Scheppach PL55 + EcoTools Industrial

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
22
0
Ik heb een Scheppach PL55 gekocht en dacht er meteen naargelang de aanbevelingen van dit forum een beter en fijngetander blad op te zetten. Dit is wel iets dikker (zaagsnede 2,6 mm en dikte blad 1,6 mm) dan het bijgeleverde (zaagsnede 2,4 mm), maar lijkt mij ok mbt het spouwmes?

+ Zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen meebestellen van Ecotools? Misschien deze ?

rinus

Post veel
13 nov 2011
914
223
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb een Scheppach PL55 gekocht en dacht er meteen naargelang de aanbevelingen van dit forum een beter en fijngetander blad op te zetten. Dit is wel iets dikker (zaagsnede 2,6 mm en dikte blad 1,6 mm) dan het bijgeleverde (zaagsnede 2,4 mm), maar lijkt mij ok mbt het spouwmes?

+ Zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen meebestellen van Ecotools? Misschien deze ?
Als ze passen zeker doen.

• Leuk
Waarderingen: cantillon

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
22
0
Je kan het beste alle zaagbladen van de zelfde dikte kopen en daar je liniaalrubber mee inzagen. Ga je er nog een of meerdere lange linialen bij kopen?
Ik heb er nu 2 van 70cm, maar misschien koop ik inderdaad nog wel 1 van 140. Ik heb nog niets ingezaagd, daarmee dat ik eerst hier eens kom horen of dat blad een goede koop is voor mijn machine.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.426
3.044
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit is wel iets dikker (zaagsnede 2,6 mm en dikte blad 1,6 mm) dan het bijgeleverde (zaagsnede 2,4 mm), maar lijkt mij ok mbt het spouwmes?
ik schat in dat je spouwmes dunner dan de zaagsnede moet zijn
anders remt dat de voortgang
hoe dik is het ?
dacht er meteen naargelang de aanbevelingen van dit forum een beter en fijngetander blad op te zetten.
het zaagblad waarnaar je verwijst, is een universeel
een beetje vis-noch-vlees
hangt er van af wat je wil zagen
bij het schulpen is een schulpzaagblad beter
ik denk dat er voor een (inval)zaag dunnere bladen gebruikt worden

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
349
145
Zaanstreek
spouwmes is altijd de dikte: (tandbreedte + standdikte)/2. Dus bijvoorbeeld bij jouw gelinkte blad staat de volgende info gegraveerd: 160x2,6/1,6x20
Dat betekent:
160mm diameter
tandbreedte 2,6
standdikte 1,6 (dus de dikte van het blad zelf)
20mm asgast

2,6+1,6 / 2 = 2,1mm wat je spouwmes hoort te zijn.

Laatst bewerkt:

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
22
0
ik schat in dat je spouwmes dunner dan de zaagsnede moet zijn
anders remt dat de voortgang
hoe dik is het ?

het zaagblad waarnaar je verwijst, is een universeel
een beetje vis-noch-vlees
hangt er van af wat je wil zagen
bij het schulpen is een schulpzaagblad beter
ik denk dat er voor een (inval)zaag dunnere bladen gebruikt worden
Spouwmes is 2,05 mm. Het bijgeleverde blad is 2,4/1,45mm. Het zou zijn om plaatmateriaal te zagen, maar schulpzaagbladen lijken met niet in het aanbod van EcoTools te zitten.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.572
977
‘s-Hertogenbosch
Zelf heb ik de festool klemmen met schroefdraad en gebruik ze overal voor. Kan er ook voorzichtig mee klemmen.
Die snelspanners klemmen te hard vind ik, voor algemeen werk en trekken overal deuken in.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
734
176
Oss
Jullie noemen het allemaal een invalzaag maar is het wel invalzaag want je kunt er geen inval werk mee maken. Invalzaag mist meestal spouwmes anders kun je het werk niet laten invallen. ( bijvoorbeeld sparing of spoelbak )

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
22
0
Jullie noemen het allemaal een invalzaag maar is het wel invalzaag want je kunt er geen inval werk mee maken. Invalzaag mist meestal spouwmes anders kun je het werk niet laten invallen. ( bijvoorbeeld sparing of spoelbak )
Ja hoor. In de handleiding staat dat het spouwmes verwijderd kan worden voor invalsnedes.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
349
145
Zaanstreek
volgens mij wordt het invalzaag genoemd als hij automatisch terugveert naar boven de zool (en dus kan starten bovenop je materiaal, voordat je iets raakt). een "gewone" handcirkelzaag heeft een bladbeschermer in zo'n boog die wegveert. zie onderstaand plaatje.
iu

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
734
176
Oss
Nou invalzaag wil logischerwijs zeggen zaagwerk invallen. Oftewel niet aan rand inzagen maar juist halverwege in plaat beginnen. dan lijkt mij spouwmes juist sta in de weg. Met spouwmes lijkt me cirkelzaag op rail.

Dit is pas eerste keer dat ik invalzaag zie met spouwmes eerlijk gezegd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.