Scheppach hm 1 in verstek gaat niet.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
234
22
66
Drachten - Buitenpost.
Vanmorgen wou ik in verstek zagen, maar als ik mijn zaagtafel kantel dan komt de rand (bij de rode lijn) tegen het zaagblad aan.
Dus dat gaat niet zo, moet toch wel kunnen lijkt me. Wat doe ik verkeerd of moet ik anders doen?
10-06-22 Scheppach ontroest  lijnolie (2).JPG

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.225
1.157
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij hoort dat blad (min of meer) gecentreerd in de tafelopening te staan. Wellicht eerst eens naar de standaard-uitlijning kijken?

Andere optie, zeker als je maar een paar hoeken nodig hebt, is het maken van zaagmallen onder een hoek, bijv voor 45 graden. Dan klem je je hout tegen die mal en haalt het met mal en al langs de zaag. Herhaalbaarder - zeker tussen sessies - en veelal ook nauwkeuriger. En sneller, als je eenmaal een nauwkeurige mal heb gemaakt.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
234
22
66
Drachten - Buitenpost.
Hoe verander ik de centraal stelling? Wil liever niet met ringen gaan werken.
Een 45 ° mal heb ik wel aan gedacht, maar had ik niet, toen met een verstekhaak gedaan, maar vond dat maar een gammele constructie en was bang dat ik met de verstekhaak in/tegen het zaagblad zou komen. Heb het nu uit de hand gedaan, maar was niet secuur genoeg.
In dit geval was het een brede plint onder een oven langs, 800x140x18 de kopse kanten in verstek.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.560
1.157
Omgeving Leiden
Ben niey bekenc met de machine, maar om verstek te zagen moet je toch het werkblad kantelen?
Misschien zit daar ergens nog speling in die je kan benutten. Anders zou ik de inlegplaat bij het zaagblad eruit halen. Je moet toch wat nietwaar?

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
234
22
66
Drachten - Buitenpost.
Het zaagblad kantelen gaat niet bij deze machine, die zit bij dit type op 1 as waar de schaafbeitels ook op zitten. Het is hier wel de bedoeling om de tafel in verstek te zetten.
Ik ga eens met die inlegplaat aan het experimenteren, er moet hier ergens nog zo'n plaat liggen geloof ik die wat ruimer is.
Had gehoopt dat het wat makkelijker had gekund.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
234
22
66
Drachten - Buitenpost.
Ik zal op een later tijdstip eens zien of ik het opzetstuk kan verstellen of een andere inlegplaat monteren. De plint is nu enigszins in verstek en de komende tijd ga ik iemand helpen om te verhuizen, als dat klaar is, ga ik er eens goed naar kijken wat de mogelijkheden zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.