Scheluwtrekken schuifdeur

Jasperve

Actieve deelnemer
13 jul 2019
44
1
Beste mensen,

Mijn ouders hebben een houten schuifdeur tussen de keuken en woonkamer welke scheluw is getrokken in de loop der jaren (of wellicht al tijdens de bouw).

Nu hebben ze bij een bedrijf een offerte voor een nieuwe deur aangevraagd. Deze partij geeft aan het frame enkel van metaal te willen maken omdat de kans op kromtrekken te groot zou zijn. Volgens hen heeft dit te maken met de verhouding glas/hout in combinatie met de breedte van de deur.

Nu heb ik zelf een meubelmakers opleiding genoten en kan ik de redenatie niet helemaal volgen. Kan iemand mij wellicht uitleggen wat de verhouding glas/hout met het scheluw gaan staan van de deur te maken heeft?

Bijgevoegd een foto en tekening van de deur.

Zijn jullie van mening dat een soortgelijke deur niet zou kunnen van hout?

Alvast bedankt!

Jasper
 

Bijlagen

  • F216C6FF-C1D7-4241-8285-D2C4CD2BA61E.jpeg
    F216C6FF-C1D7-4241-8285-D2C4CD2BA61E.jpeg
    33,8 KB · Weergaven: 83
  • 2E153A92-8153-4E01-B984-BF1DF3BD10EF.jpeg
    2E153A92-8153-4E01-B984-BF1DF3BD10EF.jpeg
    35,7 KB · Weergaven: 83

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de stijlen zijn in verhouding tot de glaspartij smal
het is logisch dat je voor een houten deur geen offerte krijgt, ofwel een offerte met beperking van de verantwoordelijkheid op termijn
bij zelf maken zou ik zo veel mogelijk stalen profielen verborgen in de deur steken om kromtrekken te vermijden
de hoeken blijven het zwakste punt
slaag je er in om een stalen kader (*) te maken met daarrond het hout, dan win je aan stevigheid
ik zou zeker geen massief hout nemen, maar wel minstens 2 lagen mpx die je verlijmt
(*) gelaste hoeken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.