Scheppach HM 1 combiné

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
144
51
Noord-Limburg, Vlaanderen
Hey,
Ik ben stilaan aan het "hamsteren" van gereedschap voor mijn nieuwe hobby als meubelmaker (in spé).
Is deze machine goed (genoeg?) voor een beginner ? staat nu tweedehands te koop voor 750 euro

merci voor het gewaardeerd advies !
Rik

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.980
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
rik hechtel uit hechtel ?

in mijn tijdsbesef stamt de HM1 uit de jaren 80
het is een volledige machine, want je hebt een vlak-vandikte, een zaag, een langgat + een top
750 euro is heel aantrekkelijk & een goeie prijs
koop niet virtueel, maar maak een afspraak, ga kijken & laat de machine gebruiken

de huidige prijzen van roblands en klonen uit die periode ken ik niet
mijn ijzerboer gaf in 2015 voor de mijne in 2015 1.000 euro
dat was een volledige combi waar je niet met aan- & opbouwstukken moest werken
maw niks af halen en op zetten om een andere funktie te gebruiken
om van het aspect fijnstellen nog niet te schrijven
de bladen van de machine waren uit gietijzer
bij die scheppach moet er voor bijna elke andere funktie een stuk af en een ander op
de bladen zijn uit staalplaat
door de verplaatsing van het zwaartepunt + het geringe totaalgewicht heb ik mijn vragen bij de stabiliteit
ik vermoed dat je de machine best aan de vloer vastschroeft
dat is bij een robland en dergelijke niet nodig
die met zijn 300 kg staan waar je die neergezet hebt
een deel van de roblands draait op 400 volt, wat niet overal kan

samengevat: vergelijk die HM1 met roblands & familie uit diezelfde periode, en kies

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.159
1.026
De machine ziet er op de foto's netjes uit en lijkt compleet. Het belangrijkste bij alle vlakvandiktebanken is controleren of de tafels en langsgeleider recht en vlak zijn. Als die niet recht zijn, dan zou ik de machine niet kopen. Daarnaast zou ik de lagers nalopen. Deze zijn niet duur om te vervangen, maar is veel werk.

Bij de HM1 en HM2 zijn er nog wat zaken waar je op moet letten, namelijk de rubber doorvoerrollen en de riemen. De rubber rollen zijn om het hout door de vandiktebank te trekken. Dit rubber is vaak slecht/vergaan. Het vervangen hiervan is prijzig en je moet deze rollen uit de machine halen. Het andere zijn de riemen, met name het kleine riempje om de doorvoerrollen aan te drijven is vaak slecht. De riemen kosten ongeveer €20 per stuk. De HM1 heeft 2 riempjes, daarnaast heeft de freesmodule ook nog een riem.

De HM1 is van plaatstaal en heeft daarmee waarschijnlijk wel wat roest. Dit is meestal geen probleem, tenzij er diepe putten door de roest in de tafels zitten.

De zaagmodule van de HM1 is niet precies en niet handig in gebruik (te hoog, de machine kantelt snel doordat de zaagmodule zo ver uitsteekt). Die zou ik niet gebruiken.

De prijs is niet heel hoog, maar ook niet heel laag. Het ligt vooral aan de staat van de riemen en doorvoerrollen of deze de prijs waard is.

Hier zie je het kleine gele riempje (rechts) voor de doorvoerrollen. Links is de zwarte V-snaar naar de motor.

IMG_5546.jpeg

Met wat werk kunnen de tafels er zo uit zien:

IMG_5524.jpeg

IMG_5569.jpeg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.