Scheerkwast

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja sorry Sam kon het niet laten.

Zijn die oude houders van scheermessen nog wat waard?
Die dingen waar zon soort van rechthoekig mesje in moeten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik een baard had zou ik hem er nu afhalen. Maar weet iemand waar deze kwasten (dus zonder het mooie handvat) te koop zijn.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
De meest voor de hand liggende leverancier van kleine aantallen is Anthony Turchetta van The Golden Nib. Er zijn ook een paar hobbymatige 'bouwers' van kwasten die losse borstels ('knots') leveren, meestal duurder dan TGN, en grosso modo dezelfde kwaliteit (ook al roepen ze vaak van niet). 95% van de (dassen)borstels komen uit China, en zelfs 99% van het haar dat de paar overgebleven Europese fabrikanten die zelf hun knots samenstellen komt ook uit China (dassenhaar kan in Europa, op enkele uitzonderingen na, niet legaal geoogst worden).

Mocht je grotere aantallen willen maken, dan kun je zelf contact opnemen met Europese fabrikanten, voor dure knots, of zelf uit China importeren - voor knots die feitelijk niet voor Europese onderdoen maar wel duidelijk goedkoper zijn. Moet je wel gelijk flinke hoeveelheden afnemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik smeer het scheerschuim gewoon met mijn handen uit over mijn gezicht... (Ja , ik scheer dus ook conventioneel...)
Voor de mensen die varkensharen kwasten gebruiken verwijs ik graag naar http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1365344. Ik ben benieuwd hoe de dassenvariant eruit ziet! :)

Dat wil je niet weten. Het dassenhaar is afkomstig van wilde varkensdassen, die in China als plaag bejaagd worden en waarvan het vlees wordt gegeten. Het is dus de facto een 'afvalproduct'. Elke fabrikant die je wil doen geloven dat dassen op farms liefdevol worden opgekweekt en eens per seizoen humaan worden geschoren houden je, meestal willens en wetens, voor het lapje...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja sorry Sam kon het niet laten.

Zijn die oude houders van scheermessen nog wat waard?
Die dingen waar zon soort van rechthoekig mesje in moeten?

Er is een levendige handel in vintage krabbertjes - maar behoudens enkele typen in 100% nieuwstaat met alles er op en er aan dat destijds werd bijgeleverd (met name dan verpakking en houdertjes voor extra mesjes en zo) gaat het niet om hele grote bedragen. Krabbertjes doen meestal iets tussen de 15 en 50 euro. Heel sporadisch wordt er meer dan 200 euro voor iets heel bijzonders betaald.

De meeste huidige DE natscheerders scheren met een moderne krabber, die worden nog steeds gemaakt, en DE mesjes (die worden ook nog steeds gemaakt, maar niet meer in 'het westen'. Huidige fabrieken bevinden zich in Rusland, Egypte, India. Maar het is een kleine cult hier. De meeste natscheerders scheren zich met een van de moderne multi-messsytemen van Gillette, waar de fabrikanten zo stinkend rijk van worden ;-)

Heb jij wat liggen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien toch eens op de kwast over gaan, scheer me dagelijks met gel uit de spuitbus en een wegwerpmes met 3 snijders er in. Ben ooit begonnen met het enkele mesje. Wel belangstelling voor dit onderwerp, misschien tijd voor een rubriek, rare kwasten gladde jongens?

jaap
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij ben jij aan een nieuwe kwast toe ;)

Jazeker! Maar het is wonderbaarlijk hoe ik aan een nieuwe kwast moet wennen ( al twee keer in mijn leven meegemaakt) Voor de volgende wil ik eigenlijk het handvat zelf draaien, en dat doe ik (te) weinig......
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jij bedoelt de zgn 'safety razor' denk ik. Die gebruik ik zelf en ik ben daar zeeeeer over te spreken. Al die dingen met tig mesjes scheren waardeloos tov 1 enkel mes.

Ja, in verschillende uitvoeringen.

@jaap belangstelling in een vintage scheermes houder? :p
Die bussen schuim zijn nog duur ook.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat wil je niet weten. Het dassenhaar is afkomstig van wilde varkensdassen, die in China als plaag bejaagd worden en waarvan het vlees wordt gegeten. Het is dus de facto een 'afvalproduct'. Elke fabrikant die je wil doen geloven dat dassen op farms liefdevol worden opgekweekt en eens per seizoen humaan worden geschoren houden je, meestal willens en wetens, voor het lapje...

Uit die uitzending bleek dat het meeste haar op bv verfkwasten nep haar was, maar verkocht werd als echt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er is een levendige handel in vintage krabbertjes - maar behoudens enkele typen in 100% nieuwstaat met alles er op en er aan dat destijds werd bijgeleverd (met name dan verpakking en houdertjes voor extra mesjes en zo) gaat het niet om hele grote bedragen. Krabbertjes doen meestal iets tussen de 15 en 50 euro. Heel sporadisch wordt er meer dan 200 euro voor iets heel bijzonders betaald.

De meeste huidige DE natscheerders scheren met een moderne krabber, die worden nog steeds gemaakt, en DE mesjes (die worden ook nog steeds gemaakt, maar niet meer in 'het westen'. Huidige fabrieken bevinden zich in Rusland, Egypte, India. Maar het is een kleine cult hier. De meeste natscheerders scheren zich met een van de moderne multi-messsytemen van Gillette, waar de fabrikanten zo stinkend rijk van worden ;-)

Heb jij wat liggen?

Heb echter alleen de houders, geen doosjes e.d.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Nooit gedacht dat ik ooit zoiets zou posten.
Linker = Ever Ready, met een klepje.
Andere twee zijn Gilette.

Bijgevoegde waarde, gebruikt door een heel oude meubelmaker, en er zit patina op, en misschien nog en oude haar.


scheermeshouder 01.jpg

scheermeshouder 02.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De everready/Gem/Star is een apparaat voor single edge mesjes. De Gillettes zijn een Tech (midden) en een originele ball-end. Die laatste, met de open kam, is het interessantst. Maar je gaat hier niet de loterij mee winnen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.