Scheppach lintzaag basa1 zaagt scheef

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft deze week via MP een 2dehands scheppach basa1 aangeschaft en gelijk wat nieuwe zaagbladen. Ondanks veel geprobeer blijft hij scheef lopen dus is het apparaat een bron van frustratie :mad:
Weet iemand wat zij kan doen of waar goede info te vinden is, ze komt er tot nu toe niet helemaal uit via internet.

Alvast bedankt!!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Waar heeft ze de zaaglinten gekocht?
De linten van de fabrikant zijn vaak niet zo heel goed van kwaliteit.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Uit de vrij hand zou je de lijn moeten kunnen volgen.
Er kunnen echter veel oorzaken zijn waarom niet recht wordt gezaagd, b.v spanning van het lint te laag of te hoog, zetting van het lint niet goed, lint ligt niet juist op de wielen enz.
Ik weet niet hoe de kwaliteit van het gebruikte lint is of welke tandsteek/breedte is gebruikt.
Op youtube kun je wel goede filmpjes vinden over de juiste afstelling.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Uit de vrij hand zou je de lijn moeten kunnen volgen.
Er kunnen echter veel oorzaken zijn waarom niet recht wordt gezaagd, b.v spanning van het lint te laag of te hoog, zetting van het lint niet goed, lint ligt niet juist op de wielen enz.
Ik weet niet hoe de kwaliteit van het gebruikte lint is of welke tandsteek/breedte is gebruikt.
Op youtube kun je wel goede filmpjes vinden over de juiste afstelling.
Je haalt me de woorden uit de mond. Het eerste waar ik aan denk is het lint. Kijk hier op het forum even waar je goede kwaliteit linten kan kopen. Ik bestelde ze bij Tuffsaws in de UK maar die leveren niet meer op het vaste land. Een goed zaagblad hoeft niet duur te zijn. Ik heb zelf ook een basato 4 en heb de bladen die er er nieuw bij heb gekocht weggegooid en nieuwe gekocht. Die waren de helft goedkoper.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik zou beginnen met een zaaglint van bij een van de leveranciers uit bovenstaand draadje. Dan ben je al zeker dat het probleem daar niet zit. Problemen met een scheef zagende lintzaag komen hier regelmatig voorbij. Vaak zijn die problemen te wijten aan een slecht lint. En ja, vaak zijn dat nieuwe linten die bij de machine horen.
Eenmaal een goed lint gemonteerd zaagt die machine die alleen frustratie was terug als een zonnetje.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik zou eerst beginnen met de machine goed af te stellen.
met een lint dat drift vertoont is prima te zagen, zeker uit de hand.
 

Anita5

Nieuw lid
28 okt 2021
13
1
Vlaardingen
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik geef alles netjes aan haar door :)
Is er mogelijk iemand die wat in de buurt van Vlaardingen of Rotterdam woont zodat ze hem in de auto kan zetten om er samen even naar te kijken. Een stukje rijden vind ze niet erg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.