Scheppach vandiktebank neemt hap uit hout

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Ik heb een Scheppach Kombi HM2 en op zich werkt de machine eigenlijk altijd zonder problemen al is echt nauwkeurig werken nog best wel lastig. Een groter probleem dat ik ondervind is dat bij het vandikte schaven de Scheppach vlak voor het hout de machine verlaat er een extra diepe hap uit neemt. Dat betekent dat ik altijd rekening moet houden met 10 tot 15 centimeter extra lengte en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Weten jullie wat ik eraan moet doen? Is het de tweede geleidewals die misschien te slap staat afgesteld? Is er anders ergens een handleiding te vinden of YouTube-filmpje waar uit blijkt hoe je een en ander moet afstellen? Ik hoor het graag en dank voor jullie steun! Groet, Menno
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Dat fenomeen heet snipe en er is genoeg over te vinden. Het wordt veroorzaakt doordat het laatste stukje niet meer naar beneden wordt gedrukt door de aanvoerrol. Ik weet niet of je de tweede wals strakker kan zetten, maar het hout met de hand opvangen, helpt ook. Of inderdaad rekening houden met extra lengte. Of er een stukje aanlijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.607
1.820
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn vorige VVD had hier ook last van. Je moet het uitstekende uiteinde van het hout een stukje naar boven trekken zodra hij de 2e aanvoerrol verlaat, zodat het laatste stukje hout in de machine dus naar beneden gedrukt word. Hoeveel je moet trekken is aanvoelen maar dat heb je snel genoeg door. Dit geld overigens voor veel VVD's óók voor het invoeren van hout, dus even schuin naar beneden steken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Dat is inderdaad snipe. Zoek daar hier op het forum maar eens naar.

Ik heb laatst in een ander topic iets geschreven hierover, zie hier.
Het beste is om je uitvoertafel te verlengen, dat kan met een rolbok of kastje oid op de juiste hoogte, maar ik heb ook al eens bij iemand gezien die een lange betonplex plank (= lekker glad) bovenop de ondertafel had gemaakt. Het is puur een kwestie van voorkomen dat het hout te snel zakt nadat het uit de machine komt (en dus de achterkant omhoog drukt, tegen de messen aan).
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
De uitvoer tafel verlengen op een Kombi HM2 is volgens mij erg lastig. Ik heb ongeveer dezelfde namelijk een oude EB HC 260. Als je de hoogte van de vandikte verstelt draai je de onderkant omhoog. Je moet dus steeds je bok bijstellen. En dat is niet te doen. Want dat moet je wel precies doen, anders helpt het niet.
Ik ken mijn machine zo goed dat ik met de invoer en de uitvoer de plank iets omhoog trek zoals hierboven al beschreven. De snipe is dan zo goed als verdwenen. Alleen las ik niet oplet of sta te kletsen gaat het nog wel eens mis.
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Dat fenomeen heet snipe en er is genoeg over te vinden. Het wordt veroorzaakt doordat het laatste stukje niet meer naar beneden wordt gedrukt door de aanvoerrol. Ik weet niet of je de tweede wals strakker kan zetten, maar het hout met de hand opvangen, helpt ook. Of inderdaad rekening houden met extra lengte. Of er een stukje aanlijmen.
Dank voor je reactie!
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Mijn vorige VVD had hier ook last van. Je moet het uitstekende uiteinde van het hout een stukje naar boven trekken zodra hij de 2e aanvoerrol verlaat, zodat het laatste stukje hout in de machine dus naar beneden gedrukt word. Hoeveel je moet trekken is aanvoelen maar dat heb je snel genoeg door. Dit geld overigens voor veel VVD's óók voor het invoeren van hout, dus even schuin naar beneden steken.
Dank voor je reactie; ik ga dat proberen!
 

Menno

Nieuw lid
15 mrt 2012
9
0
Dat is inderdaad snipe. Zoek daar hier op het forum maar eens naar.

Ik heb laatst in een ander topic iets geschreven hierover, zie hier.
Het beste is om je uitvoertafel te verlengen, dat kan met een rolbok of kastje oid op de juiste hoogte, maar ik heb ook al eens bij iemand gezien die een lange betonplex plank (= lekker glad) bovenop de ondertafel had gemaakt. Het is puur een kwestie van voorkomen dat het hout te snel zakt nadat het uit de machine komt (en dus de achterkant omhoog drukt, tegen de messen aan).
Dankjewel Klusrob. Ik ga dat eens proberen met een stuk betonplex.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Het ligt er natuurlijk aan of je veel moet schaven, maar ik loop even naar de uitvoerkant en ondersteun het hout bij de uitvoer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.