Schijven juist gezaagde oude, dikke appelboom voor draaiwerk ruilen voor brandhout

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Een door de droogte omgevallen appelboom van geschat 150 jaar oud een beetje zielig in stukken gezaagd. Hopelijk kan er iemand mooie schalen van draaien. De eigenaar zou graag droog brandhout (eik, beuk,... geen pallet hout) in de plaats krijgen.
Omgeving Lier (Belgie). Stuur aub mailtje indien interesse. De voetbal geeft een idee van de diameter.


IMG_20181028_120245.jpg

IMG_20181028_120650.jpg
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik zie nog wel wat dikkere stukken er tussen zitten die gebruikt kunnen worden, maar inderdaad het merendeel is te dun :(
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Dat is wat ik vreesde maar het proberen waard... Ik heb maar enkele stukje kunnen redden die iets langer zijn voor snijplanken en wat lepels. Zonde ja absoluut, maar ik wist er pas vanaf na het zaagwerk het is niet in mijn tuin...
 
P

Pel

Guest
De koppen goed met verdunde lijm insmeren, want fruit hout scheurt al als je er naar kijkt.

Groet Pel.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Inderdaad ik zie nu al een scheur en moet nog klieven. Daarna zeker houtlijm op de kopse kanten. Appelhout barst snel heb ik gelezen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Naar mijn ervaring kan je het best in niet al te grote stukken klieven. Ik heb ook de indruk dat klieven beter is dan zagen, mogelijk omdat klieven de draad van het hout volgt en eventuele spanningen daardoor wegneemt. Het bruikbare hout dat er na het drogen gaan overblijven is nog prima bruikbaar voor bijvoorbeeld vogeltjes.
IMG_2140.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_2140.JPG
    IMG_2140.JPG
    87,4 KB · Weergaven: 53

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.