer dat er goed over nagedacht is om dit zo te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.