Scheppach TS2000 kado :)

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Na de zaagbladen zijn nu ook een aantal onderdelen door scheppach geleverd.
Helaas was de bestelling niet helemaal kompleet, dus het wachten is op een paar items.
Aangezien ik nog al ongeduldig van aard ben, alvast een start gemaakt met de calibratie van het zaagblad t.o.v. de mitre slots, tevens heb ik de parallel geleider afgesteld.

Het wordt afgeraden om zonder afzuiging met deze machiene te zagen, maar aangezien vanmiddag mijn laatste creatie: a moblile tablesawstanddingesapparatusgevalapparaat het levenslicht zag, deze meteen maar in gebruik genomen.
Wat een verschil met de metabo, het 60 tands blad gaat als een mes door de boter als ik het schatje mijn berken multiplex panelen voer.
Verder is de zaagmotor lekker stil, ook tijdens het zagen weinig lawaai, dus dat is alvast een goed teken.

Nu heb ik nog een vraag over de parallel geleider afstelling.
Als ik langs de parallel geleider een strook van ongeveer 45 cm zaag, zit er een verloop in van ongeveer 0,3 mm.
Het begin van het plankje is dus iets breder dan het einde van het plankje.

Ik zie door de bomen even het bos niet meer, en vraag mij af hoe ik e.e.a. moet corrigeren.
Alvast bedankt voor jullie input.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Als basis voor het onderstel heb ik een enkel keukenkastje gebruikt, jaja, van berkenmultiplex:).
Deze is op een basis geschroefd welke iets langer en breder is dan het kastje, dit i.v.m. de stabiliteit. Deze basis is voorzien van 4 geremde zwenkwielen welke elk 75 kilo kunnen dragen.
Boven op het kaste heb ik een plaat geschroefd met de zelfde afmetingen als de onderste basis.
Vervolgens heb ik deze voorzien van "stootstrips" waar de zaagtafel zuigend in past.
Kijk maar effe naar de plaatjes, dan wordt het verhaal een stuk duidelijker.

IMG_0001.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0003.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_0005.jpg

Morgen maak ik houders voor de haakse en parallel geleider.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Voor het zagen van dekseltjes was een kleine correctie aan de parallel geleider genoeg; soms ligt de oplossing zo voor de hand :) :)
Ben best wel trots op mijzelf :) :)


IMG_0006.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vandaag bezoek gehad van Herman, hij kwam de door mij aangeschafte afzuiging langsbrengen.
Het was een enerverend bezoek, nog bedankt Herman :)
Als het droog is plaats ik een foto van de afzuigert.
Heb e.e.a. getest, en hij doet zijn werk boven verwachting.
Zou het een idee zijn om een verloop te maken, zodat de festool invalzaag er ook zijn voordeel mee kan doen?
Scheelt weer een apparaat, dan kan de stofzuiger marktplaats op :)
De door mij aangeschafte aluminium slang is volgens mij nog wel iets dat enige aandacht behoeft: deze is van binnen niet glad namelijk, en nu heb ik het idee dat daardoor veel zuigkracht verloren gaat.
Het is een slang bedoeld voor afzuigkappen, van het type flexibele harmonica dinges geval apparatus.
Dus: nog even op zoek naar een slang die een gladde binnenkant heeft.
Foto volgt
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@wupsie, Wat er kan gebeuren is dat de flexibele slang door de kracht van de afzuiger zodanig samentrekt dat hij zichzelf geheel of gedeeltelijk afsluit. De enige echte oplossing is een versterkte slang te nemen (liefst ook glad aan de binnen kant) die open blijft. Gelet op de korte afstand die moet worden overbrugd zou je ook een stuk pvc pijp kunnen overwegen. Heb ik ook en dat werkt prima.
Was voor mij ook een heel plezierig en leerzaam bezoek! Met jouw capaciteiten kun je heel ver komen... Succes met de uitwerking van je plannen!
Hartelijke groet,
Herman
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen, ben zowel inpandig als uitpandig met een grote opruiming bezig, en nu is la barn aan de beurt.
Waar het nu op neer komt is kijken of ik restmaterialen ga gebruiken, if not> weg ermee :)
Nu wil ik graag een zgn tablesaw sled maken.
Nu zijn er qua beschikbare materialen twee opties:
1cm dik trespa
12mm dik multiplex
De sled gaat gebruikt worden om snel en nauwkeurig haaks en onder een hoek van 45 graden te kunnen zagen.
Heb op goegel en joetjoeb genoeg voorbeelden gevonden over de bouw en calibratie, dus dat is alvast geen probleem.
Mijn voorkeur gaat uit naar trespa, omdat het vorm en slijtvast is, maarrrrrr, wat doet dit materiaal qua uitzetten en krimpen bij verschillende temperaturen?
Is trespa een goede keuze, of adviseren jullie toch multiplex??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.