Scheuren in glaslatten

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedenavond!

Vandaag zijn de ramen geplaatste voor mijn nieuwe werkplaats. Dit heb ik uitbesteed om achteraf geen ‘gedoe’ te hebben.

Helaas was ik bij thuiskomst niet super tevreden. De glaslatten zijn met een tacker vastgezet maar veel zijn wat ingescheurd.


Nu mijn vraag aan jullie: is dit te vullen/repareren? Of kan ik er beter nieuwe glaslatten inzetten?

Mijn idee is dat een vuller nooit in die scheuren blijft zitten en dat het daarmee altijd een zwak punt blijft. Graag jullie mening!

C97E4320-6D67-4688-8F8F-307E94F49636.jpegEB25787B-F2E5-494D-B8DD-EFF06A2536DE.jpeg93F02517-5E42-4187-A250-61D2260B8C76.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.078
395
Dat is goed waardeloos, en gewoon nog afgekit ook!

Zal ook wel geen rvs nagel zijn dan.
deze brads zijn te dik en net iets te dicht bij de hoek aangebracht.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ja ik trof het zo aan toen ik thuis kwam. Ben er ook niet blij mee. Of het RVS is weet ik helaas niet, maar het is door een glaszetter gedaan, dus ik mag hopen dat ze RVS gebruikt hebben. Wel raar, je zou toch denken dat je die scheuren zelf ook ziet als je de boel vast zet.

Uiteraard heb ik ze al even geprobeerd te bereiken maar krijg ze niet te pakken. Geloof er graag in dat het goed zal komen, maar ben vooral benieuwd of dit zonder latere problemen af te werken is, of dat ik er spijt van ga krijgen als ik dit wel probeer te repareren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
822
Omgeving Leiden
Ik denk dat het meer werk is om het te repareren dan om er nieuwe latten op te (laten) zetten. En reparatie wordt toch een beetje knoeiwerk met plamuur en zo, wat niet blijft zitten en je altijd blijft zien in het schilderwerk.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Met een beetje krachtig magneetje kun je wel 'voelen' of het rvs is of gewoon staal. RVS is (nagenoeg) niet magnetisch, en bij gewoon stalen spijkers kun je met een beetje geluk een beetje aantrekkingskracht aan je magneet voelen.
Maar, als ik hiervoor zou moeten betalen zou dat echt pas gebeuren als er nieuwe glaslatten geplaatst zouden zijn.
En niet oplossen met plamuren o.i.d.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het volledig met jullie eens. Hopelijk krijg ik ze morgen te pakken en kunnen we het oplossen. Ik laat uiteraard even weten wat de uitkomst is!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vandaag zijn de ramen geplaatste voor mijn nieuwe werkplaats
kan ik er beter nieuwe glaslatten inzetten?
Dat is goed waardeloos, en gewoon nog afgekit ook!
boel netjes opnieuw laten maken
volledig eens met de collega's
dit is knoeiwerk
dat er 1 latje splijt, kan je nog door de vingers zien
maar als het er veel zijn, dan is het er over, en had de plaatser direct het probleem moeten zien
wat er in je offerte of contract staat, weet ik niet
in vlaanderen lees je meestal dat je binnen de week met een aangetekend schrijven bezwaar moet aantekenen
effe bellen en vertellen dat je niet bepaald gelukkig bent, is een te zachte aanpak
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Gebeurt heel vaak bij hardhouten latten en een tacker. Waarom zouden de nagels rvs moeten zijn? De ruit zal eerder vervangen worden dan dat de spijker is weggeroest en een ijzeren spijker zit beter vast. Dit is normaal gesproken het werk voor de schilder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddy Wennekes

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Proberen of de glaszetter het oplost. Anders zou ik het vullen met Woodmax, je kunt wel even een tube van me lenen als het daar op uitdraait.

Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Gebeurt heel vaak bij hardhouten latten en een tacker. Waarom zouden de nagels rvs moeten zijn? De ruit zal eerder vervangen worden dan dat de spijker is weggeroest en een ijzeren spijker zit beter vast. Dit is normaal gesproken het werk voor de schilder.
Als je geen rvs gebruikt, gaat de nagel roesten, en komen er bruine puntjes door de verf heen. En een paar keer oververven helpt dan ook niet (sprak hij uit ervaring :cautious: )
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Nu ik nog eens goed naar de foto's kijk krijg ik de indruk dat in ieder geval de tacker een kwartslag gedraaid had moeten worden, dan zou de kop van de brads mogelijk tot minder splijten leiden....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je geen rvs gebruikt, gaat de nagel roesten
rvs wordt aangeraden wanneer hout met het metaal kan reageren, bv wanneer het looizuur bevat
de 'fout' kan verzacht worden door de inslag vol te stoppen, en het geheel te verven, lakken, enz
mocht ik professionele plaatser van ramen zijn, dan zou ik niet tegen de meerkost van rvs opzien
rvs is inderdaad minder sterk, maar schiet dan een bradje meer
bestaan er in nl nationale normen voor (het plaatsen van) glaslatten ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Als de nagels gaan roesten, zou ik een andere schilder zoeken. Je schildert normaal gesproken voor de nagel gaat roesten. In hardhout vullen met epoxy plamuur en over schilderen. Als de gaatjes gevuld en geschuurd zijn, is de ruitenkit hard genoeg voor de eerste laag verf.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Laat die schilder nou mezelf zijn geweest :censored:

Nu weet ik wel beter, en gebruik rvs. Dan is het probleem zowiezo getackelt.

Maar ik denk dat Fons ook een goed punt heeft. Het lijkt er inderdaad op dat de kop van de nagel de scheur mede heeft veroorzaakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
In de praktijk worden de glaslatten door de kozijnenboer met het kozijn meegeleverd. De glaszetter zet de ruit en knalt de latten vast en kit het geheel af. Als een lat wat splijt is dat jammer, maar hij gaat echt de lat niet meer weghalen. Zoals ik al aangaf is de rest voor de schilder. Even een paar likjes Bolivia 2k epoxy en je ziet er niets meer van. Het is niets speciaals en ook niets om je druk over te maken. En een goed afgewerkte ijzeren nagel is geen enkel probleem.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemorgen allen!

Zojuist even gesproken met de glaszetter. Hij is naast glaszetter ook schilder. Heeft ons huis ook gedaan buitenom vorig jaar, naar alle tevredenheid. Daarin neem ik hem wel serieus en neem ik aan wat hij me zegt.

Hij geeft aan dat dit vaak gebeurd, maar dat dit nog nooit voor problemen heeft gezorgd. Hij zegt de schilder plamuurt dit af met een 2k vuller, zet alles nog een keer goed in de grondverf en lakt de boel af. Ik citeer: “erewoord, daar zie je niets meer van terug!”

Ze hebben overigens gewoon RVS nagels gebruikt. Ik geloof graag dat hij weet waar hij over praat. Ik ga het op deze manier proberen en het resultaat plaats ik hier uiteraard even, zodat anderen hier in de toekomst wellicht ook wat aan hebben!
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.078
395
Gewoon staal roest ook onder een laag verf
tegenwoordig sneller als vroeger omdat de verfsystemen van vandaag de dag juist ademend zijn.
verder gaat die nagel door de aansluiting naar het kozijn die is niet altijd helemaal dicht

Vraag maar eens aan de schilder wat hij hier echt van vind en hoelang hij garandeert dat het heel blijft op deze manier.
los van het feit dat hij het voorlopig zal verbergen met wat houtrotvuller (liever geen plamuur want dat neemt vocht op ook de 2k variant) als hij het zo aangeboden krijgt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.