schietbeitel

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb gister een peugeot schietbeitel gekocht van 10mm.
vanmorgen eerst maar even geprobeerd!
Bas

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Bas. Mooie Beitel en een mooi gat gestoken. Heb jij of iemand anders enig idee overigens waar het woord "schiet"beitel vandaan komt. Ik heb het grote geluk een paar Ray Isles beitels te hebben gekregen - maar ik heb ze nog niet uigeprobeerd. ik wacht nog op de juiste gelegenheid. Jouw werkje inspireert wel. Gewoon een proefstukje?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ja dit is gewoon een proefstukje. ik weet niet waar de naam vandaan komt.
ik heb een dvd van david charlesworth waarop hij precies voor doet hoe je een gat moet steken en het valt eigenlijk best wel mee!
Bas
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
bas, beitel ziet er goed uit. Heb je veel werk gehad van vlakken van de achterkant het het slijpen? Ik bedoel, is het een harde? Dat gat ziet er strak uit, je mag van Charlesworth zeker niet een stukje van de dvd on-line zetten. Ik zou overigens best eens een cursus bij hem willen doen, lijkt me een geweldige ervaring. Zijn er forumleden die dat al gedaan hebben, of ook met het idee lopen?

dopeling, ik het nog even gezocht maar kan je ook geen antwoord geven waarom het een schietbeitel is. Zo heb je ook vermoor beitels, daar zou je vermoer van kunnen maken. Dat deed (en doe!) ik nog wel eens in mijn pogingen op houtbewerker te worden.
Ik vond nog wel een andere naam voor een schietbeitel, de kanierbeitel. Niet dat er nu een lichtje gaat branden, maar toch...
De naam stond op de site van het Twentschgenootschap over het maken van een gebinte voor een boerderij. Wel heel interessante kost om te lezen. Dat is ook een tak van houtbewerking die we nog niet op het forum gezien hebben, de houtconstructies of misschien in het Twents timberframing.
De link naar het genootschap http://www.geocities.com/twentschgenootschap/boerderij.htm de beitel komt voor onder het fijne werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.