Wij waren ook benieuwd, Hans, Fons en Ik waren de cursisten bij Roeland, op een rustige zaterdagmorgen naar het mooie Friesland getogen waar je weer sneller bent dan je denkt als je vooraf op de kaart kijkt. Aangekomen in Akkrum blijkt Roeland op een geweldig plekje aan het water middenin Akkrum zijn mooie werkplaats te hebben waar hij de afgelopen ruim 15 jaar in Friesland zijn werkzaamheden verricht.
Na een kennismaking met elkaar heeft Roeland ons uitgelegd welke optie we hadden om een schaaf te maken, daarbij een en ander toegelicht met schaven in alle soorten en maten die hij zelf al heeft gemaakt of "normale' productie schaven.
1) Krenov methode met uit een blok 2 zijwangen en een tussenblok zagen en dat veelal machinaal verwerken tot een schaaf
2) Een blok in de lengterichting doormidden zagen , daaruit de benodigde sparingen hakken om een schaaf te maken
3) Uit 1 blok hout alle benodigde openingen hakken en dus 1 massieve niet gelijmde schaaf maken
Fons koos voor de 3e optie en Hans en ik voor de 3e. Fons had zelf een mooi stukje Robinia meegenomen voor zijn schaaf en voor Hans en mijzelf heeft Roeland een mooi blok beuken klaargemaakt.
Ergens in dit proces kwam Jaap ook nog even langs om voor Fons een mooie Woodworking beitel te bezorgen en meteen even te kijken naar wat we aan het down waren. Daarvan hierboven de foto was rook het prachtige gouden regen schatje uit een stamdeel, op de foto al mooi, in het echt nog veel mooier.
Staap 1 was het uitzetten van de lijnen op de schaaf, daarbij licht Roeland goed en uitgebreid toe waarom de lijnen zo lopen en wat het effect is van veranderingen in de hoeken, je leert dus niet alleen een schaaf maken maar ook nog eens waarom een schaaf doet wat hij doet en soms niet doet wat hij wel zou moeten doen, alleen daarom zou je al een cursus bij hem moeten volgen.
Daarna begon het grote uitkappen van alle openingen wat voor een modale houtbewerker nog lang niet meevalt bleek later.
Ik was vrij enthousiast met hakken waardoor ik niet helemaal door hak dat ik al bijna bij de bodem (mondopening) van de schaaf was en dus was ik er met een rake klap ineens doorheen en natuurlijk brak daar wat hout uit waardoor de schaafmond niet meer gaaf is, dat is niet handig maar voor mij stond de dag in het teken van leren een schaaf maken en niet van het afleveren van een perfect stuk werk. Bovendien waren we er al snel over uit dat dit weer een uitgelezen kans zou zijn om de schaaf te verfraaien met een mooi contrasterend inzetstukje in de bodem.
Uiteindelijk als alle openingen gehakt zijn is er ruimte om met een laagje de spillebenen te zagen waar later de beitel en de wig in komen te liggen. Dat moet dus allemaal door de uitgehakte opening en door de mond van de schaaf als de deze methode kiest. Als je doorzaagt kun je in de beide helften in alle vrijheid werken wat meer controle oplevert en dus een betere schaaf. Achteraf misschien beter voor een first time builder maar goed, al doende leert men en met de hulp van Roeland komt het altijd goed, das het voordeel van zo'n cursus , als je zelf aan de slag gaat kun je toch sneller vastlopen en plezier verliezen omdat je niet iets weekends oplevert. Roland heeft al zoveel schaven gemaakt en zoveel dingen fout zien gaan, die weet overal een passende oplossing voor en geeft op juiste moment goeie tips.
Toen nog een opening beitelen voor de stelschroef van de dekbeitel , een wigje zagen op de lintzaag en we kwamen al dicht in de buurt van een echte schaaf.
Met zowaar de eerste echte krul uit mijn handgemaakte beuken schaaf met een echte nieuwe nooitgedagt beitel

, een leuke beitel maar niet zon mooie als de woodworking.nl beitels die echt mooi dik zijn dus die moet ik ook nog maar aanschaffen voor vervolgschaven.
En geen enkele krul is zo mooi als je eerste eigen krul uit je eigen handgemaakte schaaf.
Roeland heeft al wat ervaring met de woodworking beitels en is erg enthousiast over de kwaliteit en de standtijd van de beitels. Ze zijn erg hard gemaakt en daardoor wat langzamer te slijpen dan veel andere beitels maar daarentegen heb je dan als ze scherp zijn een enorm lange standtijd. Een goed stuk werk van Jaap dus.
Hier nog wat sfeerbeelden
En nog 2 mooie werkstukken van Roeland dis we al eerder voorbij hebben zien komen, Kissie I en het werkbank beitel blok, beide prachtig om in het echt te zien, nog veel mooier dan op de foto's.
Al met al een hele leuke en leerzame dag gehad, ik kan iedereen een cursus bij Roeland aanbevelen, alles is voorhanden op het forum, beitels van Jaap, hout van Rick maar belangrijkst is dat je begrijpt wat je aan het doen bent want anders krijg je nooit een werkende schaaf, het is niet moeilijk maar wel handig als je het doet met een ervaren leermeester in de buurt. En Roaldn kan alles stap voor stap heel goed uitleggen zodat je steeds begrijpt wat het effect is van wat je doet en je er dus lol in krijgt om er thuis mee verder te gaan.
Fons , ik neem aan dat we jouw mooie en al goed werkende schaaf ook nog wel te zien krijgen op dit forum?
Fons en Hans bedankt voor jullie medecursisme, leuk jullie eens in de praktijk meegemaakt te hebben, Roeland, bedankt voor je inspirerende cursus en je gastvrije ontvangst en ik hoop dat je nog vele mede formules kunt inspireren tot schaven maken in jouw werkplaats, ik beveel het iedereen van harte aan.